سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

شورای نگهبان مصوبه تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را رد نکرده است/ مجلس ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرده است/وزارت میراث‌فرهنگی سه هفته دیگر تشکیل می‌شود

0 انتشار:

شورای نگهبان مصوبه تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را رد نکرده، بلکه دو ایراد به آن وارد دانسته که نمایندگان مجلس هر دو ایراد را برطرف کرده‌اند.

به گزارش صدای میراث، انتشار خبر رد شدن مصوبه تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که ناشی از برداشت اشتباه برخی خبرنگاران از نشست صبح امروز عباسعلی کدخدایی بود، موجب شد تا برخی رسانه‌ها از جمله کانال تلگرامی خبری سازمان میراث‌فرهنگی و حتی سایت خبری – تحلیلی صدای میراث نیز این خبر اشتباه را منتشر کنند. اگرچه کانال خبری سازمان میراث‌فرهنگی در صفحات مجازی پس از مدتی این خبر را حذف کرد اما سایت صدای میراث خود را ملزم دید در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس درخصوص انتشار این خبر نادرست شفاف‌سازی کند.

مهرداد بائوج لاهوتی یک عضو فراکسیون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجلس در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد نکرده بلکه دو ایراد به آن وارد دانسته که هر دو ایراد از سوی مجلس برطرف شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور توسط نمایندگان مجلس برطرف شده که هفته آینده در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود و این مصوبه بار دیگر برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

نماینده لنگرود با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درخصوص تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شورای نگهبان براساس اصل ۷۵ قانون اساسی مصوبه مجلس را دارای بار مالی تشخیص داد که این ایراد توسط نمایندگان برطرف شده است.

او گفت: براساس اصلاحات انجام شده مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه تنها بار مالی ندارد که از بار مالی وزارتخانه نیز کاسته است.

به گفته عضو فراکسیون میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایراد دوم شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری به استناد به بند دال ماده ۲۹ قانون خدمات کشوری بود که براساس آن هر وزارتخانه باید دارای ۵ معاون باشد اما سازمان میراث فرهنگی دارای ۶ معاون است و باید از تعداد معاونت‌های این سازمان کاسته می‌شد و این ایراد نیز برطرف شد.

لاهوتی افزود: دو ایراد شورای نگهبان که توسط نمایندگان برطرف شده است هفته آینده در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود و این مصوبه بار دیگر به شورای نگهبان ارسال می‌شود و این شورا ۱۰ روز پس از ارسال مصوبه رای نهایی خود را صادر می‌کند.

عضو فراکسیون میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجلس اعلام کرد: پس از تاییدیه نهایی شورای نگهبان مجلس اجرای مصوبه را به رییس‌جمهوری ابلاغ می‌کند و رییس‌جمهور نیز می‌تواند به مدت ۳ ماه برای وزارتخانه جدید سرپرست بگذارد یا در در همان مرحله نخست وزیر را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

نماینده لنگرود پیش بینی کرد که تا سه هفته آینده وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تشکیل شود.

او گفت: هنوز مشخص نیست که رییس‌جمهوری چه شخصی را برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نظر گرفته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید