چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

مدیرکل میراث‌ استان کردستان: فعالیت‌‌‌ها در بافت تاریخی سنندج با مجوز میراث است/حال عمارت خسروآباد و وکیل‌الملک خوب نیست/پول مرمت نداریم

0 انتشار:

صدای میراث: بلافاصله پس از انتشار خبر تخریب بافت تاریخی سنندج در صدای میراث، سیدمحسن علوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در گفت‌وگو با صدای میراث، اعلام کرد که اقدامات صورت گرفته در بافت تاریخی سنندج با مجوز اداره میراث‌فرهنگی این شهر صورت گرفته است.

علوی با بیان این که تخریب جدیدی در بافت تاریخی سنندج صورت نگرفته است گفت: شرکت عمران و بهسازی چند سال پیش تعدادی از خانه‌های قدیمی فاقد ارزش را در بافت تاریخی سنندج و محله «آغه زمان» خریداری کرد و همانزمان نیز اداره میراث فرهنگی سنندج مجوز تخریب خانه‌های فاقد ارزش را صادر کرد.

هدف بهسازی بافت تاریخی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اعلام این که هدف از اقدامات شرکت عمران، بهسازی سراهای قدیمی، جداره‌سازی و ایجاد پیاده‌راه در محله «آغه زمان» و بافت تاریخی است افزود: چندین نشست با شرکت عمران و بهسازی در این خصوص برگزار کرده‌ایم و حالا ممکن است شخصی از دیدگاه خود فکر کرده اقدامات عمران و بهسازی در بافت تاریخی سنندج تخریب این بافت تاریخی است و نظر شخصی خود را منتقل کرده است.

او در مورد ساخت‌وسازهای انجام شده در سرای عدیلی که بارانداز بازار تاریخی سنندج است نیز توضیح داد: شرکت عمران و بهسازی با قسمتی از بازار در «سرای عدیلی» توافق کرد که با رعایت ارتفاع مجاز اقدام به ساخت‌وساز شود و نمایی نیز که ایجاد می‌شود یکسان با نمای سرای عدیلی باشد.

سیدمحسن علوی گفت: شرکت عمران و بهسازی تمامی نقشه‌ها را به دفتر فنی میراث فرهنگی ارایه کرد و اقدام آن‌ها نیز از سوی این دفتر تایید شد.

علوی در مورد فعالیت‌های در حال انجام در محله «آغه زمان» افزود: مصوبه ایجاد پیاده‌راه در محله «آغه زمان» در بافت تاریخی سنندج در سال‌های ۸۷ یا ۸۸ با هماهنگی مسئولان وقت میراث فرهنگی سنندج صادر شد و بر همین اساس پیاده‌راه بافت تاریخی در محله «آغه زمان» در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اعلام این که تمام خانه‌هایی که در بافت تاریخی سنندج وجود دارند حایز ارزش نیستند و هنوز هم مالکان برخی خانه‌ها برای صدور مجوز تخریب مراجعه می‌کنند که با نظر شورای تامین مجوز تخریب آن‌ها صادر می‌شود.

اعتبارات محدود اجازه مرمت نمی‌دهد

علوی همچنین به شناسایی حدود ۲۴۰ بنای واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی در بافت تاریخی سنندج اشاره کرد و گفت: اعتبارات محدود به مرمت آثار تاریخی سنندج نمی‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال صدای میراث که چرا وضعیت عمارت خسروآباد یا دیگر خانه‌های ارزشمند در بافت تاریخی سنندج مناسب نیست افزود: عمارت خسروآباد در سال ۸۸ دو میلیارد تومان بودجه مرمتی داشت که در ۶ سال گذشته تنها ۲۵۰ میلیون تومان برای مرمت این خانه اختصاص یافت که حتی به هزینه نگهداری از بنا نیز نمی‌رسد، چه برسد به آن که مرمت کامل شود.

او گفت: به دلیل اختصاص نیافتن کامل هزینه مرمت عمارت خسروآباد سنندج از سال ۸۸ تاکنون برآورد می‌شود که هزینه مورد نیاز برای مرمت این بنا همین حالا ۸ میلیارد تومان باشد.

حال عمارت خسروآباد و وکیل‌الملک سنندج خوب نیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از فعال بودن ۴۰ کارگاه مرمت در سال ۹۷ در شهر سنندج خبر داد و گفت: با اعتبارات اندک خانه‌ای که باید ظرف دو سال مرمت شود، مرمت آن ۱۰ سال طول می‌کشد.

سید محسن علوی تاکید کرد: وقتی درخواست ۳ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی سنندج داریم اما تنها ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از تهران ارسال می‌شود با این وضعیت چه اقدامات دیگری می توان انجام داد؟

علوی تاکید کرد: حال عمارت خسروآباد و وکیل‌الملک سنندج بسیار بد است و این آثار نیاز به مرمت اضطراری دارند اما مرمت هم نیازمند تخصیص بودجه و اعتبار است و تنها کاری که توانسته‌ایم برای برخی بناها همچون خسروآباد انجام دهیم این است که بتوانیم بناهای تاریخی را تا حد امکان سرپا نگاه داریم تا اعتبار لازم برای مرمت آن‌ها تخصیص بیابد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید