جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

مونسان در گفت‌وگو با صدای میراث: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بودجه آموزش برای حفاظت از آثار تاریخی را فراهم کند

0 انتشار:

صدای میراث:

آموزش حلقه مفقوده در سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است و شاهد آن نیز بودجه اندک این بخش در فعالیت‌های آن سازمان است. اما حالا علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌ فرهنگی به صدای میراث گفته است که پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری می‌تواند بودجه آموزش عمومی حفاظت از آثار تاریخی را فراهم کند.

مسئولان سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور بصورت مداوم اعلام می‌کنند که این سازمان بدون مشارکت مردم قادر به حفاظت از آثار تاریخی نیست. اما پرسش این است که بدون وجود آموزش حفاظت از آثار تاریخی کشور توسط مردم چگونه ممکن است؟

هر از گاه اما شاهد خروج آثار تاریخی کشور از فهرست آثار ملی برای ساخت وساز هستیم و شهرداری‌ها نیز بدون توجه به تاریخی بودن یک بنا یا گاه بدون استعلام از سازمان میراث‌ فرهنگی مجوز تخریب خانه‌های دارای ارزش تاریخی ولو آن که ثبت ملی نیز نشده باشند را صادر می‌کنند.

دستگاه قضایی نیز از آنجا که مرجع تشخیص آثار تاریخی نیست تنها به سبب مشروعیت حق مالکیت برخی مواقع حکم به خروج برخی بناهای تاریخی از فهرست آثار ملی داده است، اما پس از آن که برای این دستگاه مسجل می‌شود اثر دارای ارش تاریخی و پرونده ثبت ملی است مشکلات این دستگاه بیشتر می‌شود.

راهکار اصلی در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی از سوی مردم و دستگاه های مختلف موضوع آموزش است. با این حال بودجه آموزش در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور چنان اندک است که جلب مشارکت عمومی در حفاظت از آثار تاریخی کشور را دشوار می‌کند.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور در پاسخ به این پرسش صدای میراث که با توجه به پایین بودن بودجه آموزش در آن سازمان، آیا برنامه‌ آموزشی برای ارتقاء سطح حفاظت از آثار تاریخی با شهرداری‌ها، کارشناسان دادگستری، قضات و در سطح عمومی‌تر با مردم دارد؟ گفت: آموزش مربوطه به همه است. اما بودجه آموزش در سازمان میراث‌فرهنگی اندک است. بنابراین باید برنامه‌ریزی شود تا از منابع پژوهشگاه میراث فرهنگی به صورت هدفمند بخشی نیز به آموزش حفاظت از آثار تاریخی کشور اختصاص بیابد.

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، یکی از ماموریت‌های مهم آن سازمان را نگهداری از آثار تاریخی اعلام کرد و برپایی کارگاه بین‌المللی استحکام بخشی بناهای تاریخی را از جمله فرصت‌هایی دانست که از دانشگاه ها، شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌ها نیز در آن حضور داشتند.

او با تایید این پرسش صدای میراث که بودجه آموزش در سازمان میراث‌فرهنگی بسیار ضعیف است و این سازمان قادر به آموزش عمومی برای حفاظت از آثار تاریخی نیست گفت: کاملا درست است. بودجه آموزش ما بسیار کم است اما از آنجا که پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری فعالیت پژوهشی انجام می‌دهد به نظر می‌رسد باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که در بخش آموزش از منابع پژوهشگاه نیز در بخش آموزش به صورت هدفمند بهره‌برداری شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید