چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

مرگ تدریجی جنگل تخت‌جمشید/بخشی از جنگل مرودشت از بین رفت

0 انتشار:

صدای میراث: جنگل مرودشت در تخت‌جمشید در حال خشکیدگی و مرگ تدریجی است.

جنگل مرودشت مملو از درختان کاج و گونه‌های دیگری از پوشش گیاهی است که بیش از ۵۰ سال قبل توسط مهندس معصوم‌زاده ایجاد شد.

هدف از ایجاد این جنگل احیای باغ‌های تخت جمشید در دوره باستان بود که البته جرقه آن در دوران پهلوی اول و به بهانه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در حریم تخت‌جمشید ایجاد شد.

گرچه کارشناسان میراث‌فرهنگی حالا معتقدند که احداث جنگل در حریم تخت جمشید از همان ابتدا اشتباه بود اما به هر ترتیب این جنگل قدیمی با هزاران گونه پوشش گیاهی و درختان پلاک‌گذاری شده یکی از مهمترین فضاهای زیست‌محیطی تخت جمشید است.

دوستداران میراث‌فرهنگی و محیط زیست استان فارس به صدای میراث خبر داده‌اند که از ۱۵ سال قبل جنگل مرودشت در تخت‌جمشید نه تنها آبیاری نشده که حتی به درختان این جنگل نیز رسیدگی نشده و اکنون کرم‌های ساقه‌خوار و شته‌ها به جان درختان تخت جمشید افتاده‌اند.

از همان ۱۵ سال پیش سیستم آبیاری جنگل مرودشت در حریم تخت جمشید تنها وابسته به بارندگی‌ها در فصل سرد سال بوده و هم اکنون نیز بسیاری از درختان این جنگل به دلیل خشکیدگی ریشه ناشی از آبیاری نشدن آن‌ها در فصول دیگر در حال سقوط و پوست‌اندازی هستند.

جدای از پوست‌اندازی و سقوط درختان جنگل مرودشت، گردشگران و بازدیدکنندگان تخت‌جمشید که برای اتراق و چادر زدن و یا پیک نیک‌های یکروزه به جنگل مرودشت می روند اقدام به کندن پوست خشک درختان ریه‌های سبز تخت‌جمشید برای روشن کردن آتش و باد زدن سیخ کباب و درست کردن چای ذغالی می کنند.

گروهی دیگر، افرادی هستند که درختان جنگل مرودشت را به دلیل نیاز به چوب آن‌ها قطع می‌کنند و برخی دیگر از درختان جنگل تخت جمشید به دلیل خشکیدگی ریشه در اثر تغییرات آب و هوایی سرنگون می‌شوند.

دکتر محمدحسن معصوم زاده نوه مهندس معصوم‌زاده احداث کننده جنگل مرودشت که در کنار این منطقه دارای گلخانه است اما به صدای میراث می‌گوید: تبه جنگل مرودشت رسیدگی نمی‌شود و این باغ به همین دلیل در حال از بین رفتن است.

او می‌گوید: درختان جنگل مرودشت نیاز به آبیاری، هرس درختان و سمپاشی دارد اما وقتی به این درختان رسیدگی نمی‌شود شاهد خشکیدگی ریشه درختان و هجوم کرم‌های ساقه‌خوار به درختان جنگل مرودشت و در نهایت قطع و افتادگی درختان هستیم.

به گفته معصوم زاده، آبیاری جنگل مرودشت باران به باران انجام می‌شود و از بارش‌های امسال تا بارندگی سال بعد این درختان خشک و بی‌آب می‌مانند.

به گفته دکتر معصوم زاده، تمام درختان جنگل مرودشت دچار آفت شده‌اند و حتی در کنار درختان افتاده و قطع شده نیز نهال جدید کاشته نمی‌شود و اگر به تصاویر هوایی از جنگ مرودشت نگاه کنید، خالی شدن بخشی از این جنگل از پوشش گیاهی را مشاهده می‌کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید