پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران: ۹۰ درصد فروش ۵ هزار آژانس گردشگری در انحصار ۵ آنلاین فروش است/پول‌های بادآورده در صنعت گردشگری تمیز می‌شود/«علی بابا» مشکل صنعت گردشگری است/انجمن ایران منفعل است

0 انتشار:

صدای میراث: وضعیت فعالیت در بخش گردشگری کشور بسیار وخیم‌تر از آنچیزی است که تاکنون رسانه‌ها بابت زیان‌های ناشی از کرونا به آن پرداخته‌‌اند. بیش از دو سال است که فعالان صنعت گردشگری ایران در پیچ و خم‌های اداری و فعالیت‌های رانت‌جویانه در بخش گردشگری و گرفتاری‌های ناشی از تعامل با دستگاه‌های دولتی در بخش بیمه و مالیات و گران شدن هزینه حمل‌ونقل و خدمات گیر افتاده‌اند و در این وانفسا نه دولت و نه مهمترین تشکل مرتبط با حوزه گردشگری، یعنی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با بیش از یکهزار عضو رسمی و بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت، نه تنها باری از دوش این رکن مهم فعالیت اقتصادی و فرهنگی ایران برنداشته اد که گاه سد راه فعالیت در همین وانفسای ورشکستگی و رکود گردشگری شدند.

حسین فرقانی از فعالان صنعت گردشگری ایران که ۲۷ سال در بخش گردشگری کشور فعالیت کرده است و عضو انجمن صفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است، مشکلات فعلی صنعت گردشگری ایران را در گفت‌وگو با صدای میراث چنین تشریح می کند: دردهای صنف گردشگری آنقدر واضح است که نیاز به توضیحات بیشتر ندارد. در حال حاضر چند شرکت آنلاین فروش ۹۰ درصد از فروش ۵ هزار آژانس گردشگری را گرفته‌اند و تعداد مشخصی از سرمایه‌گذاران خارج از صنف نیز با ورود به بخش گردشگری اقدام به تزریق پول‌های بادآورده به صنعت گردشگری کرده‌اند و مشکلات فعالان بخش گردشگری کشور را چندین برابر کرده‌اند.

او با اعلام این که صنعت گردشگری ایران در حوزه تشکل‌ها اکنون نیازمند وجود افرادی است که بدون لکنت بتوانند صنف گردشگری کشور را از رکود و بیچارگی فعلی خارج کنند.

حسین فرقانی اولویت اصلی برای احیای صنعت گردشگری ایران را در ساماندهی به سایت‌های فروش آنلاین که ضربه سنگینی به دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس های هواپیمایی وارد کرده‌اند می‌داند و می‌گوید: است. سایت فروش آنلاین دیگری متعلق به همراه اول در بخش گردشگری کار خود را آغاز کرده است. در حالی که وظیفه همراه اول اصلا فروش بلیت نیست. اپلیکیشن‌های آپ و اسنپ که به واسطه بیزینس‌های دیگر بازدید کننده دارند هم با سوءاستفاده از وضعیت موجود، به فروش بلیت هواپیما و تور روی آورده اند و این موضوع باعث شده است ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی کشور بیچاره شوند.

او سایت علی‌بابا را نیز یکی از دیگر فعالان فروش آنلاین در ایران می‌داند که فعالیت‌های زیرفروشی آن و عرضه خدمات گردشگری بدون پورسانت و … به نابودی دفاتر خدمات مسافرتی و بیکاری بخش زیادی از فعالان حوزه گردشگری منجر شده است.

حسین فرقانی می‌گوید: سایت علی‌بابا یکی از مشکلات واقعی فعالان صنعت گردشگری است که با استخدام متمرکز چند کارمند به نابودی چندین هزار آژانس گردشگری و هواپیمایی همت گمارده و داعیه آن را دارد که برای چند صد نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته این فعال صنعت گردشگری و عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، با نگاه به بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرهای کشور می‌توان دریافت که ۵ شرکت شرکت تازه وارد در حوزه گردشگری بیلبوردهایی را که برای صنایع دیگر استفاده می‌شد با پول‌های بادآورده در اختیار گرفته‌اند و چندین هزار دفتر خدمات گردشگری با هزاران پرسنل کاری را نابود کرده‌اند.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعلام این که پول‌های بادآورده از صنعت گردشگری ایران باید خارج شود و به جای اول خود بازگردد می‌گوید: سایت علی بابا ابتدا به عنوان آنلاین فروش به فروش تورهای گردشگری پرداخت اما الان چنان به صنعت گردشگری رسوخ کرده است که پروازهای چارتر را هم در اختیار خود گرفته است و چنین رقابتی در صنعت گردشگری با وجود بیش از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی و آژانس هواپیمایی سالم نیست. چون نباید ۷۰ درصد فروش بلیت در اختیار یک مجموعه باشد و چنین تمرکزی اصلا با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست.

او به وجود رانت و انحصار در فعالیت دفاتر گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: دو تامین کننده اصلی خدمات در صنف گردشگری هتل‌ها و ایرلاین‌ها هستند که هم‌اکنون این دو تامین کننده نیز در اختیار چند آژانس مشخص قرار گرفته‌اند. بنابراین باید انحصار موجود در صنعت گردشگری شکسته شود و توزیع عادلانه خدمات در تمامی دفاتر گردشگری صورت بگیرد.

حسین فرقانی به موضوع مالیات‌هایی که با توجه به شرایط رکود صنعت گردشگری بر فعالیت‌های محدود دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان این صنعت بسته شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: مالیات‌ها به شکل ظالمانه از آژانس‌های گردشگری گرفته می‌شود و در این شرایط این مسئولان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهاگردی ایران هستند که باید با ادارات مالیاتی درخصوص وضعیت مالیاتی موجود که کمر بخش گردشگری را شکسته است به توافق برسند.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعلام این که مسئولان فعلی این انجمن از مدت‌ها قبل تنها حرف ‌زده‌اند که همین حرف زدن‌ها بر مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی افزوده است، می‌گوید: مدیران فعلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که البته تاریخ مدیریت شان نیز از مدت‌ها قبل به اتمام رسیده است، نه تنها کاری برای حل مشکلات دفاتر نکردند که با حرف‌های غیراصولی حتی نتوانستند از موضع به حق صنف گردشگری در دستگاه‌های مختلف دفاع کنند. تداوم همین وضعیت هم باعث شد که در حل مشکل دفاتر خدمات مسافرتی کشور و فعالان این بخش از صنعت گردشگری بسیار منفعلانه عمل شود.

او افزود: مسئولان انجمن ایران به جای این که با قدرت در جهت رفع مشکلات صنفی با سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولین ذیربط مذاکره و از آن‌ها پاسخ بخواهند، بسیار منفعلانه عمل کردند و باعث شدند پول‌های بادآورده تزریق شده به صنعت گردشگری کشور در این بخش تمیز شود و از آن خارج شود. بدین ترتیب با ایجاد انحصار قوی، ظلم مضاعف به فعالان صنعت گردشگری کشور شد. البته که آن‌ها این موضوع را به گردن نمی‌گیرند.

او گفت: مگر صنف گردشگری چقدر سرمایه دارد که فلان چارتر کننده پرواز ۳۰۰ میلیارد تومان در یک ایرلاین می‌گذارد که دپوزیت آن ایرلاین را در خود بگیرد؟ بنابراین انتظار ما از دستگاه‌های نظارتی آن است که بررسی کنند این پول ها از کجا آمده است و به کجا می‌رود؟ چون دفاتر خدمات گردشگری یا تعطیل هستند یا با حداقل پرسنل دارند کار می‌کنند و ۹۰ درصد شرکت‌ها زیانده شده‌اند و صنعتی که می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را بگرداند حالا سربار وزارت کار شده است تا به فعالان آن بیمه بیکاری بدهد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید