سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مرمتگران ایتالیایی تا پایان آبانماه در تخت‌جمشید می‌مانند/دروازه شرقی کاخ شورا و پلکان جنوبی کاخ تچر مرمت می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: فصل دوم همکاری با موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیا به منظور حفاظت و مرمت سازه‌های تخت‌جمشید تا پایان آبانماه ادامه می‌یابد و مرمتگران بدون مرز تا پایان این ماه در تخت‌جمشید می‌مانند.

به گزارش صدای میراث به نقل از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی این پژوهشگاه نیز علاوه بر همکاری با گروه ایتالیایی، عوامل بیولوژیکی آسیب‌رسان به سازه‌های تخت‌جمشید، اعم از انواع گلسنگ‌ها و باکتری‌ها را شناسایی می‌کنند.

حمید فدایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید با اعلام این خبر گفته است که این پروژه به شکل آزاد، به وسیله بنیاد سویسی «اِورگت» در ژنو حمایت می‌شود.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: مرمتگران بدون مرز سال گذشته به تخت‌جمشید سفر کردند و در گام اول، بررسی‌ها و مطالعات لازم را با همکاری حفاظت‌گران ایرانی انجام دادند و برای بخش‌هایی که می‌توانست در موضوع تفاهمنامه هدف همکاری مشترک قرار گیرد در جلسات متعدد تصمیم‌گیری شد .

وی گفت : دو نقطه از مجموعه جهانی تخت‌جمشید شامل دروازه‌ شرقی کاخ شورا و پلکان جنوبی کاخ تچر برای عملیاتی شدن فصل اول این همکاری مشخص شد و همزمان فرآیند مطالعه و مستندنگاری آن آغاز شد.

فدایی با بیان اینکه عملیات اجرایی حفاظت و مرمت در فصل نخست همکاری به مدت ۴۵ روز ادامه یافت افزود: در این مدت تعدادی از متخصصین جوان ایرانی امکان آن را یافتند که در کنار متخصصین ایتالیایی به تبادل دانش و تجربه بپردازند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید گفت: در این مدت بخشی از عملیات حفاظت شامل آسیب‌نگاری، پاکسازی و رسوب‌زدایی سطوح سنگ با استفاده از لیزر، حذف بخشی از مرمت‌های سیمانی و ناموزون دهه‌های قبل انجام شد و به موازات آن پر کردن ترک‌ها و استحکام‌بخشی قطعات سست نقوش با استفاده از تزریق مواد استحکام بخش و موزون‌سازی بخش‌های کمبود به روش ملات‌گذاری انجام شد.

فدایی ادامه داد: فصل دوم همکاری با موسسه مرمتگران بدون مرز که از نیمه مهرماه آغاز شده که هدف آن تکمیل مرمت دروازه شرقی کاخ شورا و پلکان جنوبی کاخ تچر تا پایان آبانماه است.

او گفت: در حال حاضر فعالیت‌های حفاظتی در این پروژه بزرگ توسط یک تیم مشترک متشکل از مرمتگران پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیا و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

فدایی افزود: در این فصل نیز موضوع آموزش نیروهای جوان از جمله اهداف مهمی است که با حضور تعدادی از کارشناسان حفاظت و مرمت تا پایان فصل همکاری دنبال خواهد شد.

به گفته او، دور جدید حفاظت و مرمت تخت‌جمشید، در قالب تفاهمنامه همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و فنی که پاییز سال ۱۳۹۶ برای یک دوره پنج ساله بین پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیا منعقد شد در حال انجام است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید گفت: هدف اصلی این تفاهمنامه ایجاد زمینه‌ مناسب همکاری و پشتیبانی متقابل در حوزه‌های مطالعاتی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی حفاظت و مرمت در محوطه میراث‌جهانی تخت‌جمشید و منظر فرهنگی آن است.

به گفته فدایی، این پروژه الگویی از همکاری یک موسسه دولتی در ایران با سازمانی بین‌المللی غیرانتفاعی (غیردولتی) در زمینه میراث‌فرهنگی است که می‌توان آن را سرآغاز دور جدیدی از پروژه‌های مشترک حفاظتی در محوطه تخت‌جمشید دانست.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید