پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

مونسان: صنعت گردشگری ۱۱/۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کمک کرد/۶۰۰ میلیون دلار صنایع‌دستی صادر شد/ تعداد گردشگران ورودی از ۵ میلیون به ۷/۸ میلیون رسید

0 انتشار:
صدای میراث: براساس اعلام بانک مرکزی، صنعت گردشگری کشور سال گذشته ۱۱/۸ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور نقش داشت و ۶۰۰ میلیون دلار نیز حجم صادرات صنایع‌دستی ایران بود.

علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام این خبر در نشست با فعالان اقتصادی و گردشگری و سرمایه‌گذاران جنوب استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: گردشگری اقتصاد سوم دنیا است و در ایجاد اشتغال تأثیر بسزایی دارد.

به گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، مونسان گفت: سرعت ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری ۲/۵ برابر سایر حوزه‌ها است و با رقم‌های پایین در ایران، امکان ایجاد اشتغال در بخش گردشگری وجود دارد.

وی افزود: پایداری اشتغال در حوزه گردشگری از دیگر مزایای این صنعت است تا جایی که سال گذشته یکی از دستگاه‌هایی که در حوزه اشتغال کشور نقش جدی داشت، سازمان میراث‌فرهنگی با ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل پایدار بود.

مونسان گردشگری را یکی از راه‌های میانبر توسعه خواند و گفت: کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهایی که از روند توسعه عقب مانده‌اند، از صنعت گردشگری برای جبران عقب‌ماندگی خود استفاده می‌کنند و این در حالی است که اهمیت گردشگری در کشور ما هنوز به‌درستی تبیین نشده و حمایت از بخش گردشگری به‌تناسب سایر بخش‌ها نیست.

۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری

رییس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین با گلایه از پایین بودن اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: خوشبختانه بخش خصوصی به اهمیت صنعت گردشگری واقف است و به همین دلیل امروز شاهد هستیم که ۱۸۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه از سوی بخش غیردولتی انجام شده است و این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به بخش گردشگری و بازگشت سرمایه خود امیدوار هستند.

مونسان همچنین با اعلام رشد گردشگری ورودی به کشور افزود: در حوزه گردشگری ورودی از عدد ۵میلیون گردشگر به ۷/۸ میلیون گردشگر رسیدیم و در ۲ ماه نخست امسال نیز رشد خوبی در حوزه گردشگران ورودی داشتیم.

او با اشاره به موفقیت تلاش‌‌ها برای حمایت از اشتغال روستایی در سازمان میراث‌فرهنگی گفت: سال گذشته در کمیسیون اقتصادی تلاش کردیم اعتبارات خوبی برای بخش صنایع‌دستی و گردشگری به‌دست بیاوریم و این اتفاق افتاد و فعالان این بخش‌ها باید از این اعتبارات استفاده کنند.

مونسان تاکید کرد: بانک‌ها موظف هستند این اعتبارات را با سود مشخص اعلام شده در اختیار فعالان صنعت گردشگری و صنایع‌دستی قرار دهند.

وی همچنین دریافت مصوبه معافیت از حقوق گمرکی برای ورود تجهیزات گردشگری از هیئت دولت را یکی دیگر از موفقیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی در حمایت از بخش گردشگری اعلام کرد و گفت: فعالان این صنعت می‌توانند تجهیزات و تأسیسات موردنیاز خود را بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد کشور کنند.

به گفته مونسان معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای کسانی که در تورهای ورودی به کشور فعالیت می‌کنند یکی دیگر از موفقیت‌هایی بود که سازمان میراث‌فرهنگی در حمایت از بخش گردشگری کشور داشت و مصوبه آن در ۱۰ روز گذشته از دولت گرفته شد.

او گفت: همه دفاتر خدمات مسافرتی که گردشگر خارجی به کشور می‌آورند از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند که این موضوع نیز نشان می‌دهد دولت توجه و دقت کافی به بخش گردشگری دارد.

مونسان افزود: اخیرا نیز دستوری از رئیس‌جمهوری در مورد تخصیص زمین با اقساط بلندمدت برای ساخت ۵۰۰ هتل به‌طور ویژه برای مناطق کم‌برخوردار گرفته شد که ابلاغیه این مصوبه به استانداران سراسر کشور ارسال شد تا با استفاده از این ظرفیت هتل‌سازی در کشور رونق بیشتری بگیرد.

پرتاب پرشتاب سیستان و بلوچستان به سوی گردشگری

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به فعالان صنعت گردشگری و اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان گفت: از محل صندوق توسعه ملی نیز برای فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان وام بدون محدودیت با سود ۱۴درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به پروسه لغو روادید با کشورهای مختلف با هدف جذب گردشگر بیشتر به ایران اشاره کرد و گفت: لغو روادید با چند کشور در سال گذشته پیگیری شد و با کشور عمان لغو روادید به‌صورت یک‌طرفه انجام شد که اثرات آن در گردشگران ورودی به استان فارس مشهود بود.

مونسان با ابراز امیدواری نسبت به این که سیستان و بلوچستان با توجه به نزدیکی به عمان بتواند از این ظرفیت استفاده کند اعلام کرد: لغو روادید با کشور چین هم در دستور کار است و هدف‌گذاری بر جذب ۴ تا ۶ میلیون گردشگر چینی به ایران است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان این نشست با تشریح تصمیماتی که برای توسعه گردشگری در استان سیستان و بلوچستان گرفته شد اعلام کرد: مقرر شد چند پروژه با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی و استانداری در سیستان و بلوچستان آغاز شود. براین اساس، دو محور به‌عنوان پایلوت برای توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری در استان انتخاب شد که امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد افتتاح تعدادی از پروژه‌ها باشیم.

مونسان تصریح کرد: در منطقه آزاد چابهار نیز همه ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها به‌صورت طبیعی وجود دارد و فقط نیازمند افزایش زیرساخت‌ است. چون زیرساخت‌های مربوط به استفاده از سواحل در منطقه آزاد چابهار موجود نیست و باید در پروژه‌های پایلوت به این موضوع نیز توجه شود.

وی با اعلام این که بوم‌گردی‌ها امروز در ایران مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است و تعداد این واحدها از ۴۰۰ واحد به ۱۵۶۰ واحد رسیده است گفت: در منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار زیادی برای ایجاد بوم‌گردی وجود دارد و مردم باید از این فرصت استفاده کنند. وام‌های ارزان‌قیمت خوبی نیز برای این افراد در نظر گرفته می‌شود و صندوق مشترک بین سازمان میراث‌فرهنگی و منطقه آزاد چابهار برای اعطای تسهیلات به افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه گردشگری هستند ایجاد می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید