چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سونامی سیل به آثار و محوطه های تاریخی ایران رسید/گردشگران نوروزی هم به خانه نرسیدند

0 انتشار:

صدای میراث: حدود یک هفته است که ایران با سونامی سیل دست و پنجه نرم می کند و در حالی که مقامات سازمان میراث فرهنگی از افزایش سفرهای داخلی خبر می دهند، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب های سهمگین در شمال و غرب و مرکز کشور گردشگران نوروزی را سیاهپوش عزیزان از دست رفته در سیلاب بویژه در رخداد عصر دیروز شیراز کرد.

سونامی سیل در ایران ابتدا از استان گلستان آغاز شد و اکنون دامنه آن به استان های غربی و مرکزی کشور رسیده است. هشدار وقوع سیل اکنون به پایتخت رسیده است و علاوه بر عزادار شدن گردشگران نوروزی در استان های شمالی بویژه در شهر شیراز، خساراتی نیز به آثار تاریخی کشور وارد کرد.

در نخستین واقعه گرداگرد گنبد قابوس یکی از آثار ثبت جهانی شده ایران و بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس به مدت چند روز با سیلاب محاصره شد. مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند که سیلاب خطری برای گنبد قابوس نداشت. چون این برج در ارتفاع ۷۰ منری سطح زمین بنا شده است. این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که امکان نفوذ رطوبت صعودی به برج قابوس با وقوع سیلاب شدید در گلستان و محاصره شدن چند روزه این اثر جهانی افزایش می یابد و بارندگی ها نیز رطوبت نزولی بر این اثر ثبت جهانی شده را شدت می بخشد.

ظهر دیروز تصاویر منقلب کننده ای از ورودی شهر شیراز منتشر شد که مردم و خودروها و گردشگران را غرق در سیلاب به تصویر کشید و نتیجه آن به حدود ۲۰۰ کشته و زخمی منجر شد. سیلاب خروشان با عبور از دروازه قرآن، شهر شیراز را هم تسخیر کرد و به بازار تاریخی و ثبت ملی شده وکیل شیراز رسید. این بازار تاریخی که یکی از جاذبه های گردشگری شهر شیراز است و در بسته های گردشگری داخلی و خارجی جایگاه خوبی دارد، از عصر دیروز غرق در آب شد و آب به حجره های تاریخی و ثبت ملی شده این مجموعه ارزشمند تاریخی نفوذ کرد. بازار وکیل شیراز از معدود بازارهای تاریخی کشور است که به دستور کریمخان زند در نزدیکی مجموعه زندیه ساخته شد و از آن دوره تاکنون زنده مانده و در حال فعالیت است.

از شیراز به لرستان سرزمین پل های تاریخی ایران برویم. سیلاب شدید لرستان را هم درنوردید و به پایه های پل تاریخی کشکان آسیب رساند. دو پل تاریخی دیگر نیز در این استان آسیب جدی دیدند و حتی پایه های قاجاری یک پل تاریخی نیز با موج سیلاب کنده شد. لرستان محوطه های تاریخی ارزشمندی از دوره مفرغ دارد که ممکن است سیلاب بخش زیادی از این محوطه ها را شسته و آثارشان را جابجا کرده باشد.

خوزستان یکی دیگر از استان های درگیر سیلاب شدید بود. این استان با جاذبه های تاریخی فراوان و از غنی ترین بخش های کشور از آثار تاریخی از ظهر دیروز درگیر آبگرفتگی شدید بود. احتمال خسارات ناشی از موج بارشی سنگین جدید به آثار و محوطه های تاریخی خوزستان کار را به جایی رساند که عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل اعلام کند که به دلیل بارندگی های شدید در خوزستان و شهر شوش و لزوم حفاظت و نگهداری از بنای چغازنبیل و محوطه های اطراف، محوطه باستانی چغازنبیل امروز سه شنبه تعطیل است و گردشگران امکان بازدید از آن ندارند. محوطه باستانی چغازنبیل نخستین معبد آجری جهان است که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. شوش نیز یکی دیگر از آثار ثبت جهانی شده ایران است که به نظر می رسد با افزایش بارندگی ها در خوزستان و خطر سیلاب شدید دچار آسیب های محدود شود.

در تهران نیز هشدارهای هواشناسی برای جاری شدن سیلاب در پایتخت مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد اعلام تعطیلی کرد. تمامی رستوران ها و تاسیسات گردشگری شمال تهران در دربند و درکه نیز امروز تعطیل شده اند تا در صورت وقوع سیلاب شدید از شمال پایتخت آسیب جانی به گردشگران شمال تهران نرسد.

سونامی سیل در ایران درست در دور نخست سفرهای نوروز ۹۸ به وقوع پیوست. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از چند ماه پیش موضوع توزیع سفر به غرب و شرق کشور را در دستور کار قرار داد و تبلیغات وسیعی نیز بدین منظور صورت گرفت. توزیع عادلانه سفرهای نوروزی اما با یک مانع جدی در غرب کشور مواجه شد. سیلابی شدید که تاکنون در ایران بیسابقه بود و در روزهایی که آمارهای دولتی از افزایش سفرهای نوروزی نسبت به سال قبل خبر می داد، تمامی کشور را دربرگرفت.

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید