جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

شاهین اقبال بر شانه وزیر/گزارش اختصاصی صدای میراث از برنامه رای اعتماد/عکس: سیداحمد سیدپور

0 انتشار:

صدای میراث: وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرانجام نخستین وزیر را به خود دید و علی‌اصغر مونسان توانست با ۱۶۳ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع، در نشست علنی صبح امروز مجلس اعتماد نمایندگان موافق با برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را کسب کند.

نمایندگان مخالف با وزارت مونسان، دیروز و در نشست بررسی صلاحیت وزیر میراث‌فرهنگی برای رای اعتماد، آمارهای گردشگری را مخدوش دانستند و برنامه‌های او در وزارت میراث‌فرهنگی را برای اعتماد به وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری کافی ندانستند.

مونسان و مخالفان تاریخی

پروانه سلحشوری، مهمترین مخالف مونسان بود که به پیگیرد قضایی برخی

مدیران بازداشت شده در سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوره مدیریت علی‌اصغر مونسان اشاره کرد. او به تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث‌فرهنگی پس از حدود ۳۰ سال فعالیت نیز اشاره کرد که به دستور وزیر کنونی میراث فرهنگی تعطیل شد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی که مدتی عضو ناظر مجلس بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود به مدیران سازمان میراث‌فرهنگی اشاره کرد که همراه با وزیر پیشنهادی از کیش و به سازمان میراث‌فرهنگی منتقل شده اند.

سلحشوری حتی آمارهای اعلام شده از تعداد گردشگران ورودی به کشور و تفاوت‌های آماری در صدور موافقت‌های اصولی از سوی رییس سابق سازمان میراث‌فرهنگی و وزیر کنونی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زیر سوال برد و گفت که این آمارها مخدوش است. او دلیل افزایش آماری گردشگران ورودی به کشور را ناتوانی در کنترل نرخ ارز و ارزان شدن خدمات در ایران برای گردشگران خارجی اعلام کرد و گفت که این موضوعات هیچ ارتباطی به برنامه‌ها یا فعالیت‌های وزیر پیشنهادی در سازمان میراث‌فرهنگی نداشته است.

سیدمرتضی خاتمی دیگر نماینده مخالف مونسان نیز سهم گردشگری ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه را ناچیز خواند و گفت که در دو سال گذشته بخش عظیمی از میراث فرهنگی و ارزشمند در شرف نابودی است و برخی از آثاری که در گذشته از کشور خارج شده است، تلاش موثری برای بازگرداندن‌شان در این دوره انجام نشده است.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد نیز نخستین مخالف مونسان بود که پشت تریبون مجلس حاضر شد و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اعلام کرد: برخی آثار باستانی در دوره مدیریت مونسان در سازمان میراث فرهنگی به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند.

افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع در اجرای قانون مجازات سارقان فرهنگی و آثار باستانی، سهل‌انگاری در صدور مجوزهای معادن در جوار آثار تاریخی که آلایندگی آنها می‌تواند آثار مخرب بر آثار باستانی داشته باشد، عدم تدوین برنامه‌های مدون و هماهنگی میان دستگاه‌ها، فقدان تخریب آثار، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی برای گردشگران، تبادل اطلاعات میان استان‌ها، بهره‌مند نشدن از نیروهای مرتبط با حوزه گردشگری و سردرگمی گردشگران، کمبود شدید راهنمایان گردشگری، ضعف گسترده در ارائه اقدامات حمایتی و تهیه بانک اطلاعاتی قابل اعتماد، فقدان برنامه‌ریزی در تبلیغ به هنگام گردشگری کشور، عدم آموزش موثر کارکنان در راستای ارتقاء کیفیت نیز از دیگر انتقادات نماینده مهاباد در مخالفت با علی‌اصغر مونسان بود.

موافقان و تایید‌های مداوم

در برابر تمام این انتقادها به وزیر پیشنهادی اما موافقان مونسان توانستند مجلس را متقاعد به رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کنند. جالب آن که برخی نمایندگان موافق علی‌اصغر مونسان از جبهه پایداری و از موافقان بی‌چون و چرای برنامه‌های او در سازمان میراث‌فرهنگی بودند.

یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس اما نخستین موافق علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی برای تصدی پست وزارت بود که در سخنانی از توجه مونسان و مجموعه سازمان میراث‌فرهنگی به مرمت کلیسای ننه مریم قدردانی کرد و با اشاره به آمارهای رسمی که رییس سابق سازمان میراث فرهنگی درخصوص رشد ورود گردشگران خارجی به ایران، صادرات و فروش صنایع‌دستی و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بصورت مداوم اعلام کرده است، مونسان را گزینه خوبی برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد و از نمایندگان مجلس خواست به او رای اعتماد دهند.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود که خود از طراحان طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود، مخالفت نمایندگان مخالف را بی‌دلیل خواند و از نمایندگان مجلس خواست آن‌ها نیز به مونسان رای اعتماد بدهند. لاهوتی در نطق موافقت خود با مونسان گفت: سال گذشته تمامی منابع اختصاص یافته به سازمان میراث فرهنگی ۶۰۰ میلیارد تومان بود و البته اطلاع ندارم که تمامی این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا خیر، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است، همچنین ازسوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ دارا بودن جذابیت‌های تاریخی و گردشگری  قرار گرفته‌ایم.

لاهوتی نیز با اعلام آمارهای تکراری از رشد ورود گردشگری به ایران که مورد تشکیک نمایندگان مخالف بود علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت میراث فرهنگی را گزینه مناسب برای این سمت خواند و گفت: مونسان به استان‌های بسیاری سفر کرده و به دنبال مرتفع ساختن دغدغه‌ها مردم و نمایندگان آن‌ها در مجلس است، وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعهد، تخصص و تجربه لازم را دارد و این مهم در کارنامه عملی و تحصیلات وی نیز نمایان است.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و احمد سالک کاشانی از نمایندگان جریان پایداری در مجلس نیز از جمله موافقان سرسخت علی‌اصغر مونسان برای کسب رای اعتماد در مجلس بودند. این نمایندگان نیز به رشد ورود گردشگر به ایران براساس آمارهای ارایه شده از سوی مونسان پرداختند و از نمایندگان خواستند به او رای اعتماد دهند.

علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس نیز پس از سخنان موافق و مخالف به دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس پرداخت.

او اعلام کرد: در بعد فرهنگی، حفاظت و مرمت از بناهای مهم تاریخی و آداب و سنن، یعنی میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس کشور عزیزمان ایران و انتقال به آینده از وظایف مهم این وزارتخانه است.

مونسان افزود: برغم مشکلات ایجاد شده در این مدت به واسطه تحریم‌‌ها لازم است بگویم؛ اگرچه تفاوت نرخ ارز یکی از دلایل رشد درآمد گردشگری بود، اما دلیل عمده این رشد نیست. چون پکیج‌های سفر به ایران در خارج از کشور به صورت دلاری فروخته می‌شود و بنابراین سود آژانس‌های گردشگری بیشتر شده است.

به من اعتماد کنید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه دفاع از خود برای رای اعتماد ادامه داد: به واسطه تحریم‌ها برای صنعت گردشگری، کاهش پرداخت‌های مستقیم به عنوان یکی از اجزای مهم توسعه گردشگری خارجی محقق شده است و به دلیل تدابیر میراث‌فرهنگی مانند لغو روادید با کشورهای هدف، تعیین کشورهای هدف، تمرکز بر کشورهای منطقه‌ای و تبلیغات وسیع در فضای مجازی اثرات مضر تحریم کاهش پیدا کرد.

مونسان بار دیگر بر رقم ۳۰۰ میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع‌دستی ایران اشاره کرد که اگرچه به گفته کارشناسان رقمی ساختگی است اما معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بارها با اعلام این آمار براساس حدسیات موجب شده است که صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری صنایع‌دستی کشور در رسانه‌ها و اذهان عمومی تبدیل به رقمی رسمی شود. به همین دلیل وزیر پیشنهادی صنایع‌دستی ترجیح داد این رقم را نیز در صحن علنی مجلس برای دفاع از خود در ماجرای رای اعتماد عنوان کند.

او از اجرای مجدد بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و آغاز طرح تجاری سازی صنایع‌دستی در دوران ریاست خود بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز سخن گفت و از نمایندگان خواست به او اعتماد کنند. همین اتفاق نیز افتاد و مجلس در وقت اضافه به علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری رای اعتماد داد و بدین ترتیب وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نخست وزیر را به خود دید و قرعه فال در دو سال پایانی دولت دوم حسن روحانی به نام علی‌اصغر مونسان افتاد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید