پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

محمدحسن کرمانی، رییس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران: فعالان گردشگری اموات تاریخ هستند که فقط ادارات دارایی سراغشان می روند/اراده‌ای برای حل مشکلات گردشگری وجود ندارد/بخشی از گردشگران خروجی برای فرار از فشار داخلی سفر خارجی می‌روند/از شفاف شدن درآمدهای گردشگری می‌ترسند/تشکل‌ قوی صنعت گردشگری را نابود کردند

0 انتشار:

صدای میراث: محمد حسن کرمانی رییس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و فعال گردشگری با اعلام این مطلب که صنعت گردشگری ضرورتی برای بقای کشور و حفظ نیروی جوان در بخش اشتغال است گفت: در کشورهای همسایه صنعت گردشگری محور درآمدزایی شده است و هیچ شغلی به اندازه مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری قادر به ایجاد اشتغال در آن کشورها نیست.

به گزارش صدای میراث، این فعال گردشگری در نشست بررسی چالش های صنعت گردشگری و مشکلات آینده این صنعت اعلام کرد: صنعت گردشگری فراتر از مسایل سیاسی است و نیاز اشتغال کشور است. این صنعت نیازمند تساهل و تسامح است و از جنس مشاغلی است که اگر در آن تحمل و مدارا وجود نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین نیاز است که در برخورد با گردشگران داخلی و خارجی اندکی نرمتر رفتار کرد تا موانع توسعه این صنعت در کشور برطرف شود.

او با اشاره به وجود سه بخش گردشگری ورودی، خروجی و داخلی در کشور افزود: بدون کاستن از فشار بر مردم نمی‌توان سه بخش صنعت گردشگری کشور را به رونق و شکوفایی رساند.

محمدحسن کرمانی، مسافران خروجی از کشور را دو دسته اعلام کرد و گفت: یک دسته از گردشگران خروجی برای آشنایی با جوامع دیگر و اتفاقات جدید و آموختن به سفرهای خارجی اقدام می‌کنند و دسته دیگر به دلیل فرار از فشارهای داخلی به فکر سفر خارجی هستند و به فکر یادگیری و آموختن نیست.

به گفته این فعال گردشگری، گردشگران داخلی با تمام ظرفیت‌هایی که کشور دارد و البته زیاد هم نیست، به سمت سفرهای خارجی در کوتاه‌ترین فرصت سوق پیدا می‌کند. چون در نظام قیمت‌گذاری سفرهای داخلی تدبیری نداریم و گاه هزینه‌های سفرهای خارجی کمتر می‌شود.

محمدحسن کرمانی با اعلام این مطلب که بخش خصوصی در جریان مشکلات و مسایل این صنعت است نه مدیرانی که دو یا سه سال بر صندلی مدیریت در گردشگری تکیه می‌زنند گفت: گردشگری ربطی به چاه آب ندارد و اصلا این موضوع که آب هست یا نه مربوط به گردشگری نمی‌شود. صنعت گردشگری قوانین خاص خود را دارد و وزارت میراث‌فرهنگی نتوانسته است از ۵ درصد ظرفیت عنوان وزارتخانه استفاده کند.

او با انتقاد از نبود آمار درست در صنعت گردشگری به دلیل فقدان حساب‌های اقماری گردشگری گفت: عده‌ای همیشه از ایجاد حساب‌های اقماری و آمار درست گریزان بودند چون بسیاری از موارد شفاف می‌شود و برخی نمی خواهند شفاف شود.

کرمانی تاکید کرد: در این شرایط ترکیه بیش از پول نفت ایران از گردشگری در همین شرایط کرونا درآمد داشت. دوبی نیز ۱۶ میلیون گردشگر در همین شرایط کرونا جذب آن شهر شد. این نشان دهنده استراتژی و تاکتیک مشخص است و روی آن کار سنگین و زیرساختی شده است. بنده مواجه شده‌ام در دوبی هتلی که هنوز افتتاح رسمی نشده جا نداشته است و این نشان دهنده آن است که کار شده است روی این موارد حتی پیش از ساخت یک هتل وگرنه نمی‌شود که سوت بزنیم و هتل‌ها پر شوند.

او افزود: گردشگری بالاتر از سیاست ایستاده و اگر با سیاست مخلوط شود به آن آسیب می‌رسد و امیدواریم در شرایط جدید ایران با داشتن برنامه و تاکتیک مشخص بتواند در جذب گردشگر خارجی و در گردشگری داخلی موفق شود.

محمدحسن کرمانی با اشاره به درآمد ۱۷۰۰ میلیارد تومان در گردشگری جهانی از ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلون گردشگر گفت: در ایران می‌توان با یک تحقیقات میدانی برای دریافت ظرفیت اشغال هتل‌ها دو ساعت از شب گذشته مقابل یک هتل ایستاد و دید چند چراغ اتاق روشن است و در مدت یکماه این تعداد را جمع بست و آمار ظرفیت اشغال هتل ها را دریافت.

او با انتقاد از نبود آمار واقعی در صنعت گردشگری ایران گفت: متاسفانه در کشور هر مدیری که تغییر کرد آمار گردشگری افزایش یافت. گویی آمار گردشگری نیز باید مانند تورم محاسبه شود و همچون تورم با افزایش مواجه باشد. در طول سال‌ها این اتفاق افتاده و مثلا در زمانی آمار گردشگران ورودی ۷ میلیون بود و مدیر بعدی که می‌آید نزدیک ۹ میلیون می‌شود.

کرمانی با اشاره به آمار دولتی که در اختیار مرجع جهانی قرار می‌گیرد گفت: الان هتل های سه ستاره در تهران با صبحانه ۱۵ دلار تا ۲۰ دلار است که یعنی هیچ!

او با اعلام این که اراده‌ای برای ورود گردشگر به ایران وجود ندارد گفت: زمانی می‌گفتند آمار ورود گردشگران به ایران ۸۰۰ هزار نفر است و وقتی ما به این موضوع اعتراض کردیم رییس وقت گفت اعتراض نکنید چون اگر آمارمان پایین باشد نمی‌توانیم بودجه بگیریم.

به گفته کرمانی، از سال‌های دور قرار بود درصدی از پول ناشی از گردشگری خروجی به صنعت گردشگری بازگردد اما باید از مسئولان پرسید آیا این اتفاق صورت گرفته است؟ ۳۰ سال است درگیر دعوا بر سر توالت‌های بین راهی هستیم اما آیا این مشکل حل شده است؟ در قانون بودجه دولت نهم و دهم نوشته شد اعتبار برای توالت‌های بین راهی اختصاص داده شود و آن ها پول گرفتند و دادند که یک شرکت اسپانیایی آن ها را بسازد و ما گفتیم خاک بر سر ما که باید شرکت اسپانیایی برای ما توالت بسازد. پول را گرفتند و به شرکت اسپانیایی که برای خودشان بود دادند و بالاخره هم مشکل توالت‌های بین راهی حل نشد. بنابراین وقتی می‌گوییم اراده‌ای نیست به همین دلیل است. آیا مشکل توالت‌های بین راهی بعد از این همه سال حل شد؟ نه! حتی نگذاشتند یک تشکل قوی در این حوزه زنده بماند و هرکس برای به هم ریختن تشکل قوی این حوزه دخالت کرد و نگذاشتند تشکلی بماند که بتواند با مدیران متخلف دست به یقه شود. در انتخاباتش دخالت کردشند و نظام صنفی آنرا به هم ریختند. چون مدیری که انتخاب می‌کردند غیر مرتبط و کوتوله بود. به دلیل همین نخواستن هم افراد غیر مرتبط را بر تصدی حوزه گردشگری در دولت می‌گذاشتند.

رییس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: برخی مدیران وزارت گردشگری گفته‌اند آیات قرآن را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که گردشگری ایرادی ندارد. در حالی که این موارد اصلا ارتباطی به کار آن‌ها ندارد و جزو کار آن‌ها نیست. بنابراین نفهمدین موضوع طرح مسایل چالش برانگیز است. مگر مدیر گردشگری صلاحیت بررسی آیات و روایات را دارد که به این موارد خود را مشغول می‌کند؟ یا مثلا می‌گوید رفته‌ام بازدید دیده‌ام چاه آب ندارد. خب اصلا چاه آب مگر به گردشگری مرتبط است؟

او با اشاره به دیدار وزیر گردشگری مالزی از پاسارگاد گفت: در آن بازدید او اعلام کرد اگر مدیریت پسارگاد دست او بود از همان بدو ورود جلوی ورود به پاسارگاد را می‌گرفت و در فضای دورتر ماکت پاسارگاد را می‌ساخت تا این اثر از آسیب به دور بماند. خب وقتی فهم موضوع نباشد موجب گرفتاری می‌شود.

محمدحسن کرمانی با اشاره به وجود رانت در بخش گردشگری گفت: برخی مدیرانی که قبلا تصمیمات غیرمرتبط با گردشگری را گرفتند حالا شرکت‌هایی تاسیس کرده اد و با استفاده از ارتباطات خود در حوزه گردشگری از رانت این حوزه برخوردار هستند و ارتباطات نهانی آن‌ها با حوزه گردشگری وجود دارد و وقتی به رانت و پولشویی در صنعت گردشگری ورود می‌کنید می‌بیند انتهای ماجرا همان‌ها نشسته‌اند. وگرنه افراد عادی و فعالان این صنعت که توان ورود به رانت و پولشویی در صنعت گردشگری را ندارند و این همان چالش‌های اصلی این صنعت است.

او از رسانه‌ها خواست برای دریافت مشکلات و مسایل صنعت گردشگری کشور با فعالان صنعت گردشگری گفت‌وگو داشته باشند تا در جریان مشکلات صنعت گردشگری کشور قرار بگیرند.

کرمانی فعالان صنعت گردشگری را در شرایط فعلی کشور اموات تاریخ خواند که تنها ادارات دارایی با آن‌ها کار دارند و وقتی تشکل ضعیف هم دارند نمی‌توانند حق و حقوق خود را استیفاء کنند.

رییس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: نمی‌شود از ابتدای کرونا دولت این همه صحبت کرده و در حد یک قبض آب دفاتر مسافرتی به تعویق نیفتاده است و مالیات و ارزش افزوده و قبض  آب و برق و گاز و تلفن دفاتر هم به تعویق نیفتاده است. چون افرادی در دولت بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را نابود کردند و این به زیان اشتغال و صنعت گردشگری آینده کشور است.

او ادامه داد: ترکیه در همین شرایط و اوضاع پول خود را از صنعت گردشگری درآورده است و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایستاده‌ایم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید