سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

محوطه یافت شده در شهرری سلجوقی است

0 انتشار:

باستان‌شناس‌ها در کارگاه ساختمانی شهرری که قرار بود یک مجتمع مسکونی در آن احداث شود و با گودبرداری ۲خمره در دل دیواره‌های آن یافت شد، به این نتیجه رسیدند که کارگاه ساختمانی درست بر یک محوطه سلجوقی احداث شده است.
محسن سعادتی، سرپرست کاوش باستان‌شناسی ری و کارشناس باستان‌شناسی شهرری در بازدید خبرنگاران از این محوطه اعلام کرد: در بخشی از کاوش با فضایی روبه‌رو شدیم که احتمال می‌دهیم یک چاه باشد، حتی با بقایایی از تنبوشه، خرده سفال و شیشه روبه‌رو شدیم و احتمال می‌دهیم آن بخش یک چاه باشد چون می‌دانیم در ری دوره سلجوقی، یک زلزله بزرگ رخ داده و آثار زلزله در این بخش مشهود است.
سرپرست کاوش باستان‌شناسی ری همچنین درباره کشف سفال‌های سالم در این محوطه باستانی گفت: علاوه بر ۲ خمره بزرگ، پی‌سوز، چند کوزه و گلدان پیدا کردیم که بیشتر آثار به‌دلیل فشار بافت شکسته اما قابل مرمت هستند. همچنین تعداد زیادی درپوش و شیشه به‌دست آمده ‌است. حتی چند مهره تزیینی یا «خرمهره» نیز به‌دست آمد که هنوز جنس سنگ آنها را شناسایی نکرده‌ایم. این باستان‌شناس با اشاره به سازه‌های معماری کشف شده در این بخش از شهر ری می‌گوید: در طول کاوش‌ها سازه‌هایی از معماری کشف شد که احتمال داده می‌شود متعلق به یک حمام دوره سلجوقی باشد. او گفت: با توجه به پلان کشف شده و نوع معماری، سفال‌ها و شیشه‌های کشف شده احتمال می‌دهیم این محوطه به دوره سلجوقی برسد، اما با توجه به آنکه هنوز آزمایش‌های لازم روی داده‌ها انجام نشده، نمی‌توان تاریخ دقیق را به‌صورت مطلق اعلام کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید