پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

صنایع‌دستی زمانی از زندگی ما خارج شد که سازمان صنایع‌دستی تشکیل شد

0 انتشار:

خبرگزاری مهر در گزارشی از نشست رییس سازمان میراث فرهنگی با برج‌سازان مناطق ۱ تا ۳ تهران به نقل از رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست نوشت: اکنون صنایع دستی ایرانی بیشترین کاربردش فقط برای گذاشتن روی طاقچه خانه هاست. این یکی از بلاهایی است که ما بر سر صنایع دستی آورده ایم.

سیدمحمد بهشتی، گفت: یکی از موانع ذهنی درباره صنایع دستی همان عنوان صنایع دستی است. در صورتی که سابقه صنایع دستی بسیار زیاد است و به دست ساخته‌های بشر، صنایع‌دستی می‌گفته اند ولی هیچ وقت اسمش این نبود. شاید هضم کردن اینکه چطور صنعت و هنر می تواند یکی شود سخت باشد اما ما واژه صنعت را برای شعر هم بکار می‌بریم. تا زمانی که صنایع‌دستی سازمانی نداشت همه چیز صنایع دستی بود. در صنایع دستی آش می‌خوردیم، سفره پهن می کردیم و کاملا در متن زندگی ما حضور داشت اما زمانی که دارای یک سازمان شد از زندگی ما هم رفت و حالا برای روی طاقچه از آن استفاده می‌کنیم.

او گفت: این یکی از بلاهایی است که بر سر صنایع‌دستی آورده‌ایم. صنایع‌دستی متعلق به گذشته است و ما را به یاد گذشته دور می‌اندازد و خاصیت معاصر شدن ندارد. این اتفاق خوب نیست. از زمان تاسیس صنایع‌دستی به قبل هیچ زمانی نیست که صنایع‌دستی به روز نشده باشد.

براساس این گزارش، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در ترغیب برج سازان به استفاده از صنایع دستی در ساختمان ها گفت: اولین مدل خانه ایرانی را در نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح کردیم. این خانه نشان می دهد که می توان از صفر تا ۱۰۰ طراحی آن با صنایع دستی ایرانی باشد. ما حتی خانه صلح جو در تبریز را نیز به عنوان اولین مدل خانه ایرانی افتتاح کردیم. از زمانی که این مدل ارزش شد بسیاری از افراد از آن استقبال کردند از جمله رایزن های فرهنگی در وین، فرانسه یا ایتالیا و آنها نیز خواستار نمایش این مدل شدند. ما بر آن شدیم تا دومین خانه ایرانی را نیز در نمایشگاه صنایع دستی امسال به نمایش بگذاریم.همچنین سازمان میراث فرهنگی خود را ملزم به بسترسازی این هنر می کند و می خواهیم دست برج سازان را در دست هنرمندانی قرار دهیم که کار با کیفیت تری می سازند.

مسعود انوشفر طراح خانه ایرانی و معمار نیز به ارائه مدل های خارجی و استفاده از هنر در ساختمان ها و برج های بزرگ پرداخت و گفت: تمام تلاشمان در طرح ها این بوده که وقتی خانه تاریخی احیا می‌شود در آن از صنایع دستی ایران نیز استفاده کنیم.این مدل ها می تواند نمونه ای برای الگوبرداری برج سازان در ایران باشد. در این زمینه نیز می توانیم برج سازان را حمایت کنیم.

در ادامه این نشست نیز برج‌سازان سخن گفته اند. جلال صادقی یکی از انبوه‌سازان گفت: در زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی صحبت می کرد دائم به این فکر بودم که دلار چقدر بالا رفته است. ما در چنین شرایطی زندگی می کنیم. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که بسیاری از رشته های صنایع دستی از بین رفته است. همچنین بسیاری از شاهکارهای معماری توسط حکما و پادشاهان ساخته شده یعنی پس از دستور حاکمیتی بوده که مردم توانسته اند از آن بناها استفاده کنند. من پیشنهاد می کنم که اجازه ندهید هنر صنعتگران از بین برود. تحریک سلیقه نیز باید انجام شود. این تحریک سلیقه بر عهده شما دولتی هاست. وظیفه دیگر برعهده طراحان و سازندگان است تا اگر ساختمانی ساخته می‌شود از محصولات با کیفیت ایرانی استفاده کنیم. اگر این محصولات با کیفیت توسط تولید کننده عرضه شود حتما خریدار هم خواهد داشت.

طیار یکی دیگر از این سرمایه گذاران پیشنهاد داد که کارگروهی برای آشنایی بیشتر تولید کنندگان صنایع‌دستی و مراکز خرید ایجاد شود.

اسکندری از برج سازان دیگر تهران نیز گفت: بهتر است در پروژه مسکن مهر استفاده از هنر ایرانی و صنایع دستی مدنظر قرار گیرد.

حیدری پور نیز از یک هلدینگ ساختمان‌سازی در این برنامه پیشنهاد داد خانه ایرانی در همه مراکز استان‌ها راه‌اندازی شود و در کشور یک مسابقه برگزار شود که برج‌سازان بهترین نمونه‌ها را در استفاده از هنر ایرانی و صنایع‌دستی به نمایش بگذارند و بهترین آثار انتخاب شود.

اما در ادامه شفیعی از سرمایه‌گذاران این حوزه نیز گفت: نمی توان در ساختمان‌های کلاسیک از آثار صنایع‌دستی ایرانی استفاده کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید