دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

لایه‌نگاری شاخص‌ترین تپه باستانی زاگرس مرکزی آغاز شد/کشف شواهد ساسانی و اشکانی در تپه قلا کرمانشاه

0 انتشار:

صدای میراث: لایه‌نگاری تپه باستانی قلا واقع در شهر گیلانغرب استان کرمانشاه به عنوان یکی از شاخص‌ترین تپه‌های باستانی حوزۀ زاگرس مرکزی با هدف تعیین توالی فرهنگی انجام شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هوشنگ رستمی سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه قلا با اعلام این خبر گفت: تپه باستانی قلا در مرکز شهر گیلانغرب استان کرمانشاه، یکی از سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 او گفت: موقعیت کاملاً استراتژیک و قرار داشتن این تپه در مسیر مواصلاتی و باستانی خراسان بزرگ (بین‌النهرین به فلات مرکزی) در کنار تراکم بالای شواهد و بقایای فرهنگی مشهود بر سطح و پیرامون آن، گویای غنای باستانی تپه  قلا و نقش موثر آن در بستر مطالعات باستان‌شناسی دوران تاریخی و پیش از تاریخ غرب ایران و حوزۀ زاگرس مرکزی است.

این باستان‌شناس افزود: نخستین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه قلا با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با هدف لایه‌نگاری این تپه و تعیین توالی فرهنگی دشت گیلان غرب انجام شده است.

 هوشنگ رستمی گفت: در این پروژه با توجه به عوارض فیزیکی تپه و در نظر داشتن امکان دستیابی به بیشترین لایه‌های باستانی، گمانه‌ای در جبهۀ جنوب غربی تپه تعیین حدود و مورد کاوش قرار گرفت.

به گفته رستمی، مبنای کار در این پروژه، شناسایی، ثبت و ضبط شواهد باستان‌شناختی و لایه‌های استقراری دوره‌های مختلف است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه قلا ادامه داد: به منظور دستیابی به قطعیت هر چه بیشتر و تامین اهداف این فصل از کاوش باستان‌شناختی، نمونه‌های لازم جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی و گاهنگاری مطلق برداشت می شود.

او با بیان اینکه تاکنون شواهد مهمی از دوران ساسانی و اشکانی از کاوش تپه قلا به دست آمده است ابراز امیدواری کرد: در ادامه کاوش به سوالات مهمی که پاسخ به آن‌ها دغدغه آغاز این پروژه بود پاسخ داده شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید