چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

معاون میراث فرهنگی همدان: توافق بدی در عمارت نورمهال انجام شد/ جلوی فعالیت بلدوزرها را گرفتیم

0 انتشار:

معاون میراث فرهنگی استان همدان صدور مجوز ساخت‌وساز در ضلع جنوبی عمارت نورمهال همدان توسط اداره میراث فرهنگی استان همدان را تایید کرد و گفت: با وجود توافق بدی که در سال‌های قبل صورت گرفت، اجازه فعالیت به پیمانکاران برای ساخت‌وساز را نمی‌دهم.

به گزارش صدای میراث؛ عمارت تاریخی نورمهال که اواخر دوره قاجار به منظور اشاعه بهداشت و ترویج آموزش توسط کارشناسان امریکایی در همدان ساخته شد از سال گذشته برای ساخت یک برج دوقلوی ۳۵ متری بارها مورد تعرض قرار گرفت. هر چند که این ساخت و سازها با پیگیری فعالان میراث فرهنگی همدان به صورت مقطعی متوقف شد اما همزمان با اجلاس ۲۰۱۸ همدان لودرها به دور از چشم مسئولان و فعالان میراث فرهنگی در این عمارت مهم تاریخی صف آرایی کردند. تا اینکه پس از مطالبات گسترده جمعی از مردم و فعالان میراث فرهنگی همدان روز گذشته نیز دو تن از سینماگران کشور نیز نسبت به تعرض های صورت گرفته در این عمارت اعتراض کردند و خواستار توقف ساخت و سازها در عرصه این عمارت تاریخی شدند.

«احمدترابی» معاون میراث فرهنگی استان همدان در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال به صدای میراث گفت: سال ۹۱ بود که معاون وقت اداره میراث فرهنگی استان همدان نسبت به ساخت‌وساز در حریم این عمارت تاریخی موافقت کرد. به طوری که پس از توافق بد میراث فرهنگی و شهرداری، ساخت‌وسازها در ضلع جنوبی عمارت نورمهال و درست در جایی که روی این عمارت مهم تاریخی ساخت‌وسازهای جدید سایه‌اندازی می‌کند شروع می‌شود.

ترابی گفت: همین توافق بد سبب شد که هم اکنون کار میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از ساخت‌وسازها بسیار پیچیده شود. اما با این حال جلوی فعالیت بلدوزرها را گرفته‌ایم.

او گفت: با توجه به فشاری که روی بنده است تا زمانی که مسئولان استان به نتیجه قطعی برای حل این موضوع نرسند، اجازه فعالیت در ضلع جنوبی را نخواهم داد.

ترابی درخصوص راهکارهای پیشنهاد شده برای جلوگیری از ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال گفت: درحال حاضر دو راه وجود دارد. یا زمین معوض داده شود یا اینکه تا حد امکان عقب‌نشینی صورت بگیرد و بناها به صورت پلکانی ساخته شود تا بر روی عمارت نورمهال سایه نیندازد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید