رئیس اداره میراث فرهنگی استان قزوین در مراسم بزرگداشت میرعماد الحسنی گفت: میر عماد وارث یک جریان دویست ساله در عرصه خوشنویسی است که جهان نویی را معرفی و تثبیت می کند.
به گزارش صدای میراث، به مناسبت گرامیداشت روز و هفته فرهنگی قزوین و همزمان با دومین روز از هفته دولت، مراسم “بزرگداشت میر عماد الحسنی و آیین رونمایی از لوح ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد شهر قزوین” با حضور طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، ایوبی دبیر کل یونسکو، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اعضای شورای شهر،صفری شهردار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در سرای بهشتی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین برگزار شد.
در این مراسم محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین میرعمادالحسنی خوشنویس برجسته مکتب نستعلیق شهر قزوین را چهرهای دوران ساز و تاثیرگذار خواند و گفت: در گذشته نظریهای وجود داشت بر این اصل که در هر هزارهای از تاریخ فردی ظهور کرده و دوران تازهای را به وجود میآورد، در هزاره دوران اسلامی در حوزههای هنری چهرههای برجستهای چون میرعماد و علیرضا عباسی در حوزه خوشنویسی ، رضا عباسی، سلطان محمد و بهزاد درحوزه نگارگری بیگمان چهرههای دوران ساز و تاثیرگذاری هستند که چندین سده را متاثر ساخته و هنرمندان بسیاری را دنباله روی خود ساختهاند.
او افزود: ولی واقعیت این است که چهرههای دوران ساز محصول یک دوران خاص هستند و فرضیه هر هزار سال در عرصههای اجتماعی و هنری پذیرفتنی نیست بلکه باید گفت در هر دورانی به اقتضای آن دوران پدیدههایی به وجود میآیند که تاثیر ویژه دارند. به عنوان مثال فردوسی در زمانهای ظهور میکند که مجموعهای از عوامل سلبی و ایجابی چون نهضتهای شعوبی در ایران، ظلم بیش از حد بنی امیه و بنی عباس، بیرسمیهای ترکان غزنوی و امرایی که در دستگاه خلافت عباسی جا خوش کردند، پدیدهای به نام دهقانان خراسان و یک حامی بسیار مهم به نام عبدالرزاق، سپهسالار خراسان در کنار جوهر ذاتی فردوسی دست به دست هم داده تا فردوسی این رسالت بزرگ را عهدار شود و شاهکاری چون شاهنامه خلق گردد.
به گفته حضرتی: در همین دوران که به عبارتی دوره اوج شکوفایی تمدن ایرانی– اسلامی است، علوم عقلی، فلسفی، ریاضی و هندسه رواج بسیار یافت و مدارس ایرانی در این حوزه شاگردان بسیاری را تربیت کردند که یکی از آنها به نام ابوالوفا محمد بوزجانی ریاضیدان برجسته سده چهارم هجری نظریهای درباره ترسیم پنجضلعیهای منتظم دارد که بسیاری از آرایههای معماری قرن پنجم تا هفتم هجری متاثر از این نظریه شکل گرفته و ساخت تعدادی از آثار تاریخی در همه جای ایران مانند برجهای خرقان در قزوین، برج طغرل در شهرری، برج رادکان در خراسان و … با دقت بسیار بالایی به اجرا در آمده و آثاری هنری، فراگیر و همه شمول به شمار میروند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به جریان ظهور و پیدایش شیوه میرعماد در مکتب نستعلیق تاکید کرد: میرعلی تبریزی از خوشنویسان به نام و مفاخر خوشنویسی ایران در سده هشتم و نهم هجری در بستر تاریخی آن زمان، اصول و قواعدی را کشف، ابداع و تثبیت کرد که به مرور زمان به وسیله فرزندان و شاگردان وی میرزا جعفر بایسنقری، میرزا اظهر و… رواج یافت به طوری که در قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری این پدیده به اوج خود رسید و به وسیله سلطان علی مشهدی، میرعلی هروی و حلقه شاگردانش مسیری را طی کرد که توسط مالک دیلمی، عیسی زرنگار از قزوین عبور کرده و به واسطه علاء الدین تبریزی و محمد حسین تبریزی در تبریز به میر عماد میرسد.
او گفت: میرعماد در حقیقت وارث یک جریان دویست ساله است که جهان نویی ر ا معرفی و تثبیت کرده و علیرغم اینکه شیوه وی شباهت هایی به برخی از خوشنویسان معاصر خود داشته و متاثر از خوشنویسان پیشین نیز هست، افزودههایی دارد که بسیار خاص است و باید از آن به عنوان یک شیوه مستقل نام برد، شیوه میرعماد مسیر نویی را باز میکند که تا ۲۰۰ سال پس از وی کسی نتوانست چیزی به آن بیفزاید تا اینکه در دوره قاجار افرادی مانند کلهر، میرزا غلامرضا، میرزا اسدالله، میرزا حسین خوشنویس باشی، میر ابراهیم تهرانی، میرزا عمو و… ظهور کرده و این مسیر را ادامه دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان یادآور شد: ثبت ملی شیوه میرعماد که به همت دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور صورت گرفته گامی بسیار ارزنده و مکمل ثبت خوشنویسی نستعلیق در سال ۹۵ و همزمان با چهارمین دوسالانه خوشنویسی قزوین است که امشب شاهد رونمایی آن هستیم.