جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

ماجرای معرفی گزینه‌های وزارت میراث‌فرهنگی به دولت آینده چه بود؟/رییس جامعه هتلداران ایران: تصمیم جمعی بود تلاش شخصی نبود

0 انتشار:

صدای میراث: همزمان با تلاش‌ها برای معرفی وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت آینده و تاکید بر انتخاب وزیر از درون تشکیلات میراث فرهنگی و گردشگری، سه نام دیگر در ردیف گزینه‌های پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی تشکل‌های مرتبط با بخش گردشگری کشور مطرح شد.

پیشتر و براساس پیگیری‌های صدای میراث نام منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشور و رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و عضو فعلی شورای راهبری وزارت خارجه متشکل از تمامی وزرای خارجه کشور پس از انقلاب اسلامی به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت آینده مطرح بودند.

بلافاصله پس از طرح این نام‌ها، فعالان صنعت گردشگری دست به کار شدند تا نظر پیشنهادی خود را در قالب تشکل‌های گردشگری کشور برای انتخاب گزینه‌های مناسب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دولت آینده اعلام کنند.

«جمشید حمزه‌زاده» رییس جامعه هتلداران ایران که ۳۰ سال است در صنعت گردشگری کشور فعالیت می‌کند، «علی‌اصغر شالبافیان» که هیچ سمت مدیریتی نداشته و تنها در زمان تدوین برنامه ششم توسعه مدتی نقش رابط بین وزارت میراث‌فرهنگی و مجلس داشت و «محمدرضا دشتی اردکانی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس،  نام‌هایی بودند که با تلاش و تصویب ۸ تشکل گردشگری به دولت آینده پیشنهاد شدند.

اما ماجرای اعلم این اسامی چه بود؟ جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران، ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران، علی صدرنیا رییس جامعه راهنمایان گردشگری کشور، محسن حاجی‌سعید رییس کانون سراسری راهنمایان گردشگری، اکبر رضوانیان رییس جامعه بومگردی‌های کشور، حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حسن تقی زاده انصاری رییس جامعه گردشگری الکترونیکی کشور و نیما آذری‌نیا رییس موسسات آموزش گردشگری کشور روز چهارشنبه هفته گذشته در هتل اسپیناس پالاس تهران دور یک میز جمع شدند تا ۳ نام را از میان ۱۵ گزینه بیرون بکشند و به رییس‌جمهور آینده پیشنهاد دهند یکی از آن‌ها را به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتخاب کند.

در رای گیری نهایی این نشست، تمامی تشکل‌ها به اتفاق رای اول خود را به «جمشید حمزه‌زاده» رییس جامعه هتلداران ایران دادند و او را حائز آرای اول در پیشنهاد انتخاب به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای دولت آینده دانستند. «محمدرضا دشتی اردکانی»، رییس فراکسیون گردشگری مجلس نیز با چند رای مخالف از سوی تشکل‌ها مواجه شد و در نهایت توانست دومین پیشنهاد تشکل‌های حوزه گردشگری برای تصدی وزارت میراث‌فرهگی باشد. علی‌اصغر شالبافیان نیز که رابط وزارت میراث‌فرهنگی و مجلس برای تدوین برنامه ششم توسعه بود، بیشترین رای مخالف را داشت اما توانست به عنوان گزینه سوم پیشنهاد شده از سوی روسای تشکل‌های گردشگری کشور به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی در دولت آینده پیشنهاد شود.

براساس اعلام برخی حاضران در این جلسه، نام محمدرضا دشتی اردکانی، رییس فراکسیون گردشگری مجلس به پیشنهاد و اصرار محسن حاجی سعید، رییس کانون سراسری راهنمایان گردشگری برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه تشکل‌های گردشگری مطرح شده است و او توانسته است در لابیگری خود ۴ تشکل دیگر را برای طرح نام او به عنوان وزیر پیشنهادی در جلسه اسپیناس پالاس همراه کند.

پیگیری صدای میراث مشخص کرد که ۱۵ نام از جمله نام علی‌اصغر مونسان، وزیر فعلی میراث‌فرهنگی، سعید اوحدی، معاون سابق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و رییس فعلی بنیاد شهید، مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه و سفیر ایران در اسپانیا، دکتر ایمانی خوشخو رییس پارک ملی فناوری و نوآوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی و… نیز در فهرست بررسی تشکل‌های گردشگری کشور برای پیشنهاد تصدی سمت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت آینده بودند که هیچکدام از آن‌ها موفق به کسب آرای تشکل‌ها نبودند.

صدای میراث پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران در تلاش برای رایزنی جهت انتخاب وزیر آینده میراث فرهنگی است و حتی نام خود را نیز در فهرست نام‌های پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده است. اما جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران در تماس با صدای میراث اعلام کرد که اینگونه نیست و نام او براساس تصمیم جمعی تشکل‌های گردشگری به عنوان رای اول تشکل‌ها برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شده و خود هیچ نقشی در نهایی شدن فهرست وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نداشته است.

پیگیری صدای میراث از تشکل‌ها نیز مشخص کرد که این اظهارات رییس جامعه هتلداران ایران کاملا درست است و او توانسته است با رای تمامی تشکل‌های گردشگری در صدر نام‌های پیشنهاد شده برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار بگیرد.

جمشید حمزه زاده به صدای میراث گفت: مبنای پیشنهاد نام برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن بود که مجمع تشکل‌های گردشگری کشور درخصوص انتخاب وزیر آینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منفعل نباشد و به همین دلیل ۱۵ نام مطرح شد و تمامی تشکل‌ها از بین این نام‌ها بنده را با بالاترین رای در جایگاه نخیست رای‌گیری قرار دادند و نفرات دوم و سوم نیز رای کمتری داشتند. در آن جلسه هم بنده یک رای بیشتر نداشتم و به هیچوجه تلاش فردی برای مطرح شدن نامم به عنوان وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نداشتم و این انتخاب تشکل‌های گردشگری بود که به اتفاق آراء نام بنده را به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح کنند.

او همچنین درخصوص انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنمایع‌دستی به صدای میراث گفت: قرار است متولیان چینش کابینه در دولت آینده با ۱۰ چهره پیشنهاد شده برای تصدی سمت وزارت در دولت آینده صحبت کنند و به تدریج با تفکیک شاخص‌های مورد نظر جهت فعالیت در دولت آینده سه فرد را از میان افراد پیشنهاد شده انتخاب و از بین آن‌ها یک نفر را به عنوان گزینه نهایی وزارت در دولت آینده اعلام کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید