سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

قم؛ کانون رایزنی با مراجع تقلید/حمایت کامل مراجع تقلید از حفظ آثار تاریخی، توسعه گردشگری و رونق صنایع‌دستی

0 انتشار:

صدای میراث: قم در هفته‌ای که گذشت کانون رایزنی با مراجع دینی کشور با هدف توسعه و رونق صنعت گردشگری، حمایت از صنایع‌دستی و حفظ میراث فرهنگی کشور بود و علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همراه معاونان و مدیران خود به حضور مراجع عظام تقلید رفت تا بر ضرورت حمایت مراجع از توسعه صنعت گردشگری، صیانت از آثار تاریخی و رونق صنایع‌دستی تاکید کند.

مونسان در دیدار با حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شیعه گزارشی از ماموریت سه‌گانه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی کرد و آنطور که سازمان میراث‌فرهنگی گزارش داد، او در گزارش خود با موضوع صنایع‌دستی به این مرجع عالیقدر شیعه اعلام کرد: ۷۵ درصد فعالان حوزه صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند و ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که براساس پیش‌بینی‌ها دو میلیون هنرمند در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

مونسان با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی صادرات صنایع‌دستی کشور در ۹ ماه نخست سال گفت: طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی با جدت پیگیری می‌شود.

به گفته رییس سازمان میراث‌فرهنگی، در حال حاضر رقم صادرات صنایع‌دستی ایران به ۵۲۰ میلیون دلار در سال می‌رسد که تلاش می‌شود این رقم به ۲ میلیارد دلار برسد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: در حوزه صنایع‌دستی طرح‌هایی که در این هنر صنعت به کار می‌رود معرف فرهنگ ناب ایرانی –اسلامی است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به موضوع میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حوزه میراث فرهنگی ۲۳ اثر ثبت شده جهانی شده وجود دارد و ۳۴ هزار اثر نیز به ثبت ملی رسیده است.

به گفته او، در حوزه میراث ناملموس نیز آثار خوبی در حوزه ملی و جهانی ثبت شده‌اند که پرونده ثبت جهانی مراسم راهپیمایی اربعین نیز با همکاری دولت عراق در دست تهیه است.

علی اصغر مونسان افزود: در حوزه مرمت آثار تاریخی نیز اقدامات بسیار خوبی دنبال می‌شود که یکی از این اقدامات احیای کاروانسراهای تاریخی و تبدیل آن‌ها به هتل‌ها و واحدهای اقامتی است.

گردشگران خارجی پروژه‌ایران‌هراسی آمریکا را خنثی می‌کنند

مونسان با تشریح فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه گردشگری در حضور آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد: در ۹ ماه امسال بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند و این در حالی است که پروژه ایران‌هراسی از سوی آمریکایی‌ها همچنان دنبال می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس‌های مختلف بین‌المللی در تبریز و همدان و سفر دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به ایران و تعریف او از امنیت موجود در ایران گفت: ای رویدادها موجب شد ایران، بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی در این دیدار با اشاره به این که در حوزه گردشگری با سرمایه اندک می‌توان شغل ایجاد کرد گفت: به ازای هر ۵۰ میلیون تومان یک شغل در حوزه گردشگری ایجاد می‌شود. در حالی که در بخش صنعت به ازای هر ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان یک شغل ایجاد می‌شود.

او  سرعت ایجاد شغل در صنعت گردشگری را سریع خواند و افزود: رونق بومگردی‌ها که باعث ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس شده است، یکی از اقدامات مهم در حوزه گردشگری کشور است.

مونسان همچنین با اشاره به شاخه‌های مختلف گردشگری در ایران تاکید کرد: گردشگران زیارتی که به ایران سفر می‌کنند دیگر صرفا گردشگر زیارتی نیستند و تورهای آن‌ها ترکیب شده و تبدیل به گردشگری زیارتی –سیاحتی و گردشگری زیارتی –سلامت شده است که موجب افزایش درآمدزایی بیشتر از گردشگری زیارتی برای کشور شده است.

مونسان همچنین به تاثیر حضور گردشگران خارجی در ایران پرداخت و گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد هر گردشگری خارجی که به ایران سفر کرده است، تبدیل به سفیر و مبلغ جمهوری اسلامی شده و با دیدن فرهنگ زیبای ایرانی متوجه تبلیغات منفی آمریکایی‌ها علیه ایران شده است.

او افزود: از طریق گردشگری چهره واقعی ایران اسلامی به دنیا معرفی و با پروژه ایران هراسی مقابله می‌شود.

تاکید آیت‌الله نوری همدانی بر حفظ آثار تاریخی و ارزان سازی سفر
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با حضور در بیت آیت‌الله العظمی حسینعلی نوری همدانی با این مرجع عالی قدر شیعه دیدار کرد.
آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با اشاره به آیات قرآنی و احادیث و روایات اعلام کرد: مسئله گردشگری و مسافرت عنصر مهمی است که در آیات قرآنی و احادیث به آن توصیه و تأکید شده است که مسلمانان در یک نقطه قرار نگیرند و حرکت کنند و آثار گذشتگان را ببینند و عبرت بگیرند.
این مرجع عالیقدر شیعه افزود: در قرآن کریم نیز هفت جا سخن از سیر و حرکت شده است.

او گفت: در سفر به اسپانیا از یک بنای تاریخی بازدید کردم و در آنجا یکی از افراد به من گفت که درآمد حاصل از  بازدید گردشگران از آثار فرهنگی – تاریخی از درآمد نفت شما بیشتر است.

این مرجع تقلید شیعه افزود: در ایران آثار فرهنگی – تاریخی بسیار زیبایی وجود دارد که باید این آثار به افراد در داخل و خارج کشور به خوبی معرفی شود.

وی تاکید کرد: برخی از آثار نیز اسلامی هستند که باید حتما این آثار به گردشگران معرفی شود و به درآمدزایی کشور کمک کند. چرا که درآمد گردشگری می‌تواند حتی از نفت هم برای کشور بیشتر باشد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی خطاب به مونسان گفت: باید فعالیت‌های خود را به طور جدی دنبال کنید تا به افزایش درآمد در کشور کمک شود و برای اشتغال جوانان نیز تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از هنرهای سنتی ایران گفت: باید هنرمندان را حمایت کرد تا از این طریق به اشتغالزایی و درآمدزایی در کشور کمک شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: ما مردمی هستیم که خودمان در درون خود ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و باید برای درآمدزایی و اشتغالزایی به ظرفیت‌های داخل کشور و توانمندی‌های مردم خود توجه کنیم و روی پای خودمان بایستیم.

این مرجع تقلید شیعه با اشاره به لزوم ارائه خدمات ارزانقیمت به گردشگران تاکید کرد: درخواست من این است که برای ارزان‌سازی سفر فعالیت‌هایی صورت گیرد تا افراد برای سفر به شهرهای مختلف متحمل هزینه‌های زیاد نشوند.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این دیدار خطاب به آیت‌الله نوری همدانی گفت: صنایع‌دستی کشور توانسته است با وجود خشکسالی روستاها را حفظ کند.

مونسان افزود: جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران باعث شده هر گردشگر خارجی در سفر به ایران با دیدن فضای داخل کشور و پیشرفت‌های درونی ایران به یک سفیر برای ایران تبدیل شود و در صفحات مجازی از ایران به عنوان یک کشور امن یاد کند و این بخش به حوزه دیپلماسی کشور نیز کمک می‌کند.

معاون رئیس جمهوری گفت: گردشگری در حال حاضر به عنوان اقتصاد سوم در دنیا مطرح شده است و در کشور ما نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به درآمدزایی و اشتغال در کشور کمک کند.

او افزود: گردشگری در ایران دارای مولفه‌های اسلامی است و افرادی که به ایران سفر می‌کنند به سفیر ایران تبدیل می شوند و ما روی آن‌ها تاثیر می‌گذاریم.

مونسان گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش اشتغال نقش مهمی ایفا می‌کند و بومگردی در گردشگری و صنایع‌دستی باعث شده در برخی از مناطق از جمله روستای کلپورگان، هیچ فردی بیکار نباشد و سفال این روستا در کشورهای خارج از کشور به فروش برسد.

درخواست آیت‌الله علوی بروجردی بر صیانت از آثار تاریخی و جذب گردشگر
رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دیدار آیت‌الله علوی بروجردی نیز رفت و آیت‌الله علوی بروجردی نیز در آن دیدار به سابقه تمدنی ایران بزرگ اشاره کرد و گفت: تمدن ایران یک تمدن غنی است که به قبل از اسلام نیز بازمی‌گردد و این تمدن غنی با سایر کشورها، از جمله تمدن عربستان تفاوت دارد.

وی با اشاره به وجود نسخه‌های خطی بسیار خوب در ایران و آثار تاریخی ارزشمند کشور و آثار گرانبهای دوره اسلامی در ایران تاکید کرد: همه این‌ها می‌تواند به معرفی هرچه بهتر ایران کمک کند و تمدن کهن ایران را به نمایش بگذارد.

آیت‌الله علوی بروجردی خطاب به مونسان گفت: سازمان میراث‌فرهنگی رسالت خطیری دارد. اول این که باید فرهنگ‌سازی کنید تا آسیب به آثار و بناهای تاریخی کشور کاهش یابد. چرا که این آثار می‌تواند موجب افزایش جذب گردشگر شود. همچنین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که این آثار بتواند به جذب گردشگر بیشتر به کشور کمک کند که علاوه بر درآمدزایی می تواند به تبادل فرهنگی و تعاملات و ارتباطات فرهنگی کشور نیز کمک کند.

علوی بروجردی در ادامه نقش مناطق آزاد در کشور را برای رونق گردشگری بسیار مهم خواند و افزود: باید بتوانیم از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم و سرمایه‌ها در کشور به کار گرفته شود.

وی با تاکید مجدد بر غنی بودن آثار تاریخی ایران تاکید کرد: میراث فرهنگی ایران ریشه‌دار و نمونه آن در دنیا کم‌نظیر است و رسالت بزرگ سازمان میراث‌فرهنگی است که ضمن حفظ این آثار گرانبها و صیانت از آن‌ها برای معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی و تمدنی کوشش کند.

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این دیدار با اشاره به محدود شدن فروش فله‌ای صنایع‌دستی اعلام کرد: در طراحی صنایع‌‌دستی از طرح‌های جدید استفاده شده است تا به مارکتینگ و فروش این محصولات کمک شود.

مونسان افزود: یکی از دستگاه‌هایی که برغم بودجه اندک در حوزه اشتغال نقش ایفا می‌کند، سازمان میراث فرهنگی است و در حال حاضر نیز اماکن تاریخی که به بخش خصوصی واگذار شده تبدیل به واحدهای اقامتی و هتل‌های زیبا شده‌اند.

مونسان گفت: باید بتوانیم اقتصاد جدیدی به نام گردشگری در کشور ایجاد کنیم.

او همچنین با اشاره به خوب کامل آیت‌الله علوی بروجردی به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: اشراف بسیار خوب جنابعالی به سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باعث دلگرمی است و خرسندیم که علمای طراز اول کشور مانند جنابعالی به حوزه ماموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی واقف هستند و از این سه حوزه حمایت می‌کنند.

تاکید بر ضرورت توجه به گردشگری در دیدار با نماینده آیت‌الله سیستانی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی به دیدار حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی، داماد و نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه در نجف رفت و به تشریح فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی پرداخت و بر ضرورت توجه به رونق گردشگری و ایجاد اشتغال از این صنعت تاکید کرد.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین در حاشیه این دیدار، از موزه امام علی (ع) که موزه آثار اهدایی به حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی است نیز بازدید کرد.

پس از دیدار با مراجع تقلید در قم مونسان به جلسه ستاد مقاومتی استان قم رفت و از حمایت صندوق توسعه ملی و ارایه تسهیلات از سوی این صندوق برای بازسازی و ساخت هتل‌ها خبر داد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید