جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: سفرهای انفرادی قابل کنترل نیست/عرضه سفر حرفه‌ای در نمایشگاه گردشگری

0 انتشار:

صدای میراث: معاون گردشگری کشور در حاشیه نشست خبری صبح امروز (۱۶ بهمن‌ماه) که با هدف اعلام برنامه‌های دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برگزار شد، در گفتگوی اختصاصی با صدای میراث، آسیب سفرهای انفرادی به جامعه محلی را بیش از دیگر انواع سفر اعلام و تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، سفرهای داخلی در سطح قابل قبولی در جریان است. اما از آنجا که بخشی از سفرها عموما انفرادی است و تاسیسات گردشگری را درگیر نمی‌کند، این نوع از سفرها قابل کنترل و برنامه‌ریزی نیست.

«ولی تیموری» همچنین در پاسخ به این پرسش صدای میراث که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور، کیفیت خدمات گردشگری و پکیج‌های آماده شده برای عرضه به مردم در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با توجه به نزدیک بودن سفرهای نوروزی تا چه اندازه می‌تواند به سفرهای ارزان و کیفی در نوروز کمک کند؟ گفت: درحال حاضر سفرهای داخلی در سطح قابل قبول درحال انجام است. طی چند سال گذشته نیز برغم آنکه اکنون می‌پنداریم مردم نگران هزینه‌های سفر هستند، سفر در سبد خانوار قرار گرفته و بخش عمده‌ای از مردم سفرهای داخلی را انجام می‌دهند.

او افزود: سفرهایی که خانواده‌ها انجام می‌دهند به نفع همه است و معاونت گردشگری چه در قالب نمایشگاه و چه در قالب طرح‌ها و سیاست‌های خود تلاش به هدایت این جریان و ایجاد مسیرهای جدید گردشگری دارد.

تیموری ادامه داد: در حال حاضر سفر در حجم بسیار بالا در حال انجام است. اما قسمتی از سفرها به صورت انفرادی انجام می‌شود و از آنجا که سفرهای انفرادی تاسیسات گردشگری را درگیر نمی‌کند، قابل کنترل و برنامه‌ریزی نیست و  آسیب آن نیز برای جامعه محلی بسیار بیشتر از سفرهای حرفه‌ای در قالب بسته‌های گردشگری است.

تیموری از تلاش معاونت گردشگری برای هدایت جریان سفر در کشور به صورت حرفه‌ای‌خبر داد و گفت: برنامه هایی که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری درنظر گرفته شده است نیز در همین راستا اجرا می‌شود.

او همچنین به توزیع نامناسب سفر در کشور اشاره کرد و گفت: توزیع نامناسب سفر در کشور مشکلی است که اکنون با آن مواجه هستیم. به همین دلیل در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نیز با همین سیاست به سراغ برجسته کردن استان‌های کمتر برخوردار رفتیم.

معاون گردشگری کشور افزود: دلیل آنکه گردشگران به برخی استان‌ها سفر نمی‌کنند، نبود امکانات استانی نیست. بلکه به دلیل آن است که معرفی و اطلاع‌رسانی مناسبی در مورد جاذبه های گردشگری آن مناطق صورت نگرفته است.

به گفته تیموری، اطلاع رسانی در حوزه سفر در بعد داخلی و در بعد بین‌المللی درحال انجام است که به اصطلاح به آن اطلاع‌رسانی دهان به دهان می‌گوییم.

او در توضیح این شیوه از اطلاع‌رسانی گفت: گردشگر با دیدن جاذبه‌ها و کیفیت خدمات یک مقصد گردشگری شروع به تعریف برای دیگران می‌کند و با تکیه بر همین سیاست است که تلاش داریم مردم به نقاط مختلف کشور سفر کنند و اطلاع رسانی دهان به دهان انجام شود.

معاون گردشگری کشور همچنین درخصوص سفرهای ارزان گفت: واقعیت آن است که اگر می‌خواهیم سفر ارزان تدارک ببینیم و در کنار آن نیز از کیفیت لازم برخوردار شویم باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. درواقع اگر بسته سفر را  براساس نظر و مشورت مشاوران سفر و دفاتر خدمات مسافرتی آماده کنیم نه تنها بسته سفر به لحاظ محتوا جذاب خواهد بود، بلکه از آنجا که همه جوانب سفر را نیز یکجا دیده است، هزینه آن نسبت به زمانی که فرد بخواهد به صورت انفرادی امکانات و خدمات دریافت کند، ارزان‌تر است.

او تاکید کرد: سیاست معاونت گردشگری کشور، حرفه‌ای شدن سفر با هدف پربارتر شدن سفرها برای گردشگران است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و این دوره ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۷ شرکت خارجی با حضور ۱۲ کشور در نمایشگاه گردشگری ایران حضور دارند. سال گذشته ۱۹ کشور در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران حضور داشتند. افغانستان، عراق و آذربایجان در این دوره از نمایشگاه گردشگری ایران به عنوان بازار هدف جدی گردشگری ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین وزاری گردشگری آذربایجان، عراق و افغانستان به این دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران دعوت شده‌اندکه وزیر گردشگری آذربایجان اعلام کرده است به بهانه آن که تازه به این سمت منصوب شده است از سفر به ایران انصراف داده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید