چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

شیر سنگی استهبان مرمت شد

0 انتشار:

نیمه شب ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷ دو فرد ناشناس که سر و صورت خود را پوشانده‌اند، با در دست داشتن پتک به سمت تنها مجسمه شیر سنگی استهبان رفتند و با وارد کردن ضربات فراوان پتک برای یافتن گنج خیالی سر شیر را از بدن مجسمه جدا کردند.

شیر سنگی در صحن امامزاده پیرمراد استهبان بر روی قبر فردی به نام آقا میرزا علی محمدخان که در سال ۱۲۳۵ ه.ق در یک درگیری محلی کشته شده بود، قرار داشت. شیرسنگی استهبان البته در سال‌های گذشته از محل اصلی خود جابجا شده بود.

گزارش تخریب شیرسنگی استهبان اما پیشتر در سایت صدای میراث منتشر شد و پس از آن بود که با بررسی های فنی و علمی متخصصین سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی در استهبان، مرمت اصولی تندیس شکسته با همکاری هیأت امنای امامزاده پیرمراد در ۲۱ خردادماه آغاز شد.

مهندس بحرالعلوم، مرمتگر این تندیس به صدای میراث می‌گوید: «جهت ترمیم این اثر تاریخی با توجه به آسیب های وارده و نیاز به برقراری اتصال با توانایی تحمل وزن بالا، از ترکیب روش پین‌گذاری و اتصال شیمیایی استفاده شد. در این فرایند چسب اپوکسی uhu مورد استفاده قرار گرفت که ضمن ایجاد پیوند مولکولی، قوی‌ترین اتصالات ممکن را فراهم می‌کند.»

به گفته وی، «مواد به کار رفته در مرمت این مورد خاص دارای رنگ شفاف است و مطابق با ضوابط میراث فرهنگی برای مرمت اثر به کار رفته است.»

بحرالعلوم تاکید کرد: «ضربات متعدد وارد شده به تندیس شیر سنگی استهبان باعث ایجاد ترک‌های ریز در کل بافت سنگ شده و لازم است که این تندیس از بارگذاری و تنش‌های اضافی در امان باشد.»

به گفته مرمتگر شیر سنگی استهبان، «نشستن مداوم کودکان بر شیر سنگی و بازی‌های کودکان با این تندیس به مرور موجب سایش کامل کتیبه و قسمت فوقانی این اثر شده است و تکرار این امر می‌تواند آسیب مجدد اتصالات را به دنبال داشته باشد. بنابراین نیاز است که محافظ یا مانع برای حفاظت از شیر سنگی استهبان نصب شود. بنابراین امیدواریم با نصب حفاظ مناسب در اطراف این اثر تاریخی توسط هیئت امنای امامزاده، از آسیب‌های بعدی به این اثر پیشگیری شود.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید