جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

صنعت گردشگری ایران در بحران

0 انتشار:

رضا اباذری؛
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر هوایی، گردشگری و زیارتی و
عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان تهران/

استمرار بزرگداشت رویداد ۳۷ ساله گرامیداشت روز جهانی گردشگری خود به جاذبه گردشگری آیینی تبدیل شده و می‌تواند نماد میراث ناملموس بزرگترین رویداد صلح‌آمیز بشریت باشد.

تقارن این رویداد با ایام تعزیه حسینی، فرصت مغتنمی بود تا بار دیگر گردشگری مذهبی کشورمان و همچنین فرهنگ شیعی به جهانیان معرفی شود.

در شرایطی که در حمایت از گردشگری به شعار بسنده می‌شود و مسوولین تفاسیر خود از جهانگردی را دارند و تبعیض میان حوزه‌های مختلف گردشگری وجود دارد. بزرگداشت چنین روزی می‌توانست سهم گرچه اندکی در معرفی سفر به مرتبطین اختصاص دهد.

درحالیکه آمارها حاکی از رشد گردشگری در جهان است، متاسفانه در ایران سفر در سه حوزه داخلی، ورودی و خروجی به شرایط بحرانی وارد شده است. با این حال خانواده بزرگ و معتبر گردشگری ماندگار خواهند بود و از این بحران نیز سربلند عبور خواهند کرد.

در یک سالی که گذشت تجربیات جدید و گاه تکراری در این عرصه برای فعالان به وجود آمد. در این شرایط رسانه‌ها به مانند همیشه در صحنه حاضر بودند و صدای بخش خصوصی را به مردم و مسئولان رساندند.

اما تصویب طرح تبدیل سازمان به وزارتخانه رخداد مهم دیگری در این عرصه بود که شاید در صورت اجرایی شدن، موجب کاهش آزمون و خطاهای مدیریتی شود.

امسال که سال « گردشگری و تحول دیجیتال» نام گذاری شده است، تاکید بر لزوم تغییر نحوه فعالیت کسب و کارهای این بخش از سنتی به الکترونیک را نشان می‌دهد. شعار گردشگری و تحول دیجیتال در حالی مطرح شده است که دفاتر خدمات مسافرتی در ایران از ۱۹ سال پیش با ورود به دنیای مجازی آن روزها از معرفی خود در غالب وبسایت‌های استاتیک تا امروز که چند صد O.T.A و چند ده عمده فروش خدمات سفر الکترونیک ایجاد شده است، همواره تلاش نمودند خود را با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ کنند.

اما این عرصه هم از سویی به دلیل تحریم‌ها و از سوی دیگر، خود تحریمی‌ها در امان نمانده است. بنابراین نمی‌توان یک کسب و کار اینترنتی ایجاد کرد که فرایند مالی و ارزی آن بصورت سنتی و اصطلاحا آفلاین انجام پذیرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید