شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: وزارت خارجه برنامه گردشگری سند ۲۵ ساله را سال گذشته از وزارت میراث خواست/دو اصلاحیه بر پیش‌نویس همکاری‌ گردشگری با چین ارایه شد/خط ریلی مسافری و کشتی‌های کروز گردشگران ایران و چین را جابه‌جا می‌کنند/کرونا همه چیز را برهم ریخت

0 انتشار:

صدای میراث: سند پیشنویس همکاری‌ جامع ۲۵ ساله ایران و چین در شرایطی نهایی شده است که ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با صدای میراث از نوشتن سیاست‌های بخش گردشگری در سند همکای ۲۵ ساله ایران و چین توسط معاونت گردشگری خبر داد.

معاون گردشگری کشور با اعلام این که سال گذشته وزارت خارجه از وزارت میراث‌فرهنگی خواسته بود که پیشنهادات آن وزارتخانه را برای تدوین نهایی برنامه جامع همکاری مشترک ۲۵ ساله ایران و چین ارایه دهد گفت: یکسال قبل پیش‌نویس اولیه سند همکاری ایران و چین به وزارت میراث‌فرهنگی آمد که متوجه شدیم بخش گردشگری در این سند اصلا دیده نشده است و به همین خاطر اصلاحیه‌ای بر این سند گذاشته شد تا موضوع گردشگری در همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین بصورت جدی دیده شود. پس از آن در بهمن ماه سال گذشته سند اصلاح شده بار دیگر به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد و متوجه شدیم که بخشی از محورهایی که در مرحله اول درخواست شده بود در سند گنجانده شود باز هم نادیده گرفته شده و بار دیگر اصلاحیه دوم را بر سند همکاری جامع ایران و چین ارایه کردیم تا در پیش‌نویس نهایی سند همکاری جامع همه پیشنهادات معاونت گردشگری در بخش گردشگری گنجانده شد.

ولی تیموری سند همکاری جامع ۲۵ ساله میان ایران و چین را برنامه بلندمدت همکاری بین دو کشور خواند و به صدای میراث گفت: پیشنویس اولیه به تمام دستگاه‌ها ارسال شده بود که البته در متن نخست هیچ اشاره‌ای به موضوع گردشگری نشده بود تا آن که با اصلاحات انجام شده گردشگری در بخش اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی به همان ترتیب که معاونت گردشگری پیشنهاد داده بود دیده شد و حتی معاونت گردشگری در پیشنهادات خود موضوع همکاری در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دظتی و گردشگری را گنجاند و تنها بخش گردشگری را ندید.

معاون گردشگری افزود: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در جزییات به موضوع گردشگری بیشتر ورود کرده است و در بخش‌هایی همچون همکاری‌های گردشگری از تبادل گردشگر گرفته تا همکاری در حوزه منابع انسانی و آموزش گردشگری یا گردشگری دریایی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله موضوعاتی است که بعدتر در همکاری‌ها برپایه این سند به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

ولی تیموری با اعلام این که عزم ایران و چین بر توسعه همکاری‌های گردشگری است گفت: توسعه همکاری های گردشگری میان ایران و چین تصمیم و اراده مقامات عالی‌رتبه دو کشور است.

او در ارزیابی از پیشنویس نهایی سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین افزود: این سند محوزهای کلی فعالیت را در زمینه‌های همکاری مشخص کرده است و برای ورود تخصصی به همکاری‌ها  کمیته‌ای پیش‌بینی شده است که دبیرخانه آن در وزارت امورخارجه قرار دارد و کمیسیون‌های همکاری در داخل این دبیرخانه شکل می‌گیرند تا دستگاه‌های مرتبط در ایران با دستگاه‌های متناظر خود در مورد جزییات و تنظیم برنامه اجرایی به توافق برسند.

معاون گردشگری کشور با اشاره به این که وزارت میراث فرهنگی دو سال است که برنامه جدی برای توسعه همکاتری‌های گردشگری با چین دارد اعلام کرد: لغو روادید میان ایران و چین که اجرایی شد از جمله گام‌هایی بود که برای توسعه روابط گردشگری دو کشور انجام شد. همچنین برنامه اقدام کوتاه مدت دو ساله در حوزه گردشگری برای اجرا از همان سال قبل با سفر وزیر میراث‌فرهنگی و بخش خصوصی به چین آماده شده بود و حتی برنامه عید بهاره چینی قرار بود در ۹ استان کشور اجرا شود. حتی نمایشگاه‌های مشترک و نشست‌های دوجانبه و تهیه بسته‌های سفر تشویقی برای چین در ایران تهیه شده بود که متاسفانه با شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌های انجام شده لغو شد.

تیموری تاکید کرد: چین بازار مهم هدف گردشگری ایران و بسیار مورد توجه است و دلیل این که معاونت گردشگری نیز اصرار داشت در برنامه بلندمدت همکاری دو کشور، حوزه گردشگری پررنگ‌تر دیده شود وجود برنامه دو ساله توسعه گردشگری ایران و چین بود.

او گفت: در برنامه اقدام کوتاه مدت توسعه روابط گردشگری ایران و چین براساس بررسی‌های انجام شده قرار بود خط باری ریلی پکن – تهران تبدیل به خط مسافربری شود. همچنین در بحث یک جاده یک کمربند که چینی‌ها تاکید زیادی بر آن دارند، آمادگی ایران برای همکاری گردشگری با کشورهای این مسیر اعلام شده بود که همه این برنامه‌ها می تواند در قالب برنامه ۲۵ ساله نیز اجرایی شود.

او گفت: موضوع گردشگری دریایی نیز از موارد مورد تاکید در برنامه اقدام ایران در همکاری کوتاه و بلندمدت با چین است که براساس آن کروزهای دریایی برای جابه‌جایی گردشگران و مسافران بین دو کشور آماده می‌شوند. جدای از این موارد موضوع آموزش راهنمایان چینی که در سفر وزیر میراث‌فرهنگی و بخش خصوصی مورد توافق با چین قرار گرفت و در ادامه موضوع توسعه منابع انسانی در گردشگری است از جمله دیگر همکاری های ایران و چین در برنامه اقدام دو ساله و برنامه جامع ۲۵ ساله است.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر این موضوع که توسعه گردشگری ایران و چین در بخش‌های مختلف بدون محدودیت اجرایی خواهد شد گفت:  هر دو طرف علاقمند به همکاری هستند و رییس‌جمهوی چین نیز سال گذشته دستور توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور ایران و چین را به بخش های مرتبط آن کشور ابلاغ کرد.

ولی تیموری با اعلام این موضوع که برنامه اقدام دو ساله ایران در بازار گردشگری چین بصورت کوتاه مدت تدوین شده بود افزود: افق برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در بخش گردشگری بیشتر است و می تواند برخلاف برنامه اقدام کوتاه‌مدت ایران در بازار چین به ۱۰ برنامه مختلف در موضوع بازاریابی گردشگری ایران در چین منجر شود. همچنین در حوزه‌های آموزش و ظرفیت‌سازی نیز همکاری‌های نرم افزاری گردشگری در برنامه بلندمدت وجود دارد.

او گفت: در برنامه اقدام کوتاه مدت گردشگری ایران در چین هدفگذاری رسیدن به عدد ۲ میلیون گردشگر ورودی از چین ظرف مدت دو سال بود که اگر کرونا نبود قطعا می توانستیم با تدابیر برنامه اقدام دو ساله به این عدد برسیم که البته با شیوع کرونا نیز عملا نمی‌دانیم سال آینده یا حتی تا سه سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد و اکنون به عدم قطعیت در تحقق اهداف رسیده‌ایم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید