شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

شسته شدن ۲ محوطه‌ تاریخی ایلام و خوزستان در سیلاب اخیر/احتمال شسته شدن محوطه‌های تاریخی اطراف کرخه در خوزستان/سازمان میراث‌فرهنگی از انجمن‌ها و مردم درخواست یاری کند

0 انتشار:

صدای میراث: سیلاب شدید در کشور بویژه در استان‌هایی که از غنای فرهنگی و محوطه‌های تاریخی بیشتری برخوردار هستند احتمال شسته شدن محوطه‌های باستانی و تاریخی را افزایش داده است.

صدای میراث مطلع شده است که دو محوطه تاریخی در استان‌های ایلام و خوزستان در سیلاب چند روز اخیر شسته شده و آثاری از دل آن‌ها بیرون زده است که بلافاصله یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این محوطه‌ها دست به کار شده است.

حالا با بحرانی شدن وضعیت استان خوزستان و خروشان شدن کرخه این احتمال جدی است که محوطه‌های تاریخی اطراف کرخه از سیل اخیر آسیب بیشتری ببینند و جریان آب محوطه‌های باستانی واقع در این منطقه را بشوید و آثار این محوطه‌ها را در بستر رودخانه جای بگذارد یا این آثار را با خود به نقاط دورتر منتقل کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با اعلام این که در این شرایط مسئولیت مردم و سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور بیشتر می‌شود به صدای میراث گفت: ضروری است مردم و انجمن‌های میراث فرهنگی حفاظت از محوطه‌های تاریخی خوزستان را در سیلاب اخیر برعهده بگیرند و با آثار تاریخی مسئولانه برخورد کنند.

همزمان با افزایش سیلاب در خوزستان، مسئولان میراث فرهنگی کشور نگران شسته شدن محوطه های تاریخی و باستانی اطراف رود کرخه هستند. ایوان کرخه و محوطه‌های ساسانی این بخش یکی از نگرانی‌های جدی در سیلاب اخیر است که شسته شدن آثار آن توسط سیلاب خسارتی بیشتر به میراث فرهنگی کشور وارد می‌کند.

با این حال صدای میراث در پیگیری‌های خود از خوزستان دریافته است که احتمال شسته شدن ایوان کرخه و برخی محوطه‌های ساسانی واقع در کناره‌های این رودخانه به دلیل ارتفاع بالای آن‌ها از سطح آب بسیار ضعیف است.

از شوش نیز به صدای میراث خبر رسیده است که محوطه باستانی شوش از سیلاب در امان می‌ماند و ارتفاع این محوطه به اندازه‌ای بالا است که سخن گفتن از ورود سیل به آن شبیه به یک شوخی است. با این حال بیم آن می‌رود که محوطه‌های باستانی اطراف محوطه ثبت جهانی شده شوش دستخوش سیلاب و شسته شدن توسط آب‌های خروشان و روان شود.

نگرانی از شسته شدن محوطه‌های باستانی آنجا بیشتر می‌شود که در صورت بیرون آمدن آثار و همراه شدن آن‌ها با جریان سیل داده‌های فرهنگی محوطه‌های باستانی در نقاطی دورتر یافت شود و امکان بررسی دقیق‌تر لایه‌ها و محوطه باستانی شسته شده را برای همیشه از میان بردارد.

سازمان میراث‌فرهنگی و انجمن‌های غیردولتی میراث فرهنگی در استان‌های تاریخی کشور می توانند در شرایطی که سیلاب خوزستان به مرز بحران رسیده است و شوش دستور تخلیه گرفته و احتمال به زیر آب رفتن کامل سوسنگرد مطرح شده است با صدور فراخوان‌های متعدد از مردم و فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان و دیگر استان‌های تاریخی که دستخوش سیلاب شده‌اند بخواهند علاوه بر امدادرسانی به آسیب دیدگان با احساس مسئولیت نسبت به صیانت از آثار تاریخی و هویت فرهنگی استان خود و داشته‌های تمدنی ایران زمین، راه را بر سودجویان و حفاران غیرمجاز مسدود کنند.

در صورت اطلاع رسانی ادامه دار سازمان میراث فرهنگی و انجمن‌های میراث فرهنگی است که مردم تشویق خواهند شد در صورت یافتن آثار و اشیای تاریخی که با سیلاب جابه‌جا شده‌اند و یا با مشاهده احتمال رسیدن سیلاب به محوطه‌های باستانی و شسته شدن این محوطه‌ها، موضوع را با سازمان میراث‌فرهنگی یا یگان حفاظت این سازمان را با تلفن ۰۹۶۶۲ به منظور حفاظت از داشته‌های تاریخی خود مطرح کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید