چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

استحکام‌بخشی موزه ملی ایران و کاخ صاحبقرانیه زیر ذره‌بین ایسکارسا

0 انتشار:

صدای میراث: رئیس و معاونان ایسکارسا (کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت سازه‌های تاریخی) در بازدید از موزه ملی ایران، طرح پیشنهادی استحکام‌بخشی این موزه را بررسی کردند.

قرار است طرح کامل استحکام بخشی موزه ملی ایران به کمیته ملی تحلیل و مرمت سازه‌های تاریخی ارسال شود تا آن‌ها نظر نهایی برای اتحکام بخشی و مرمت موزه ملی ایران را نهایی کنند.

اعضای ایسکارسا همچنین به بازدید از کاخ صاحبقرانیه در مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران رفتند و به بررسی آسیب‌های موجود در این کاخ پرداختند. رییس و معاونان ایسکارسا در بازدید از کاخ صاحبقرانیه اما اعلام کردند که ساختمان این بنای تاریخی همچنان توانایی ایستایی دارد اما اعلام نظر نهایی خود مبنی بر استحکام‌بخشی این بنا را موکول به ارسال نتایج آزمایش خاک در کاخ صاحبقرانیه کرده‌اند.

موزه ملی ایران زیر ذره‌بین کمیته جهانی مرمت سازه‌های تاریخی

براساس خبرهای رسیده به صدای میراث، کارشناسان کمیته بین‌المللی مرمت سازه‌های تاریخی ایرادات زیادی به ساختمان موزه ملی ایران وارد کرده‌ و تاکید کرده‌اند که این بنا باید در برابر زلزله مقاوم‌سازی شود. آن‌ها همچنین ساختمان موزه ملی ایران را نیازمند مرمت ارزیابی کرده اند.

«هادی احمدی» مدیرکل دفتر حفظ،احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به صدای میراث گفته است که سه روز از حضور رئیس و معاونان ایسکارسا در تهران می‌گذرد و نمایندگان کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت سازه‌های تاریخی پس از پایان کارگاه بین‌المللی استحکام‌بخشی بناهای تاریخی و بازدید از بناهای انتخاب شده تهران در طرح بررسی استحکام‌بخشی، قرار است تعدادی از بناهای شاخص ایران را نیز بازدید و نظر نهایی خود در مورد روند مرمت و استحکام‌بخشی آثار و بناهای تاریخی کشور را اعلام کنند.

تلاش ۲۵ ساله برای مقاوم‌سازی موزه ملی

به گزارش صدای میراث، ۲۵ سال است که موضوع استحکام بخشی و مرمت موزه ملی ایران در دست بررسی است و یادگار آندره گدار در ایران نیازمند بهسازی و بازسازی است. براساس بررسی‌های صورت گرفته از وضعیت موزه ملی ایران، این بنا به لحاظ معماری داخلی، ویترین‌های موجود و استحکام‌بخشی در برابر زلزله نیازمند رسیدگی جدی است.

مهمترین آثار تاریخی و باستانی ایران در موزه ملی ایران به عنوان موزه مادر کشور قرار گرفته‌اند و این موزه هنوز علاوه بر مقاوم نبودن بنا ویترین‌های استاندارد و ضدزلزله نیز ندارد.

معمار ساختمان موزه ملی ایران یادگار «آندره گدار» معمار و باستان‌شناس فرانسوی است و او به دلیل آشنایی خوب با معماری ایران باستان طرح بی‌نظیر احداث موزه ملی ایران را آغاز کرد اما سناریو او برای اتمام کامل این پروژه و نبود تاسیسات تکمیل نشد.

در دهه ۵۰ شمسی، پس از گدار، کارشناسان ایتالیایی‌ طرح کاربری حیاط موزه ملی ایران را دادند. در دهه ۶۰ نیز فضای زیرزمین موزه ملی ایران که به انبار مشهور بود توسعه یافت تا به سالن‌های موزه افزوده شود اما این طرح نیز ناتمام ماند و زیرزمین موزه ملی ایران بار دیگر تبدیل به انبار شد.

در دهه ۷۰ بار دیگر طرح استفاده از حیاط مرکزی موزه ملی ایران و تغییر کاربری آن ارایه شد که آن هم به نتیجه نرسید. اما در دهه ۸۰ بود که یک هیات ایتالیایی به ایران آمد و مطالعاتی بر ساختمان موزه ملی ایران انجام شد و در نهایت قرار شد طرح مقاوم سازی بنای موزه ملی ایران با تغییر و مرمت معماری داخلی آن انجام شود که به دلیل تغییر دولت این طرح نیز مسکوت ماند.

طرح مشترک ایران و ایتالیا برای نجات موزه ملی ایران

اکنون در دهه ۹۰ شمسی هیات ایرانی و ایتالیایی طرح قبلی ایتالیایی‌ها را بازبینی کرده‌اند تا علاوه بر استحکام بخشی ی موزه ایران باستان در موزه ملی ایران به توسعه فضای موزه نیز کمک کنند.

این طرح مشتمل بر استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی بنا در برابر زلزله و مقاوم‌سازی معماری داخلی موزه ایران باستان است. مقاوم‌سازی معماری داخلی موزه نیز علاوه بر برخی مرمت‌های جزیی موضوع ویترین‌های موزه ایران باستان را نیز که آثار بسیار ارزشمندی از هزاره‌های گذشته را در خود جای داده است در دستور کار قرار گرفته است. مذاکراتی نیز با متخصصان ژاپنی صورت گرفته است تا موزه ملی ایران صاحب ویترین‌های ضدزلزله شود.

اما همین طرح نیز اکنون در حد یک پیشنهاد است و اجرای هر فاز آن باید مورد تایید قرار بگیرد. اعضای کمیته بین المللی مرمت سازه‌های تاریخی نیز در بازدید از موزه ملی ایران و آشنایی با طرح جدید پیشنهاد کرده‌اند که روند استحکام‌بخشی و مرمت موزه باید حتما بازگشت پذیر باشد. بدین معنی که اگر جایی از کار ایراد داشت بتوان به سرعت موزه را به حالت اول خود بازگرداند.

دکتر حجازی عضو ایرانی کمیته جهانی تحلیل و مرمت سازه‌های تاریخی که شورای فنی ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه های تاریخی) نیز محسوب می‌شود گفته است که حتی همین طرح پیشنهادی مرمت و استحکام‌بخشی موزه ملی ایران نیز در صورت اجرایی شدن باید به تمامی براساس اصول ایسکارسا در مرمت آثار تاریخی انجام شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید