چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

غبار فراموشی بر چهره قدیمی ترین سند تاریخی ایران زمین

0 انتشار:

ایرنا در گزارشی از وضعیت سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با قدمت ۴ هزار و ۸۰۰ سال و حک شده بر کوه میانکل شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه اعلام کرد: این نقش برجسته همچنان در حیاط یک مدرسه دخترانه محصور است.

در این نقش برجسته باستانی، آنوبانی‌ نی الهه نشاط و عشق به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی حک شده است. لولوبیان یکی از چهار قوم زاگرس‌ نشین در هزاره سوم پیش از میلاد و پیش از مهاجرت آریایی‌ها در این منطقه بودند. پادشاه لولوبیان در این نقش برجسته در برابر آنوبانی‌نی که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رساند ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن مغلوب قرار داده است. آنوبانی‌‌نی نیز حلقه‌ای در یک دست و در دست دیگر طنابی دارد که به بینی ۲ اسیر ایستاده پشت سر او متصل است.

آنطور که ایرنا از این نقش برجسته گزارش کرده است، ۹ اسیر جنگی نیز پایین پای شاه و الهه ترسیم شده‌اند و در زیر تصویر یک سنگ‌نبشته به خط اَکدی با این مضمون وجود دارد. «آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه بادیر رسم کرده است، آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار و با ۲ نسل او بر باد رود.»

براساس این گزارش، نقش برجسته آنوبانی نی هم اکنون در محوطه مدرسه دخترانه ۱۷ شهریور در شهر سرپل ذهاب در ارتفاع ۱۶ متری قرار دارد.

فرسایش‌ طبیعی و غیرطبیعی این اثر در طول تاریخ ، نقوش را به شدت تخریب کرده و مشاهده آن‌ به سختی امکانپذیر است.

نقش برجسته آنوبانی‌نی از قدیمی ترین نقش برجسته‌های کشور است و ۲ هزار سال پیش از کتیبه داریوش نگاشته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سرپل ذهاب به ایرنا گفته است که سنگ نوشته آنوبانی نی یک اثر بینظیر است که پیش از انقلاب یک مدرسه در محوطه آن بنا شد.

ظفر غلامی گفت: در جریان زلزله سال گذشته که کانون آن سرپل ذهاب بود، انبار مدرسه دخترانه تخریب شد ولی به بنای مدرسه آسیب نرسید و مسئولان باید فکری برای جا به جایی مدرسه کنند.

وی اظهارداشت: هم اکنون کلاس های درس در این مدرسه دایر و محوطه مدرسه از محوطه اثر تاریخی آنوبانی نی جدا شده است و با توجه به اهمیت این اثر تاریخی، جا به جایی مدرسه بسیار حیاتی و ضروری است.

به گفته وی، در چند سال گذشته مکاتبه هایی با آموزش و پرورش برای تخلیه مدرسه انجام شد و در زمان استانداران قبلی نیز مکان دیگری برای ساخت مدرسه جدید و انتقال آن به مکان جدید صورت گرفت که با تغییر استانداران این مصوبه تاکنون عملیاتی نشده است.

غلامی افزود: هم اکنون اداره میراث فرهنگی سرپل ذهاب در یک مکان استیجاری است و در صورت تخلیه این مدرسه و تحویل آن به میراث فرهنگی می‌توانیم از آن به عنوان مکان اداره استفاده کنیم.

وی ادامه داد: گردشگران داخلی و خارجی از اثر تاریخی آنوبانی نی در طول سال و به ویژه در ماه های اسفند و فروردین دیدن می‌کنند که در صورت توجه به این اثر تاریخی و تخلیه مدرسه و تامین اعتبار برای احیا و محوطه سازی می تواند در رونق بیش از پیش این شهرستان تاثیر خوبی داشته باشد.

سرپل ذهاب ۳۲ اثر تاریخی و مذهبی دارد که نقش برجسته دوران حکومت ماد، دکان داوود ، طاق گرا ، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشی ، ساسانی و اشکانی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان هستند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید