چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

معاون میراث‌فرهنگی: تاریخ هنر ایران براساس یافته‌های ۵۰ سال قبل نوشته شده است/تاریخ هنر براساس یافته‌های جدید باستان‌شناسی نیاز به اصلاح دارد

0 انتشار:

صدای میراث: معاون میراث‌فرهنگی در همایش سالانه باستان‌شناسی که آیین افتتاحیه آن با استقبال باستان‌شناسان مواجه نشده است اعلام کرد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کنگره سالانه باستان‌شناسی به دنبال بررسی نتایج دو سال اخیر مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی کشور است.

به گزارش صدای میراث، محمدحسن طالبیان افزود: بر همین اساس موزه ملی ایران نیز با برپایی نمایشگاه «چهل دهه باستان‌شناسی ایران»‌ به مرور داشته‌ها و یافته‌های ۴۰ سال اخیر در باستان‌شناسی کشور پرداخته است.

او تحلیل‌ها و چشم‌اندازهای باستان‌شناسی را پویا و در حال دگرگونی خواند و افزود: با هر یافته جدید، بعد دیگری از دوره‌های فرهنگی و توالی‌های استقراری آشکار می‌شود و به همین دلیل انتشار اطلاعات، برگزاری نمایشگاه و به اشتراک گذاشتن یافته‌ها در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طالبیان به اهمیت برگزاری نمایشگاه یافته‌های چهار دهه اخیر باستان‌شناسی ایران اشاره کرد و گفت: برای نخستین‌بار نمایشگاهی برگزار می‌شود که اشیای به نمایش گذاشته شده در آن از تمام دوره‌های فرهنگی و مناطق جغرافیایی کشور است.

وی افزود: بخش عمده این اشیاء از کاوش‌های جدید باستان‌شناس‌ها در محوطه‌های تاریخی به دست آمده‌اند که تاکنون به نمایش گذاشته نشده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی مخاطب نمایشگاه یافته‌های ۴۰ سال اخیر باستان‌شناسی کشور را مردم عادی و متخصصان سایر حوزه‌ها خواند و افزود: متخصصان پژوهش هنر باید تاریخ هنر این سرزمین را براساس یافته‌های جدید بازبینی کنند.

به گفته طالبیان، کتاب‌های نوشته شده در موضوع تاریخ هنر ایران، براساس اطلاعاتی نگاشته شده است که در پنجاه سال پیش وجود داشتند و ردی از یافته‌ها و نتایج جدید که باستان‌شناس‌ها از مطالعات اخیر به دست آورده‌اند در تحلیل‌ها و تفسیرهای پژوهشگران حوزه هنر و نگارندگان تاریخ هنر ایران دیده نمی‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی گفت: نمایشگاه «چهار دهه باستان‌شناسی ایران» در موزه ملی ایران، فرصتی برای هنرمندان است تا براساس یافته‌های جدید بار دیگر تفسیرها و تحلیل‌های پیشین خود را بازبینی و آثارشان را بروزرسانی کنند.

گفتنی است، نمایشگاه «چهار دهه یافته‌های باستان‌شناسی» شامل اشیایی از ۲۰۰ هزار سال پیش تا قرون میانه اسلامی از ۳۱ استان کشور است که در موزه ملی ایران برپا شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید