جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

مرمت برج های دیده بانی اردکان آغاز شد

0 انتشار:

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد از مرمت برج های دیده بانی اردکان یزد خبر داد. او اعلام کرد هم اکنون مرمت ۵ برج از ۱۰ روز پیش آغاز شده است و مرمت بقیه برج ها در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ برج های تاریخی اردکان، از جمله آثار مهم و ارزشمند یزد به شمار می روند که در گذشته کارکرد دیده بانی داشته اند. درحال حاضر اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با تخصیص اعتبارات درصدد احیاء این برج  های تاریخی است.

«مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت برج های دیده بانی یزد گفت: با توجه به تعدد برج های دیده بانی اردکان که بسیاری این منطقه را شهر برج های ایران می نامند مرمت ۵ برج اردکان با هدف معرفی ظرفیت های پنهان این شهر تاریخی از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد.

او با اشاره به اینکه برج ها در گذشته کارکرد دیده بانی دارند ادامه داد: در تمام روستاهای اطراف اردکان، شاهد برج هایی هستیم تا محل استقرار و مامن کاروانها باشد. گاهی هم خود برج به تنهایی مامن است. عموما این برج ها کالبدی دوار دارند و مکان هایی  برای تیراندازی در آنها تعبیه شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد همچنین به شهر تاریخی عقدا و اردکان اشاره کرد که دارای برج های دیده بانی منحصر به فردی هستند. او اعلام کرد: درحال حاضر بیش از ۳۰ برج دیده بانی در شهر تاریخی اردکان وجود دارد همچنین شهر عقدا که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد دارای برج های منحصربه فردی است که در این میان برج های سرو علیا و سفلی در دو طرف عقدا برافراشته شده اند.

به گفته او، شهرعقدا دارای برج و قلعه ای تاریخی و هتادر است که برخی قدمت آن را مربوط به پیش از اسلام و منتسب به زرتشتیان می دانند. این درحالی است که احمدآباد پس از این شهرها قرار دارد که دارای برج های دیده بانی ارزشمندی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید