چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

عرصه قلعه ۸هزار ساله بسطام مشخص شد

0 انتشار:

گمانه زنی قلعه اورارتویی ۸هزار ساله بسطام با هدف تهیه نقشه دقیق از عرصه و حرایم این قلعه وارائه آن به نهادهایی که در اطراف قلعه بسطام در حال اجرای طرح های عمرانی هستندانجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلام شیرزاده سرپرست هیات باستان شناسی امروز «یکشنبه» با اعلام این خبر گفت:قلعه اورارتویی بسطام در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهر قره ضیاالدین مرکز شهرستان چایپاره و در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

او افزود:قلعه بسطام با نام اورارتویی روسایی اورو تور Rusaii Uru Tor در قرن ششم پیش از میلاد توسط روسای دوم از پادشاهان مقتدر اورارتویی بر روی برجستگی صخره ای بلندی در غرب روستای بسطام و مشرف بر رودخانه آغ چای ایجاد شده است.

این باستان شناس با اشاره به بنای  این قلعه در قرن ششم پیش از میلاد و متشکل از یک قلعه مرکزی و یک بخش به نام محله مسکونی اظهار داشت:قلعه مرکزی از سه بخش مجزا شامل پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه یا شاه نشین تشکیل شده است.

به گفته شیرزاده، این محوطه برای نخستین بار توسط ولفرام کلایس آلمانی شناسایی و کار کاوش در آن از سال ۱۳۴۸ آغاز و تا سال ۱۳۵۸ ادامه یافت.

او افزود:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برنامه مطالعات باستان شناسان آلمانی متوقف و کار کاوش در آن از سال ۱۳۷۷ توسط باستان شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر حمید خطیب شهیدی ادامه پیدا کرد.

این باستان شناس،یکی از مشکلات موجود در پیرامون قلعه بسطام را نبود نقشه جامع عرصه و حرایم قلعه بسطام و مشخص نبودن حدود و ثغور این اثر ارزشمند کشور اعلام کرد.

شیرزاده گفت:به همین دلیل مدیریت پایگاه میراث فرهنگی بسطام به منظور روشن شدن زوایای مختلف این قلعه و تعیین حدود واقعی آن بر اساس روش های علمی اقدام به جذب اعتبار لازم برای انجام گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این مجموعه کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی ،از جمله اهداف اجرای این برنامه را دستیابی به حدود و ثغور واقعی قلعه بسطام،تهیه نقشه دقیق از عرصه و حریم قلعه بسطام وارائه یک نقشه جامع از عرصه و حرایم قلعه به ارگان ها و نهادهایی که در اطراف قلعه بسطام در حال اجرای طرح های عمرانی هستنداعلام کرد.

او افزود:هیات باستان شناسی مستقر در پایگاه بسطام در کنار انجام گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم قلعه، اقدام به ساماندهی مجموعه سفال های موجود در پایگاه بسطام کرده است.

وی گفت:این مجموعه سفالی در سال های پیش توسط هیات آلمانی و ایرانی جمع آوری شده بودند، اما مطالعه خاصی بر روی آنها انجام نشده بود.

به گفته این باستان شناس،ساماندهی این مجموعه و طبقه بندی این مجموعه سفالی می تواند مرجع خوبی از نمونه سفال های دوره اورارتو در منطقه شمال غرب ایران باشد.

برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه بسطام با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید