سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

ظرفیت‌های گردشگری منطقه ۷ اهواز بررسی شد

0 انتشار:

صدای میراث: در شورای برنامه‌ریزی خوزستان که با حضور مسئولان ارشد استان خوزستان برگزار شد طرح احیای محور فرهنگی تاریخی گردشگری در منطقه هفت شهرداری اهواز براساس ایده مجتبی گهستونی عضو کارگروه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شورای تخصصی خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان و همچنین مسئول بخش تشکل‌های صدای میراث، بررسی شد.

شوراهای تخصصی خبرگان برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان متشکل از ذینفعان بخش خصوصی، خبرگان دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند تا با کمک اضلاع این مثلث تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و صحیح در حوزه‌های مختلف استان گرفته و چالش‌های موجود بررسی شود.

در ابتدای جلسه شورای برنامه ریزی استان خوزستان، مجتبی گهستونی که طراح ایده محور تاریخی گردشگری منطقه هفت اهواز است گفت: منطقه ۷ اهواز با جمعیتی بالغ بر جمعیت ۱۵۰ هزار از ویژگی هایمنحصر به فرد تاریخی طبیعیبرخوردار است و در زمره مهمترین و قدیمی ترین مناطق اهواز قرار دارد.

وی گفت: وجود بقعه علی ابن مهزیار به عنوان یک جادبه مذهبی، محله عامری به عنوان بخشی از بافت تاریخی اهواز قدیم، وجود منازل شرکتی و سازمانی نیوساید و کارون، وجود تپه باستانی آسیه آباد معروف به بی سیم، آرامستان ارامنه، آرامستان مشترک لهستانی ها، کلدانی و آشوریها، میدان چهارشیر به عنوان اثر ثبت شده، تپه و محوطه باستانی پارک کوهساران،  وجود خط عبور قطار (سچه) به عنوان یک جاذبه در گردشگری ریلی و شهر، وجودبنای ثبت ملی شده پل سیاه،حسینه ثبت ملی عامری، وجود ساختمان معروف به گلف که آشیانه هواپیما بوده بخشی از ویژگی های تاریخی منطقه هفت اهواز است.

گهستونی در ادامه به جاذبه های طبیعی منطقه هفت از جمله بخش شرقی ساحل و بستر رودخانه کارونو وجود کوهستان به عنوان یک فرصت خاص از منظر زمین شناسی و گردشگری کوهستانی اشاره کرد و برخی از پشنهادها و راهکارهای خود را برای تحقق محور گردشگری تاریخی منطقه هفت ارائه داد و گفت: برگزاری جلسات مشترک با شهرداری منطقه، شهرداری اهواز، شورای شهر، اداره کل راه وشهر سازی، اداره کل میراث فرهنگی برای اخذ برنامه های در دست اجرا و نحوه هزینه کرد اعتبارات موجود در شهرداری، نحوه بررسی مشارکت هر چی بیشتر جامعه محلی،انجام مطالعات باستان شناسی، نجات بخشی، ساماندهی محوطه های باستانی موجود در منطقه و ترسیم مسیرهای گردشگری، احیای ظرفیت ها و امکانات موجود، اتمام مرمت مسجد عامری و بازگشایی برای بازدید، تابلوگذاری محوطه های و مکان های تاریخی و گردشگری، ساماندهی و ایجاد مسیر برای دسترسی به کوهستان، اتمام تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی کوهساران از جمله پیشنهادها و راهکارهای درخواست شده است.

احیای محور گردشگری منطقه هفت جامعه محلی را توانمند می‌کند

همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان که مسئولیت رئیس شورای برنامه‌ریزی را بر عهده دارد با اشاره به تشکیل شوراهای تصمیم سازی استان در دو سال گذشته اظهار داشت: درصورتی‌که گزارش‌های تهیه‌شده در این مجموعه در کارگروه‌های ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد کم‌توجهی قرارگرفته و بررسی نشود، شورای برنامه‌ریزی استان به‌صورت مستقیم ورود کرده تا حداکثر بهره را در جهت بهبود اوضاع توسعه استان در همه ابعاد داشته باشیم.

امید حاجتیدرباره علت پرداختن به موضوع احیای گردشگری در منطقه هفت شهر اهواز گفت: علت اینکه موضوع را در شورای برنامه‌ریزی مطرح کرده‌ایم این است که این طرح در کارگروه گردشگری و امور زیربنایی موردتوجه قرار نگرفته و سال گذشته نیز شورای برنامه‌ریزی دراین‌باره مصوبه‌ای داشته که همچنان بلاتکلیف باقی‌مانده است.

وی با تأکید بر لزوم افزایش سرعت احیایمحور تاریخی گردشگری در کلان‌شهر اهواز، عنوان کرد: منطقه ۷ اهواز این ظرفیت را دارد که احیا شود اما باید برای احیای آن فازبندی صورت گرفته و اولویت‌بندی‌ها مشخص شود تا وظایف شهرداری و سایر دستگاه‌ها نیز با یکدیگر تداخل پیدا نکند.

وی تصریح کرد: احیایمحور فرهنگی تاریخی گردشگری منطقه هفت نه‌تنها بخشی مهمی از معضلات فرهنگی و اجتماعی را برطرف می‌کند بلکه به توانمندسازی ساکنین کمک کرده و خود مردم منطقه نیز از ذینفعان طرح هستند.

منطقه هفت اهواز اصالت تاریخی دارد

احمدرضا حسینی بروجنی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در راستای حفاظت از آثار تاریخی در حوزه منطقه ۷ و بافت فرهنگی و با ارزشی مانند نیوساید، مقدمات ثبت در فهرست آثار ملی را مهیا کرده و پرونده آن تشکیل‌شده است.

وی افزود: البته ثبت شدن در فهرست آثار ملی هیچ منافاتی با واگذار شدن به بخش خصوصی و یا هر ارگان دیگری نخواهد داشت اما بحث ما حفاظت از اصالت بافت است که بعدها از آن برای ارتقای صنعت گردشگری استفاده شود.

حسینی بروجنی ادامه داد: در بحث حفاظت از آثار محدوده منطقه ۷ می‌توان به بافت منطقه عامری اشاره کرد که جزو محدوده‌های باارزش تاریخی شهر است. در این راستا نیز اقداماتی برای احیا و بهره‌برداری از ظرفیت تاریخی بافت عامری صورت گرفته که ادامه آن مستلزم اعتبارات بیشتر است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: همچنین بحث پارک کوهساران و حفظ حریم آن در استان مصوب و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ارسال‌شده تا ابلاغ نهایی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های مانند میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و خصوصاً شهرداری در خصوص بافت تاریخی عامری می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند و امیدوارم که مصوبات صورت گرفته توسط دستگاه‌های مربوطه اجرا شوند.

گام اول در کارگروه امورزیربنایی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان با اعلام بی اطلاعی از چنین طرحی، گفت: این اداره کل از احیای این محور حمایت می کند اما اینکه چرا راه و شهرسازی از وجود چنین مصوبه و طرحی بی اطلاع است، جای تعجب دارد.

رضا رضایی تصریح کرد: موضوع مطرح شده یک بحث تخصصی است که گام اول اجرایی شدن آن منوط به طرح در کارگروه امور زیربنایی است.

وی با اشاره به اینکه دبیری این کارگروه بر عهده راه و شهرسازی استان است، افزود: علاوه بر این نیز بخشی از این کار به بازآفرینی شهری مربوط است که باید در حوزه راه و شهرسازی مقدمات آن فراهم شود تا با جدیت بیشتر مورد پیگیری قرار بگیرد.

بررسی احیا محور گردشگری منطقه هفت در اولین کارگروه زیربنایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه تا کنون هرچه درباره این طرح ارائه شده بود به صورت شفاهی انجام شده، گفت: این منطقه یکی از مناطق محروم اهواز است که می توان برای بافت موجود آن از جهت های مختلف برنامه ریزی هایی کاربردی انجام داد.

فاضل عبیات ادامه داد: مطرح کردن این موضوع در شورای برنامه ریزی و توسعه استان باعث جلب توجه اعضای کارگروه های مربوطه شده و تلاش می شود تا در اولین جلسه کارگروه امور زیربنایی استان که به زودی قرار است تشکیل شود به احیا محور گردشگری منطقه هفت اهواز اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی که صورت می گیرد سعی میکنیم تا زمان بندی مناسبی برای اجرای آن درنظر گرفته شود.

منطقه۷ اهواز به عنوان یکی از مناطق کم برخوردار دارای جاذبه های تاریخی مختلفی است و تعداد زیادی از جنبه های تاریخی اهواز در این منطقه قرار دارد که با ایجاد محور گردشگری در آن محوطه های تاریخی موجود به مولدهای اقتصادی جذابی تبدیل خواهند شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید