جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

فروپاشی صفحه شیشه‌ای گردشگری همدان با تمرکز بر ناامنی/محمد باریکانی، روزنامه‌نگار

0 انتشار:

محمد باریکانی

روزنامه‌نگار/

صدای میراث: استان همدان یکی از استان‌های گردشگرپذیر ایران است که از چند سال قبل تلاش‌ها برای تبدیل این استان به کانون مهم گردشگری کشور آغاز شده است.

همدان با برخورداری از بیشترین آثار تاریخی و تمدنی ایران به عنوان گنجینه آثار تاریخی کشور معرفی شده است و اکنون می‌رود تا گام‌های جدی‌تری در مسیر توسعه گردشگری و معرفی بیشتر به گردشگران داخلی و خارجی بردارد.

همین سال گذشته بود که همدان میزبان وزرای گردشگری کشورهای آسیایی بود و سال ۹۷، سال رویدادهای گردشگری در این استان شد.

در میان تمام خبرهایی که دیگر می‌رفت تا استان همدان را به عنوان یک مقصد امن گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی مطرح کند، ناگهان همین سه روز گذشته اقدام جنون‌آمیز یک قاتل در ترور یک طلبه همدانی موجب شد تا همدان از کانون توجه گردشگری که سال‌ها در رده‌های مختلف اجرایی و مدیریتی و مردمی برای آن زحمت کشیده شد، ناگهان به کانون خبرخیز ترور و ناامنی تبدیل شود.

در سه روز گذشته حجم خبررسانی در ماجرای همدان به اندازه‌ای بالا بود و تحلیل‌ها برای آن در رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون و مطبوعات بالا گرفت که قطعا تداوم آن منجر به شکسته شدن صفحه شیشه‌ای ترک برداشته گردشگری همدان در یک چشم برهم زدن خواهد شد.

افزایش خبررسانی پیرامون اتفاق همدان و تبدیل غیرمستقیم این استان در ذهن گردشگران به یک نقطه ناامن موجب خواهد شد که سال‌ها زمان، سرمایه و تلاش برای ساختن برند گردشگری همدان به هدر برود و این استان در ذهن گردشگران و مخاطبان به کانون ناامنی تبدیل شود.

همین دیروز در برنامه‌های رادیویی از وجود سلاح در همدان خبر داده شد که عمدتا از عراق به این استان وارد شده و خریدارانی نیز دارد. به کار بردن چنین عباراتی در برنامه‌های فراگیر رسانه‌های گرم همچون رادیو موجب خواهد شد که از این پس همدان در ذهن مخاطبان به عنوان مرکزی برای بازار سلاح و … مطرح شود در حالی که این استان با برخورداری از زیبایی‌های فراوان و جاذبه‌های گردشگری بسیار می‌تواند نگینی در صنعت گردشگری ایران بویژه در تورهای ورودی شود.

پوشیده نیست که اتفاقاتی همچون اعتراضات فرانسه، کودتای ترکیه، کشتار مردم در رستوران‌ها و اماکن تفریحی سنگاپور و … چه تاثیر منفی عمیقی بر پیکره صنعت گردشگری این کشورها می‌گذارد. و آنطور که مقامات ترکیه و فرانسه و دیگر شهرهای جهان که شاهد اتفاقات وحشتناکی همچون اتفاق رخ داده در همدان و نظایر آن بودند، بارها اعلام کرده‌اند که بخش زیادی از گردشگران ورودی خود را از دست داده‌اند.

این اعلام به معنای آن است که علاوه بر اتفاقات رخ داده در شهرها و کشورهای گردشگرپذیر جهان که منجر به تغییر تصور گردشگران جهان نسبت به این مقاصد شده است چه حجم زیادی از خسارات اقتصادی ناشی از انصراف گردشگران برای ورود به آن مناطق را با تداوم تبلیغات منفی علیه خود متحمل شده‌اند.

با این توصیف باید تلاش کرد تا با توجه به ویژگی‌های استراتژیک استان همدان در صنعت گردشگری که چرخه اقتصادی حیاتی برای آن استان و حتی کشور است، اقدام به اطلاع‌رسانی در مورد حادثه ترور طلبه جوان همدانی کرد تا علاوه بر اطلاع‌رسانی درست پیرامون این واقعه تاسفبار از فروپاشی صفحه شیشه‌ای گردشگری همدان که شریان اقتصادی مهمی برای این استان است جلوگیری نمود و از برجسته کردن اقدام قاتل به هلاکت رسیده خودداری کرد.

برجسته‌سازی اقدام جنون‌آمیز قاتل طلبه جوان و ذکر مداوم نام همدان در کنار این اتفاق، همچنین طرح این موضوع که همدان بازار اسلحه و محل ترانزیت سلاح‌ قاچاق شده از عراق به ایران است، تاثیر ناخوشایندی بر این مقصد گردشگری نوپای ایران دارد و می‌تواند تمامی تلاش‌های چندسال اخیر برای برجسته‌سازی برند همدان در اذهان گردشگران داخلی و خارجی برای تبدیل شدن این استان به مقصد گردشگری جهانی و ارزآوری بیشتر به کشور را خنثی کند. در کنار این موارد تمرکز مداوم بر اقدام جنایتکارانه قاتل طلبه جوان همدانی نیز می‌تواند همدان را به عنوان یک مقصد ناامن در ذهن گردشگران داخلی و خارجی بنشاند و به تدریج این مقصد گردشگری را از کانون توجه گردشگری داخلی و خارجی پاک کند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید