چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

موزه ملی برزیل با ۲۰ میلیون شیء تاریخی در آتش سوخت/موزه‌های ایران را دریابید

0 انتشار:

موزه ملی برزیل با داشتن ۲۰ میلیون اثر تاریخی، طبیعی و مردم‌شناسی شب گذشته در آتش سوخت.

به گزارش صدای میراث، این حادثه درحالی رخ داد که کارمندان موزه ملی برزیل پیشتر نسبت به کاهش بودجه این موزه و فرسودگی ساختمان ۲۰۰ ساله موزه ملی برزیل هشدار داده بودند.

این آتش‌سوزی که حالا از آن به عنوان تراژدی فرهنگی در آمریکای لاتین نام برده شده است، مردم برزیل را در شوک عمیق فرو برده است.

آتش سوزی موزه ملی برزیل اما تلنگری جدی به موزه‌داران و مسئولان میراث‌فرهنگی کشورمان است تا فکری به حال استانداردهای موزه‌ای و سیستم‌های حفاظتی موزه های ایران کنند. چرا که موزه‌های کشور همچنان محروم از استانداردهای حفاظتی هستند.

موزه ملی ایران، موزه مادر کشور شناخته می‌شود که تا همین چند سال پیش هم از ابتدایی‌ترین تجهیزات حفاظتی محروم بود. همین چند سال پیش بود که آتش‌سوزی مختصر در مخزن موزه ملی ایران باعث شد، بار دیگر موضوع وضعیت حفاظتی و تجهیزات پیشگیرانه استاندارد برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در موزه‌های کشور به خصوص موزه ملی ایران مطرح شود. موضوعی که چند روز در صدر اخبار قرار گرفت و پس از مهار شدن آتش، خاموش و به فراموشی سپرده شد.

پس از آتش‌سوزی مختصر در مخزن موزه ملی ایران، خرداد ماه سال ۹۱ بود که خبر آتش‌سوزی در موزه رضا عباسی منتشر شد. براساس خبرها حریق در موزه رضا عباسی بخش مهمی از آثار موجود در مخزن این موزه را از بین برد. اما مدیر موزه رضا عباسی این خبر را تکذیب کرد و گفت: تنها یک آبسردکن آتش گرفته و هیچ خسارتی به این موزه وارد نشده‌ است.»

با این حال همین آتش‌سوزی محدود نیز باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی شد. موزه رضا عباسی به موزه ملی کوچک ایران شهرت یافته است و دارای مجموعه‌های دیدنی و آثار ارزشمند از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم است.

مردادماه همین امسال نیز دود مختصری از زیرزمین واحد اداری مجاور کاخ سبز مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد بلند شد که با هشیاری به ‌موقع یگان حفاظت و کارکنان این موزه و فعال‌شدن سیستم اعلام حریق ساختمان، آتش‌نشان‌ها در این مجموعه حضور یافتند و متوجه شدند که حریق در سقف کاذب ساختمان اداری رخ داده و آتش به سرعت مهار شد.

وقوع حوادث و اتفاقاتی از این دست در موزه‌های شهرهای دیگر کشور نیز رخ داده است. اما آنچه اهمیت دارد توجه جدی به پیشگیری از وقوع چنین حوادثی با ایجاد تاسیسات حفاظتی در موزه های کشور است تا از وقوع تجربه مشابه با آنچه در موزه ملی برزیل اتفاق افتاده است جلوگیری کرد.

 

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید