دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

مشاور سازمان جهانی گردشگری برای تدوین برنامه جامع گردشگری به ایران آمد

1 انتشار:

صدای میراث: روند اجرایی تهیه و تنظیم برنامه جامع گردشگری کشور با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری در ایران، آغاز شد.

به‌ گزارش معاونت گردشگری، در دیدار ولی تیموری معاون گردشگری با مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری که امروز شنبه ۱۶ آذرماه برگزار شد، مباحث اولیه تهیه و تنظیم برنامه جامع گردشگری کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون گردشگری در این دیدار و در تشریح وضعیت برنامه جامع گردشگری و روند آغاز تهیه این برنامه، گفت: ایران امروز بیش از هر زمان دیگری مصمم است که صنعت گردشگری را توسعه دهد. بعد از انقلاب اسلامی، در سال ۲۰۰۱ یک مستر پلان گردشگری با همکاری سازمان جهانی گردشگری تهیه شد که برای یک بازه زمانی ۱۵ ساله ترسیم شده بود.

معاون گردشگری گفت: با توجه به پایان زمان این برنامه، ما به سازمان جهانی گردشگری اعلام کردیم که می‌خواهیم این برنامه را بروزرسانی کنیم و برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله یک برنامه داشته باشیم، مذاکرات و ملاقات‌های خوبی را با مشاوران سازمان جهانی گردشگری داشتیم تا به یک نتیجه خوب دست پیدا کردیم.

تیموری افزود: مشاور برنامه قبلی از سوی سازمان جهانی گردشگری برای انجام ارزیابی اولیه به ایران اعزام شد و پس از ارزیابی اولیه، در زمستان سال گذشته ما به یک توافق کتبی با سازمان جهانی گردشگری رسیدیم، این توافق کتبی بین دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران و زوراب پولولیکاشویلی رئیس سازمان جهانی گردشگری در حاشیه نمایشگاه فیتور اسپانیا به امضا رسید.

معاون گردشگری ادامه داد: ایران در بعد بین‌المللی همکاری‌های خوبی با سازمان جهانی گردشگری داشته‌ و بخش گردشگری فرهنگی ایران اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل، حضور یونسکو در این بخش این دغدغه را هم برای ما برطرف می‌کند.

معاون گردشگری گفت: در کنار پیش‌بینی‌های اولیه و اضافه کردن مشاوران دیگر امیدواریم این برنامه با سرعت پیش برود، به موازات این برنامه بین‌المللی، اقدامات داخلی را هم برای پیشبرد این صنعت در کشور انجام دادیم، همچنین ذی‌نفعان حوزه گردشگری، بخش خصوصی فعال در این بخش و دستگاه‌های مرتبط در تهیه این برنامه نقش خواهند داشت.

او ادامه داد: ملاقات با تمام این گروه‌های مرتبط با گردشگری و مشاور سازمان جهانی گردشگری در طول هفته آینده برنامه‌ریزی شده است، امروز شرایط در ایران متفاوت است، در بخش خصوصی و در بخش دانشگاهی همگام با تحولات گردشگری در دنیا شاهد تحولات زیادی بوده‌ایم.

تیموری با بیان اینکه جلسات تخصصی با مشاور سازمان جهانی گردشگری برگزار خواهد شد، گفت: «برای برنامه‌ریزی و آشنایی بیشتر باید برنامه‌های در دست اقدام توضیح داده شود، وزارت میراث‌فرهنگی سه حوزه مشخص دارد و نیاز داریم که همکاری و نشست‌هایی نیز با بخش‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی داشته باشیم.

معاون گردشگری تاکید کرد: برای پیشبرد سریع برنامه، آماده برنامه‌ریزی و هماهنگی با تمام بخش‌های مرتبط با گردشگری برای نشست با مشاور سازمان جهانی گردشگری و ارائه نظرات هستیم.

او گفت: : ایران در منطقه پرچالشی قرار گرفته است، مثلا استراتژی ما قبل از خروج آمریکا از برجام و بعد از آن متفاوت بود. پس باید برنامه‌ای تهیه شود که ریسک‌پذیر باشد و انعطاف‌پذیری برنامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

برای جمع‌آوری اطلاعات تدوین برنامه به ایران آمدم

مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این دیدار گفت: سازمان جهانی گردشگری آماده همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران برای تهیه یک برنامه جامع و کامل است و خوشحالیم که یکی از اولویت‌های ایران، گردشگری است.

او با اشاره به اینکه در ۳۰ کشور دنیا به عنوان مشاور حوزه گردشگری فعالیت داشته است، افزود: این‌که همه دست اندرکاران صنعت گردشگری در این حوزه مشارکت داشته باشند موضوعی بسیار بااهمیت است، من اینجا هستم تا اطلاعات و داده‌ها را برای تهیه یک برنامه جامع جمع‌آوری کنیم.

مشاور سازمان جهانی گردشگری اضافه کرد: هر دپارتمان نقش و جایگاه خودش را در این برنامه جامع دارد، اولویت‌ها به ترتیب در حوزه آموزش، قوانین و مقررات (استاندارد و پایداری)، بحث‌های مالی و جذب سرمایه برای توسعه صنعت گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، موضوعات مربوط به ویزا و تسهیلات ورود گردشگران، مدیریت مقاصد، مدیریت تجربه و ایجاد تجربه منحصربه‌فرد، گردشگری روستایی و مباحث مربوط به جوامع محلی است.

نوتاریانی تصریح کرد: در حوزه توسعه گردشگری ممکن است با برخی بخش‌ها دستگاه‌ها چالش داشته باشیم، یکی از نکات دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت ریسک است، چراکه بحران‌ها و حوادث طبیعی ممکن است به وجود بیاید و باید برنامه‌ای برای مدیریت ریسک داشته باشیم.

او افزود: بحث برنامه‌ریزی، پروسه‌ای زمان‌بر و شکل‌پذیر است و باید از تجربیات تخصصی برای این برنامه‌ریزی استفاده شود، هر پیشنهادی که وجود دارد را به ما منعکس کنید تا در برنامه لحاظ شود.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. چنانچه تدوین برنامه ملی گردشگری با جوینت یک مشاور توانمند ایرانی همراه نباشد مانند دوره های قبل آب در هاون کوفتن است و منجر به شکست می شود

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید