چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

مدیرکل اقتصاد و دارایی همدان: قوانین سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را تسهیل کرده‌ایم

1 انتشار:

مریم جلیلوند/ خبرنگار

نماینده وزیر اقتصاد و دارایی و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان، رونق صنعت گردشگری را راه نجات از اقتصاد تک محصولی و رهایی از درآمدهای نفتی می‌داند. ناصر محمودی در گفت‌وگوی اختصاصی خود با صدای میراث بر تاثیرگذاری صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی تاکید کرد و از نقش وزارت اقتصاد و دارایی در جذب سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری سخن گفت. نماینده وزیر اقتصاد و دارایی در رویداد همدان ۲۰۱۸ و مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان همدان همچنین از تلاش‌های وزارت اقتصاد و دارایی به جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری خبر داده است.

اجازه بدهید این گفت‌وگو را از رویداد همدان ۲۰۱۸ شروع کنیم. نمایندگانی از ۲۶ کشور خارجی اخیرا به همدان آمدند تا در اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی شرکت کنند. چه اندازه تلاش شد تا در حاشیه این رویداد مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذار به کشور انجام شود؟

در رویداد همدان ۲۰۱۸ و اجلاس سازمان جهانی جهانگردی یک فرصت طلایی در اختیار استان همدان قرار گرفت. مسئولان و دست اندرکاران از ماه ها قبل تلاش می کردند و ما هم در بخش اقتصادی بسته‌هایی را آماده کرده بودیم. می‌دانید که صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع است و می‌تواند آثار خوبی در توسعه شهری و توسعه اجتماعی داشته باشد. ما هم از این فرصت استفاده کردیم و ۲۰۰  سرمایه‌گذار داخلی و ملی و استانی را دعوت کردیم تا با مهمانان چهلیمن اجلاس سازمان جهانی جهانگردی مرتبط شوند. براساس رسالتی که داشتیم، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را هم در ۴ بخش در یک نرم افزار اپلیکیشن تحت اندروید طراحی کردیم تا این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه شود. همین‌طور قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری خارجی، مشوق‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی و دولتی نیز تشریح شد. نکته بسیار مهمی که سرمایه‌گذاران از آن در بخش سرمایه‌گذاری دولتی اطلاع ندارند، تضمین سود و انتقال سود و انتقال سرمایه خارجی است که دولت آن‌ها را تضمین کرده است. خوشبختانه مقدمات انعقاد قرارداد یک سرمایه‌گذار داخلی با یکی از مهمانان اجلاس جهانی جهانگردی فراهم شد و نشستی نیز برگزار شد تا دو طرف آمادگی خود را برای تکیمل پروژه یک هتل ۵ ستاره در استان اعلام کنند. سرمایه‌گذار از کشور آفریقای جنوبی است که ۵ سال است عضو مجمع جهانی گردشگری است. این سرمایه‌گذار گفته است که حداقل ۴۰ درصد در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. برپایی اجلاس جهانی جهانگردی در همدان یک نقطه عطف بود. ۱۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان وجود دارد که در کنار تاریخ و تمدن سه هزارساله هنوز خیلی‌ها در ایران از قابلیت‌های گردشگری این استان بی خبر هستند. ما هم در حد خودمان تلاش می‌کنیم توسعه استان بر مدار صنعت گردشگری باشد.

با توجه به تحریم های جدید دولت تلاش دارد گردشگری را جایگزین نفت کند، نقش وزارت اقتصاد و دارایی چه اندازه در تحقق این استراتژی جدی است و آیا وزارت اقتصاد و دارایی در جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری برنامه دارد؟

وزارت اقتصاد مهمترین کاری که در دولت یازدهم و دوازدهم کرد تسهیل کردن قوانین سرمایه‌گذاری بود. نکته بسیار مهم این است که وزیر اقتصاد و دارایی از طرف دولت انتقال اصل و سود سرمایه‌گذار خارجی را تضمین کرده است. چه قانونی بهتر از این برای سرمایه‌گذار؟ ضمن اینکه سیاست‌های ما بر این مبنا است از درآمدهای نفتی و اقتصاد تک محصولی جدا شویم. طی دو سال گذشته درآمدهای مالیاتی ما بیش از درآمد نفتی شد. این یک نکته مثبتی است. حالا باید دید چه کار می‌توانیم کنیم به جایی برسیم که ۱۰۰درصد بودجه جاری کشور از درآمدهای مالیاتی تامین شود. هر اندازه رونق اقتصادی در کشور بیشتر شود، بنگاه‌های اقتصادی بهتر کار می‌کنند. رونق گردشگری هم بیشتر می‌شود. آمدن گردشگر در چرخه اقتصادی مثلا در استان همدان بسیار اثرگذار است. این‌ها می تواند درآمدهای دولت را از درآمدهای وابسته به نفت جدا کنند و این نکته امید در این زمینه است. باید مشوق‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی را برای سرمایه‌گذاران داخلی هم بصورت ویژه در دستور کار قرار داد. البته باید توجه داشته باشیم که در امر سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی، یک دستگاه، سازمان یا یک قوه نمی‌تواند به تنهایی موفق شود. همه باید دست به دست هم دهیم. نگاه ما به سرمایه‌گذار نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. به تعبیر وزیر اطلاعات این سرمایه‌گذار است که برای ما امنیت ما می‌آورد. وقتی یک سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را می‌آورد و چهارمیخ می‌کند روی زمین، ناخواسته امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت اشتغال برای ما فراهم می‌کند و این نکته مهمی است.

از تضمین بازگشت سود سرمایه‌گذاران صحبت کردید؟ تحریم‌های آمریکا نقل و انتقال پول را هم شامل می‌شود. چگونه سرمایه‌گذار خارجی مطمئن می‌شود که سود تضمین شده‌اش منتقل می‌شود؟

درحال حاضر به راحتی این اتفاق دارد می افتد ما در استان همدان سرمایه گذارانی از ترکیه، آلمان، آمریکا، روسیه داریم. یک نمونه در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های انرژی خورشیدی همدان، پایلوت منطقه غرب شده است. در ارتباط با همین امر مشکلی داشتند که براحتی انجام شد. یک تدابیر خاصی اندیشیدند که دچار مشکل نشوند. ضمن اینکه تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند از نظام بانکی تا وزارتخارجه که برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود. تا الان در این مورد دچار مشکل نبودیم. البته در یک مورد سرمایه‌گذاران ایرلندی که از بانک‌های آلمان وام گرفته بودند می‌خواستند این مبلغ را منتقل کنند که یک مشکل کوچکی وجود داشت اما از طریق وزارت خارجه و خزانه‌داری کشور مشکل آن ها هم حل شد.

چقدر امیدوار هستید که گردشگری در همدان بتواند تبدیل به یک صنعت ارزآور شود؟

این به چند عامل بستگی دارد. اولا باید نقش صنعت گردشگری در توسعه استان دیده شود. اتفاقا دیده شده است. صنعت گردشگری اولویت اول ما باید باشد. با توجه به مشکل کم‌آبی در کشاورزی استان همدان چاره‌ای جز رفتن به سمت گردشگری نداریم. از طرفی زیرساخت های طبیعی استان همدان نیز شرایط خوبی دارد. همدان ۱۸۰۰ اثر تاریخی دارد که هنوز بسسیاری از آن‌ها هیچ کجا معرفی نشده است. موقعیت چهارفصل دارد و فاصله بسیار کمی به ۵ و ۶ استان کشور به لحاظ ترانزیتی دارد. با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد شده است و ریل‌گذاری راه آهن از همدان تا سنندج ادامه پیدا می‌کند و خطوط هوایی نیز برقرار می‌شود، کمک می‌کند که صنعت گردشگری در استان رونق بیشتری بگیرد. اما باید یک نکته را بدانیم اگر تمام حاکمیت تلاش کند که یک اتفاقی در کشور رخ بدهد اگر مردم پای کار نیایند هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خواهش من هم از مردم استان همدان این است که پذیرای گردشگر باشند. چراکه آینده فرزندان ما با رونق صنعت گردشگری و اقتصادی تضمین می‌شود. لازم است که زمینه‌های فرهنگی به منظور استقبال از گردشگران آماده شود. حضور گردشگر باعث ایجاد حداقل ۱۵ شغل در چرخه اقتصادی می‌شود. چاره‌ای نداریم جز آن که به سمت گردشگری حرکت کنیم.

نماینده وزارت اقتصاد در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود در استان همدان آیا درصدی از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را به جذب درآمد از محل گردشگری اختصاص داده است؟

مشخصا برای گردشگری نه! بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها حالا در بخش‌های مختلف گردشگری هم هست. اما تلاش می‌کنیم این سهمیه را هم لحاظ کنیم. بعد از انقلاب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۱۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی فقط در استان همدان صورت گرفته است. البته در بخش گردشگری سرمایه‌گذار خارجی نداشتیم اما بیشتر سرمایه‌گذاران این بخش داخلی بودند. مثلا ۱۵ هتل با سرمایه گذاری داخلی ساخته شد.

print

Discussion۱ دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید