چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

شوش؛ شهر جهانی، بدون جشن بدون خوشحالی

0 انتشار:

انجمن مفاخر معماری ایران در تازه ترین نشست خود پرونده شوش را روی میز گذاشت و از فعالان میراث فرهنگی و رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پرسید چرا شوش مهم است؟ همین پرسش عنوان نشست انجمن مفاخر معماری ایران بود و علیرضا قهاری رییس انجمن مفاخر معماری ایران در جمع دوستداران میراث فرهنگی و مدیران شوش به این دلیل که چرا هیچ جشنی برای ثبت جهانی شوش گرفته نشد گلایه کرد.

به گزارش صدای میراث، او گفت که برای ثبت جهانی یک اثر از فلسطین در فهرست میراث جهانی یونسکو، فلسطینی ها به همان اندازه که ایرانی ها برای مسابقات فوتبال به خیابان های شهر ریختند به خیابان ها رفتند و جشن ثبت جهانی یک اثر تاریخی را گرفتند. در حالی که در ایران وقتی یک اثری به ثبت جهانی می رسد نه در دولت و نه میان ملت انگار که نه انگار این اتفاق افتاده است.

قهاری با ابراز تاسف از بی توجهی به میراث فرهنگی و ثبت جهانی آثار تاریخی کشور گفت: ۵ تیرماه ۱۳۸۰ شوش به ثبت ملی رسید و ۱۵ سال بعد ثبت جهانی شد. اما متاسفانه هیچ جشنی برای جهانی شدن این محوطه باستانی مهم کشور گرفته نشد.

محمدحسین ارسطو زاده معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اما در این نشست به تشریح چرایی اهمیت شوش پرداخت و گفت: برای ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر از سال ۸۶ درگیر بودیم و ۱۲۰ شیت نقشه برای پرونده ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر تهیه کردیم و ۱۴ بنای آبی را در یک پرونده به ثبت جهانی رساندیم.

او با اشاره به سخت گیری های یونسکو برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی گفت: پرونده ثبت جهانی شوش دو بار برگشت خورد در سال ۹۴ توانستیم رفع نواقص و ساماندهی محوطه را انجام دهیم.

به گفته ارسطو زاده برای ثبت جهانی یک اثر ارزیابان یونسکو سوالاتی در مورد اصالت و تاریخچه اثر و پلان مدیریت ۲۰ ساله آن اثر و چگونگی حفاظت از آن مطرح می کنند و آنجا است که ناچاریم میراث جهانی را به سطحی از استانداردهای بین المللی برسانیم که خدمات گردشگری تنها بخشی از آن است و ساختار و نظام مند بودن مدیریت اثر بخش مهمتر!

شوش نیازمند جشن جهانی شدن است

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اما در تشریح اهمیت ثبت جهانی یک اثر گفت: وقتی یک اثر به ثبت جهانی می رسد یونسکو بصورت متناوب کمک های کارشناسی و فنی و پول و یورو و دلار نمی دهد بلکه پشتیبانی مهندسی و فنی می کند. مگر در مواقع بحران و خطر اتفاق بیفتد مانند آنچه در ارگ بم اتفاق افتاد و زلزله ای واقع شد و یونسکو بطور مستقیم به این اثر جهانی ورود کرد و هزینه هم برای ارگ بم پرداخت. امتیازات دیگر ثبت جهانی یک اثر آن است که یونسکو در بعد جهانی اثر را معرفی می کند و بروشورهای میراث جهانی را منتشر می کند.

به گفته ارسطوزاده، سومین امتیاز ثبت جهانی یک اثر نیز آن است که اثر تحت نظارت و حمایت سازمان ملل متحد قرار می گیرد. به عنوان مثال در صورت تخریب تعمدی یک اثر ثبت جهانی شده در جنگ ها و نزاع های بین المللی، انهدام آن اثر به معنای جنایت جنگی است و مرتکبین مورد تعقیب بین المللی قرار می گیرند.

وی به مسئولیتی که دولت ها در قبال ثبت جهانی یک اثر تاریخی پیدا می کنند نیز اشاره کرد و گفت: مسئولین کشورها موظف می شوند برای رسیدن به برنامه ای که تعریف می شود در عرصه مدیریتی اعتبار اختصاص بدهند و تخصیص این اعتبارها نیز کمتر دچار سیاست بازی می شود. ردیف اعتباری به میراث جهانی اختصاص می یابد.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان موضوع ثبت جهانی شوش و لزوم برپایی جشن ثبت جهانی این اثر در خوزستان را مهم خواند و گفت: وقتی مردم منطقه شاهد برپایی جشن ثبت جهانی اثری باشند که سال ها آن اثر را در برگرفته اند و با آن زندگی کرده اند آنزمان اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده را مال خود بدانند و از آن حفاظت کنندو به جهانی بودن آن افتخار کنند. این یکی از اجزای تعامل میان آثار تاریخی و مردمی است که پیرامون یک اثر زندگی می کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید