سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

عضو هیات مدیره پژوهشکده باستان‌شناسی: گردشگری را با ایجاد سایت موزه‌ها توسعه دهید

0 انتشار:

صدای میراث:‌ «کشورهای دنیا با ساخت سایت موزه‌ها و ایجاد فضاهای گردشگری مجازی به توسعه گردشگری فرهنگی می‌پردازند که این موضوع در کشور ما بسیار کمرنگ است.»

احمد چایچی عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی، با اعلام این مطلب در آستانه روز جهانی گردشگری گفت: مفهوم گردشگری در دنیا، ایجاد تغییرات درونی برای سطح آگاهی، معرفت و تجربه مکان‌های جدید، است و کشور ما با گذراندن دوران دفاع مقدس و رسیدن به دوره ثبات و آرامش، درصدد توسعه پایدار در صنعت گردشگری است.

وی افزود: گردشگری در ایران ابتکاری است و گردشگران و تورها، متولی آن هستند.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، چایچی با اعلام این که باید گردشگری مدون در همه زمینه ها به وجود بیاوریم، گفت: با ایجاد گردشگری مدون در کشور، گردشگری در کشور توسعه می‌یابد و موانع و معضلاتی که موجب عقب افتادگی گردشگری می‌شود، از بین می‌رود.

وی با تاکید بر این که گردشگری را بایستی به عنوان توسعه اقتصادی و فرهنگی و نه به عنوان منبع درآمد، توسعه دهیم، افزود: گردشگری در کشور ما نیازمند فرهنگ سازی و فرصت های فرهنگی است تا فعال تر شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی گروه پژوهشی اشیاء فرهنگی – تاریخی، با بیان اینکه مدون کردن، نظارت و علمی کردن گردشگری بایستی مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: از بین بردن موانع گردشگری و توسعه آن بایستی سرآمد و سرلوحه کارها قرار گیرد.

به گفته چایچی مشکل اصلی گردشگری در کشور، عدم هماهنگی و منسجم نبودن فعالیت سازمان‌هایی است که  در امر گردشگری خواهان توسعه هستند، بنابراین حوزه‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بایستی همگام و مرتبط با یکدیگر حرکت کنند تا بتوانند رویه‌ها را تغییر داده و طبق استانداردهای دنیا گردشگری را به توسعه پایدار برسانند.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده باستان‌شناسی و نقش آن در توسعه گردشگری کشور، گفت: امروزه تمامی کشورهای دنیا به گردشگری فرهنگی بسیار اهمیت می‌دهند به این صورت که اقدام به ایجاد سایت موزه های بسیار و فضاهای مجازی می کنند که این موضوع در کشور ما بسیار کمرنگ است.

چایچی ادامه داد: گردشگری با حوزه‌های مردم‌شناسی، بوم‌گردی، حفاظت و مرمت، ابنیه و بسیاری از زیر مجموعه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط تنگاتنگ دارد، بنابراین باید در کنار توسعه گردشگری به این حوزه‌ها نیز توجه خاص شود.

وی با یادآوری این مطلب که گردشگری نه به عنوان کسب درآمد بلکه باید در راس برنامه های توسعه پایدار کشور قرار گیرد، عنوان کرد: روستاهای کشور و توسعه گردشگری در آنها باید در راس برنامه های وزارت خانه و سازمان های مربوط به حوزه گردشگری قرار گیرد چرا که روستاهای ایران دارای ظرفیت های بالای گردشگری هستند.

وی اضافه کرد: حمایت از پایان نامه های گردشگری و پژوهشی در جهت توسعه پایدار گردشگری از دیگر موضوعاتی است که بایستی به آن پرداخته شود و همچنین نقش تبلیغات را نیز نمی توان نادیده گرفت .

عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی یادآور شد؛ یکی از سیاست های کلان وزارت خانه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و منسجم کردن فعالیت های حوزه های مرتبط با گردشگری و ارتباط بیشتر با سازمان هایی چون محیط زیست، حمل و نقل و … است.

وی خاطر نشان کرد: تهیه متن های جذاب و صحیح و کاهش افسانه‌پردازی و اسطوره‌پردازی از جمله کارهایی است که باید برای توسعه گردشگری در کشور انجام داد چرا که گردشگری به صورت سنتی مخاطب بیشتری جذب می‌کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید