یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

کرونا ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد موزه‌ها را به فنا داد/کاهش ۸۰ میلیارد تومانی درآمد موزه‌های وزارت میراث‌ در ۳ ماه/۲۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد موزه‌های میراث‌فرهنگی در سال ۹۹/آسیب کرونا به ۷۰۸ موزه فعال کشور/موزه‌دارها از وام ۱۲ درصدی استقبال نکردند

0 انتشار:

صدای میراث: ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تا همین حالا، منجر به از دست رفتن درآمد ۸۰ میلیارد تومانی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی وابسته به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تنها از محل بلیت فروشی و حدود همین مبلغ نیز از درآمد موزه‌های خصوصی یا در اختیار نهادها و دستگاه‌هایی همچون بنیاد مستضعفان و جانبازان، سازمان اوقاف، آستان قدس و شهرداری‌ها شده است.

براساس آمار ارایه شده از سوی مقامات دولتی به صدای میراث، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از بلیت فروشی از ۷۰۸ موزه فعال در کشور از دست رفته است.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارایه آمار خسارت ناشی از شیوع کرونا در کشور به موزه‌های ایران به سایت صدای میراث، گفت: ۲۵۶ موزه متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی، ۲۵۸ موزه متعلق به سایر نهادها و دستگاه های دولتی، ۱۵۹ موزه متعلق به اشخاص حقیقی و بخش خصوصی و ۳۵ موزه نیز که با مشارکت وزارت میراث‌فرهنگی راه‌اندازی شده است، درآمد خود را از اسفندماه سال گذشته تاکنون و به دلیل شیوع کرونا در کشور بطور کامل از دست دادند.

کارگر اعلام کرد: وزارت میراث‌فرهنگی حدود ۸۰ میلیارد تومان فقط از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و موجب تعطیلی موزه‌ها شد از اسفندماه سال قبل تا اردیبهشت ماه ۹۹ درآمدهای موزه‌ای را از دست داد و مابقی موزه‌هایی که متعلق به وزارت میراث فرهنگی نیستند نیز همین حدود خسارت دیدند و درآمدشان از دست رفت.

مدیرکل امور موزه‌ها و آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: علاوه بر این خسارت موزه‌ها از فعالیت‌های دیگر همچون برگزاری مراسم‌های مختلف، برنامه‌های نوروزی، برپایی نمایشگاه‌ها، همایش ها و سمینارها، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس، و حتی همکاری با موزه‌های خارج از کشور و برپایی نمایشگاه‌های مشترک داخلی و خارجی که می توانست درآمد بیشتری نصیب شان کند بطور کامل محروم شدند.

محمدرضا کارگر با اعلام این که موزه‌های متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی حقوق کارکنان را پرداخت می‌کنند گفت: موزه‌های غیردولتی با مشکلاتی در پرداخت حقوق‌ها روبرو شده‌اند که البته وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حدود ۵۰۰ میلیون تومان به موزه‌هایی که جذب نیرو داشتند کمک بلاعوض کرد تا بتوانند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند.

به گفته مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، موزه‌دارها از وامی که دولت با سود ۱۲ درصد به آن ها پیشنهاد کرده بود استقبال نکردند چون بسیاری از آن‌ها معتقدند که اگر وام را بگیرند نمی‌توانند این مبلغ را بازپرداخت کنند و به همین دلیل از گرفتن این وام صرفنظر کرده اند.

براساس آنچه محمدرضا کارگر به صدای میراث گفته است، برآورد وزارت میراث‌فرهنگی از درآمدهای ۲۵۶ موزه و محوطه تاریخی وابسته به آن وزارتخانه در سال ۹۹ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان از این درآمد تنها ظرف ۳ ماه به دلیل انتشار کرونا در ایران از دست رفته است.

به گفته مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، ۸۰ درصد درآمد موزه‌ها بصورت مستقیم به خود موزه‌ها تعلق می‌گرفت و مبالغ دیگر نیز به صورت غیرمستقیم صرف خود موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور می‌شد.

کارگر در پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا موزه‌ها نیز با تعدیل نیرو مواجه خواهند شد گفت: وزارت میراث فرهنگی سعی می‌کند تعدیل نیرو نداشته باشد. ولی به هر حال مسایل دیگری در پرداخت حقوق کارکنان موزه‌ها دارد و باید از اعتبارات دیگر استفاده کند که باز هم مسایل دیگری در این خصوص ایجاد خواهد شد.

به گفته کارگر، در چنین شرایطی ایجاد سایت‌ها و شبکه‌های مجازی برای بازدید از موزه‌ها اعتبارات مضاعف می‌خواهد که جذب آن‌ها مشکل است و در یک کلام مشکلات بسیار زیادی برای موزه‌ها ایجاد شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید