شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

خوزستان و چرایی انتصاب‌های جدید در میراث‌فرهنگی/مجتبی گهستونی، دبیر انجمن میراث‌فرهنگی تاریانا

0 انتشار:

در پی تصمیم مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان در نمازخانه این اداره کل، شاهد قرائت احکامی بودیم که با ابلاغ آن احکام برخی معاونت‌ها کنار گذاشته شدند و برخی نیروها منصوب شدند تا شاید به واسطه تجربه و انگیزه‌ای که نیرهای جدید دارند شاهد تحول جدی در حوزه‌های مختلف بود.

اما خبرهای دیگری از انتصاب در شهرستان‌ها هم در راه است که امید است انتصاب‌های جدید نیز بر پایه شایسته سالاری صورت بگیرد و موجب نشود برخی تلاش‌های مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان زیر سئوال برود.

پیش از اینکه به تشریح ابعاد انتصاب‌ها بپردازیم در خبرها آمده بود که در احکامی از سوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، «سید حکمت‌اله موسوی» به جای «امیر کاویانی» عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت، «محمدحسین ارسطوزاده» به جای «مرجان شوشتری» به عنوان سرپرست معاونت میراث فرهنگی، «شکراله قاسمی» به جای «پرویز طلائیان‌پور» به عنوان سرپرست معاونت صنایع دستی و «پیمان نبهانی» به جای «محمدعلی خلیلی» به عنوان سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان منصوب شدند.

«حکمت موسوی» از کارکنان سازمان همیاری شهرداری بود که در زمان مدیرکلی «صادق محمدی» با مدرک عمران جذب اداره کل شد و مدتی معاون میراث‌فرهنگی، مدتی هم معاون سرمایه‌گذاری و زمانی مدیر دفتر فنی بود.

«محمدحسین ارسطوزاده» نیز در کارنامه خود ریاست اداره میراث فرهنگی شوشتر، رئیس پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و در حال حاضر همزمان با معاونت میراث فرهنگی تصدی پایگاه جهانی شوش را بر عهده دارد.

«شکراله قاسمی» از کارمندان قدیمی سازمان صنایع‌دستی است. او حسابداری خوانده و پس از ادغام صنایع‌دستی با میراث فرهنگی و گردشگری همچنان در سازمان میراث فرهنگی ماند و یک دوره نیز معاون صنایع‌دستی و در دوره دیگر معاون توسعه مدیریت شد.

پیمان نبهانی نیز عمران خوانده است و در کارنامه خود مسئولیت نمایندگی میراث فرهنگی دشت آزادگان و امور قراردادهای اداره کل را دارد.

اما اکنون جای این پرسش است که واقعا این انتصاب‌ها بر اساس شایسته سالاری انجام شده است؟ آیا این افراد از تمام انگیزه‌های کیفی برای یک معاون مطلوب برخوردارند؟ آیا افراد منصوب شده با برنامه و راهکارهای عملیاتی بر صندلی معاونان قبلی تکیه زده‌اند؟ آیا سعی می‌کنند که نه تنها در بین همکاران خود بلکه در سطح استان، حضور اثربخش داشته باشند؟ آیا جدا از چهار معاونت، دو فرد منصوب شده در امورقراردادها و دفتر فنی، اوضاع نامناسب و نه چندان بر وفق مراد قراردادها و دفتر فنی را سامان خواهند داد؟ برکناری یکباره شش فرد و انتصاب شش تن از دیگر همکاران آن‌ها منجر به ایجاد حاشیه‌های جدید نخواهد شد؟ آیا انتصاب‌های اخیر می‌تواند مقدمه ای است بر کادرسازی از درون کارمندان اداره میراث فرهنگی استان خوزستان تا در آینده مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان شوند؟ آیا انتصاب‌های اخیر پایانی بر اوضاع به شدت وخیم شهرستانها و اتمام نارضایتی‌های قبلی در شهرستان‌های خوزستان خواهد بود؟ ایا افراد منصوب شده به رسانه‌ها پاسخگو خواهند بود و با تشکل‌های صنفی و انجمن‌های مردم نهاد مشورت خواهند داشت؟

اگرچه پرسش‌های بی‌شمار دیگری نیز می‌توان به سئوالات بالا افزود اما باید گفت تاکنون در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان سابقه نداشت که به یکباره شش انتصاب در چهار معاونت و دو سمت دیگر صورت بگیرد و این مهم بسیاری را غافلگیر کرد. با انجام این انتصاب‌ها به خوبی می‌توان متوجه شد که انتصاب‌های صورت گرفته واکنش‌های پی‌درپی در داخل و بیرون از اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان به همراه دارد. در یک بررسی اجمالی به نظر می‌رسد که دست مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان چندان پر نبوده و تاوان عدم کادرسازی‌های لازم طی سال‌های گذشته را می‌پردازد و به همین دلیل نیز ناچار به بهره‌گیری از برخی نیروهای درون سازمانی در اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان بود.

از آنجایی که نظام اداری در بسیاری مواقع براساس برخی مصلحت اندیشی‌ها و توصیه‌ها و در نهایت گرایش‌های سیاسی حاکم در جامعه اداره می‌شود، بی شک در برخی مواقع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم از این رویه مستثنی نبوده و در سال های احیر شاهد هستیم که از چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا سعی کرده‌اند حتی به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان هم رحم نکنند و در تلاش باشند که در چینش نیروها دست ببرند.

هدف از این نگاشته البته این نیست که اعلام کنیم انتصاب‌های اخیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، بر اساس شایسته‌سالاری صددرصدی انجام گرفته است، بلکه اعتقاد بر این است که او کوشیده از نیروهای داخل سازمان متبوع خود که ویژگی‌های یک معاونت را دارند بهره بگیرد.

بارها و بارها پرسنل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان خواستار آن بودند که بیش از پیش از نیروهای داخلی برای تصدی مسئولیت‌ها استفاده شود. برغم نقدهایی که به برخی از افراد تازه منصوب شده وجود دارد اما نمی توان پذیرفت که عمده این افراد از برخی مجراها یا برخی سفارش‌ها به سمت‌های جدید منصوب شده باشند، بلکه با شناختی که از دکتر ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، با سابقه ۲۰ ساله در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، او پس از چهارماه بررسی دست به انتصاب های جدید در اداره میراث فرهنگی استان خوزستان زده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بارها تاکید کرده است که توصیه‌پذیر نیست و براین اساس، باید این ویژگی او را مثبت ارزیابی کرد و عدم توصیه‌پذیری برای انتصاب نیروهای فرمایشی و سیاسی کار در انتصاب‌ها را به فال نیک گرفت. تردیدی وجود ندارد که در انتصاب‌های اخیر شخص مدیرکل دلایل و توجیهات خود را دارد و اما و اگرهای بسیاری را نیز کنار یکدیگر قرار داده است و کوشید تا از خیرالموجودین در انتصاب ها بهره ببرد.

با این انتصاب‌ها مشخص شد که دلالان پست‌ها و سیاسی‌کارها در انتصاب‌ها باید بدانند که سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان باید روی پای خود بایستند. شاید آسان‌ترین راه این بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان در زمین افراد صاحب نفوذ در استان که سعی بر چیدن نیروها دارند بازی کند و از خارج از اداره میراث فرهنگی استان و سازمان میراث فرهنگی برای معاونت‌های خود نیرو بیاورد که در آنصورت نیز سیستم درونی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان آن انتصاب‌ها را تاب نمی آورد.

باید تاکید کرد که البته این نگاشته به معنای دفاع کورکورانه از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در انتصاب‌های اخیر نیست. بلکه باید دانست که او در میان نیروهای خود کمتر فردی را در اختیار داشت که از ویژگی‌های یک معاونت برخوردار باشند و به همین دلیل از بین بی‌شمار افراد دست به انتخاب تیم مورد نظر زد. معاونان تازه منصوب شده نیز باید تلاش بیشتری برای ارتقای سطح معاونت‌ها در میراث فرهنگی استان خوزستان داشته باشند و حواس‌شان باشد که تنها به رشد کیفی حوزه کاری خود بیاندیشند نه آن که اسیر سهم‌خواهی‌ها، خرده فرمایش‌ها و معادلات جاری استانی شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان با انتصابات اخیر از خودگذشتگی کرد و انتقادهای بعضا ناصحیح را نیز به جان خرید. معاونت‌های تازه منصوب شده نیز باید بدانند که چشم‌های ناظر افکار عمومی در رسانه‌ها و تشکل‌های غیردولتی، حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان رفتار آن‌ها را بیش از پیش رصد می‌کنند. افکار عمومی همچنین انتظار دارد حالا که پنج‌ماه از انتصاب مدیرکل جدید گذشته و نیروی‌های با انگیزه برخورداری از سمت با میل به خدمت در معاونت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان منصوب شده‌اند، به مرور شاهد تحول در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مدیریت توسعه انسانی و در نهایت سرمایه‌گذاری در اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان باشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید