جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

کیفیت نگهداری آثار تاریخی در ۷ موزه تهران مطلوب نیست

0 انتشار:

صدای میراث: کیفیت نگهداری آثار تاریخی در ۷ موزه تهران ضعیف است.

منیژه هادیان عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی با اعلام این مطلب خبر داد که کیفیت نگهداری آثار در برخی از موزه‌های پایش شده ضعیف است و موزه‌های تهران نیازمند ملاحظات بیشتر در نگهداری از آثار هستند.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هادیان که در نشست تخصصی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی سخن می‌گفت به نقش و اهمیت ثبت داده‌های ریزاقلیم یا دما و رطوبت نسبی در سنجش کیفیت نگهداری آثار تاریخی در محیط‌های موزه‌‌ای و مراکز اسناد اشاره کرد و گفت: کیفیت نگهداری آثار در موزه‌ها بستگی به متغیرهای متعددی از قبیل  نور، دما، رطوبت نسبی، آلاینده‌های داخلی و خارجی، آفات و نوع آثار موجود در آنها دارد.

وی افزود: ارایه گزارشات متعدد فرسایش آثار ناشی از شرایط ریز اقلیم در موزه‌ها منجر به ضرورت اندازه‌گیری میزان رطوبت نسبی (RH) و درجه حرارت (T) و نوسانات آنها در موزه‌ها شد.

به گفته هادیان، با استفاده از روش‌هایی نظیر ترموگرافی مادون قرمز این امکان ایجاد شد که تغییرات دمایی ناشی از تبادلات هوایی از طریق بازشوها، ارزیابی کیفیت عملکرد تاسیسات سرمایش و گرمایش در موزه‌ها و همچنین اثرات حرارتی روی آثار هویدا شود.

هادیان با بیان اینکه روش ترموگرافی مادون قرمز روشی بر پایه‌ فیزیک حرارت و فیزیک امواج الکترومغناطیسی است که برای تشخیص و شناسایی، ردیابی و اندازه‌گیری تابش حرارتی از سطح یک جسم به کار می‌رود تصریح کرد : این روش برای تشخیص عیوب تجهیزات الکتریکی و بازرسی‌های ساختاری بناها و اشیاء تاریخی و اثرات رطوبتی در آن‌ها نیز بسیار مفید است.

وی گفت: بازرسی‌ موزه‌ها در طرح پژوهشی سال ۹۶ در کاخ شمس‌العماره مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ گلستان صورت گرفت.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مرمت و حفاظت از آثار تاریخی گفت: با اندازه‌گیری مداوم دما و رطوبت نسبی به مدت یک ماه در فصل سرد و گرم در موزه و با انجام محاسبات لازم می‌توان طول عمر آثار با ماهیت آلی را بطور کمی و بر اساس سال در محل نگهداری آنها اندازه‌گیری کرد.

وی با اشاره به این که با پایش مداوم در موزه‌ها می‌توان از کیفیت نگهداری آثار و شرایط فراهم شده برای آنها بطور دقیق اطمینان حاصل کرد تصریح کرد : مطالعات انجام شده در ۷ موزه شهر تهران و نتایج بدست آمده یک دوره پایش نشان داد که کیفیت نگهداری در بعضی از این موزه‌ها ضعیف و به لحاظ ریز اقلیم نیازمند ملاحظات خیلی بیشتری هستند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید