جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

ناگفته‌های نشست با مونسان از زبان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: پیگیر گزارش ارایه شده به صحن بودیم/نگرانی نمایندگان از تخریب آثار تاریخی و وضعیت بافت تاریخی شیراز/نمایندگان پیگیر وضعیت نقش برجسته والرین تا تاق بستان و عقب‌ماندگی گردشگری هستند

0 انتشار:

صدای میراث: دو هفته پس از تایید قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی از سوی شورای نگهبان و درست یک روز پس از ابلاغ قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس به حسن روحانی، رییس‌جمهوری، علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دعوت شد تا نخستین گزارش این سازمان به کمیسیون اصل ۹۰ پس از ابلاغ قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی به دولت ارایه شود.

مونسان اما تنها به نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نرفت و تمامی معاونان خود را نیز به همراه برد. اما آیا این نشست ارتباطی به تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تلاش مونسان برای ابقاء در این وزارت خانه اینبار در کسوت وزیر دارد؟

بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ارتباط با جلسه عصر دیروز مجلس با علی اصغر مونسان و معاونان او، در گفت‌وگوی مفصل با صدای میراث به موضوعات مطرح شده در این نشست و ارزیابی کمیسیون اصل ۹۰ از عملکرد سازمان میراث فرهنگی پرداخت.

بهرام پارسایی با اعلام این که نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با رییس و معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هدف دریافت گزارش سازمان میراث فرهنگی درخصوص گزارش آن کمیسیون از عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی که دوم اردیبهشت سالجاری در صحن علنی مجلس قرائت و در سایت صدای میراث نیز منتشر شد، برگزار شده است، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر گزارش منتشر شده در صحن علنی از عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی بود که براساس بازدید نمایندگان مجلس از چند استان کشور تهیه شد.

گزارش مونسان به اصل ۹۰

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در تشریح آنچه در جلسه مونسان با نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ گذشت به صدای میراث گفت: آقای مونسان و معاونان او گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را گزارشی کارشناسی شده و کامل دانستند که دغدغه‌های سازمان میراث‌فرهنگی نیز در آن گنجانده شده بود.

او گفت: میراث‌فرهنگی و اصولا صنعت گردشگری در ردیف اول صنایع در جهان به لحاظ درآمدزایی و اشتغالزایی است که با صنعت نفت و خودرو برابری می‌کند. اما متاسفانه توانمندی ما در صنعت گردشگری مغفول مانده است.

بهرام پارسایی افزود: رها کردن صنعت گردشگری و چسبیدن به صنعت نفت و خودرو در ایران اشتباه بود که تبعات آن در شرایط فعلی کشور و تحریم‌های ایجاد شده کاملا مشهود است.

او با اعلام آنچه در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با رییس سازمان میراث‌فرهنگی و معاونان این سازمان گذشت گفت: بخش زیادی از توضیحاتی که آقای مونسان و معاونین سازمان میراث فرهنگی به کمیسیون ارایه کردند به بودجه ناچیز سازمان میراث فرهنگی مرتبط بود که همخوان با سطح انتظارات از این سازمان نیست.

به گفته پارسایی، سازمان میراث‌فرهنگی یک سازمان فرابخشی است که نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با تمام سازمان‌ها و نهادهای کشور دارد. آقای مونسان هم در گزارش خودشان به کمیسیون اعلام کردند با وجود تمام مشکلاتی که سازمان میراث فرهنگی در تعامل با دیگر دستگاه‌ها دارد توانسته است ارتباط خوبی با وزارت نیرو و منابع طبیعی برقرار کنند که این اظهارات تا حدودی امیدوار کننده بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: بودجه سازمان میراث فرهنگی ۹۰۰ میلیارد تومان بود که البته تمام این بودجه نیز تخصیص نیافت و یکی از گلایه‌های آقای مونسان نیز همین بود که وقتی در صنعت خودرو با بدهی بالای ۸۰۰ میلیون یورویی مواجه هستیم می‌توان با هزینه در صنعت گردشگری و اختصاص بودجه به این بخش عملکرد بهتری داشت.

به گفته نماینده شیراز در مجلس، دغدغه‌های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همان گزارشی که به صحن علنی ارایه شد مشخص بود و رییس و معاونان سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با بخش های مختلف این گزارش توضیحاتی ارایه داد که با توجه به اختیارات این سازمان و همچنین سطح تعاملات بین دستگاهی تا حدودی امیدوار کننده بود.

گردشگری جدی گرفته نشد

بهرام پارسایی تاکید کرد: گزارش رییس و معاونان سازمان میراث فرهنگی اگرچه گزارش کاملی نبود اما با توجه به وضعیت سال‌های اخیر تا حدودی امیدوار کننده بود. البته برنامه‌ریزی در حوزه توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی نیازمند تغییر سیاست‌های کلان است و سازمان میراث فرهنگی با اختیارات فعلی خود و عدم هماهنگی موجود بین دستگاه‌ها باید توان این را داشته باشد که سیاست‌های خود را در بخش حمل‌ونق هوایی یعنی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان‌های دیگر اعمال کند.

نماینده شیراز در مجلس البته تاکید کرد: موضوع گردشگری به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاهی در سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور جدی گرفته نشده است و البته که سازمان میراث فرهنگی نیز نتوانسته است به آن اهدافی که مدنظر مجلس در توسعه گردشگری بوده و اهداف به حقی نیز هستند برسد.

او دلیل کاستی‌های موجود در دستیابی به اهداف بخش میراث فرهنگی و گردشگری را نبود هماهنگی بین دستگاهی و نداشتن مدیریت چابک سازمان میراث فرهنگی و ادارات استانی این سازمان خواند و گفت: تنها یک مدیر فعال و چابک می تواند مشکلات موجود در مسیر توسعه گردشگری و در بخش حفاظت از آثار تاریخی را برطرف کند تا با تاسی از او مدیران سطوح پایین‌تر و استانی نیز بتوانند دستیابی به اهداف معلق مانده را تحقق بخشند.

بهرام پارسایی گزارش سازمان میراث فرهنگی درخصوص لغو روادیدبا چین و عمان را اقدامی مثبت خواند و گفت: لغو روادید با چین اگرچه با توجه به جمعیت بالای آن کشور ممکن است در جذب گردشگر به ایران موثر باشد اما همچنان باید گفت اقدامی کافی در رونق بخش گردشگری کشور نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یکی از نگرانی‌های این کمیسیون در بخش گردشگری ورودی کشور را ناتوانی گردشگران خارجی در استفاده از کارت‌های اعتباری و مشکل جابه‌جایی پول به ایران اعلام کرد و گفت: گردشگر خارجی در شروع حرکت به سمت ایران باید پول نقد حمل کند که خود عاملی بازدارنده در رونق گردشگری است و حتی گردشگری که ریسک سفر به ایران را پذیرفته است ناچار است با حداقل پول به ایران سفر کند و این موضوع ماندگاری گردشگران خارجی در ایران را با مشکل مواجه می‌کند. البته آقای مونسان اعلام کردند با هماهنگی‌های انجام شده گردشگران خارجی می توانند از کارت‌های اعتباری داخلی استفاده کنند که خب اقدام خوبی است.

توافق برای تعطیلات دو روزه و زمستانی

پارسایی موضوع تعطیلات دو روزه در کشور را یکی دیگر از مباحث مطرح شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواند که با فعالیت سازمان میراث فرهنگی در ارتباط است. او گفت: یکی از موضوعاتی که هماهنگی در مورد آن بین کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان میراث‌فرهنگی وجود دارد، بحث افزایش تعطیلی دو روزه در کشور است. در حال حاضر روزهای پنجشنبه در تهران تعطیل است اما در استان‌ها این تعطیلی وجود ندارد که به رونق گردشگری در کشور ضربه می‌زند. بنابراین پیشنهاداتی وجود دارد که تعطیلات دو روزه یا برای روز پنجشنبه در نظر گرفته شود یا به روز شنبه انتقال بیابد. بنابراین مطرح شد که مجلس آماده تصویب تعطیلات دوروزه در صورت ارسال لایحه از سوی دولت است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین به طرح پیشنهاد تعطیلی زمستانی در کشوری به دلیل آلودگی در کلانشهرها اشاره کرد که در کمیسیون اصل ۹۰ بر آن بحث شده است.

از تخریب بافت تاریخی شیراز تا نقش برجسته والرین

بهرام پارسایی به صدای میراث گفت: در موضوع میراث فرهنگی، دغدغه‌های دیگری که مطرح شد، حراست از آثار میراثی و آثار ثبت ملی و جهانی ایران بود که نمایندگان به صورت مصداقی به وضعیت کاخ بستان و نیاز این کاخ به توجه بیشتر و مرمت و نگهداری از آن اشاره داشتند. همچنین اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وضعیت نقش برجسته والرین و نقش برجسته زن ایرانی بصورت مصداقی اشاره کردند که باید به عنوان شناسنامه تمدنی و فرهنگی ایران مراقبت بیشتری از این آثار صورت بگیرد.

نماینده شیراز ادامه داد: بحث تخریب آثار ثبت ملی شده کشور از جمله بناهای ثبت ملی شده در بافت تاریخی شیراز نیز در جلسه نمایندگان با رییس سازمان میراث فرهنگی و معاونان او مطرح شد و کمیسیون اصل ۹۰ به طور جدی پیگیر این موضوع بود.

او گفت: بنا شده است آثار تخریب شده در بافت تاریخی شیراز طبق قانون و به همان روش قبلی در همان مکان بازسازی شوند و کمیسیون اصل ۹۰ نیز اعلام کرد، بصورت جدی آمادگی دارد که اگر سازمان میراث‌فرهنگی در این مورد با مشکل مواجه شد همکاری و مساعدت بیشتری کند که امیدواریم بازسازی بناهای تخریب شده در بافت تاریخی شیراز در اسرع وقت انجام شود.

بهرام پارسایی در ارزیابی از نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با رییس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: توضیحات و گزارش مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی اگرچه امیدوار کننده‌ بود، ولی اقدامات انجام شده کافی نیست. البته اگر به صنعت گردشگری و توانمندی کشور در این بخش در دهه‌های گذشته فراتر از شعار در عمل توجه می‌‌شد، تحریم‌های کنونی نمی توانست به کشور و مردم فشار وارد کند.

او گفت: توجه به صنعت گردشگری از این پس باید بیش از توجه به صنعت نفت و خودرو باشد و اگر یارانه‌های کلانی که دولت به بخش خودرو اختصاص می‌دهد به صنعت گردشگری اختصاص بیابد بخش زیادی از مشکلات کشور در بحث اشتغال و ارزآوری حل می‌شود.

ایران در ردیف ۹۳ از بازار گردشگری جهان

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: در چند دهه گذشته هیچ تحولی در صنعت گردشگری ایران صورت نگرفته است که بخشی از آن به سیاست‌های غلط در بخش کلان کشور و بخشی دیگر به دلیل عدم باور مسئولین در دولت و مجلس و حتی در میان مدیران بخش گردشگری است که با نداشتن شناخت و آگاهی و حتی اطلاع‌رسانی غلط و دید منفی به صنعت گردشگری باعث شدند چنین وضعیتی در این بخش ایجاد شود.

بهرام پارسایی با اعلام این که ایران جزو ۵ کشور اول جهان در برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری است اما در ردیف ۹۳ از بازار گردشگری جهان قرار گرفته است گفت: همین موضوع نشان می‌دهد هیچ گام عملی در گرفتن سهم ایران از بازار گردشگری جهان برداشته نشده است که در این مسیر تنها سازمان میراث فرهنگی مقصر نیست و سیاست‌های کلان کشور نیز در این تقصیر سهیم است.

تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به صنعت گردشگری

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به صنعت گردشگری در سفر ایشان به استان فارس اشاره کرد و گفت: در سفری که مقام رهبری در سال ۸۷ به استان فارس داشتند صراحتا به این موضوع اشاره کردند که اگر مسئولین استانی و ملی به مقوله گردشگری توجه کنند استان فارس می‌تواند از همه درآمدها بی‌نیاز شود.

نماینده شیراز گفت: متاسفانه هیچ توسعه‌ای در بخش گردشگری در استان فارس صورت نگرفت و برنامه‌ای نیز برای آن وجود نداشت.

این نماینده مجلس همچنین به سفر ماهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی به ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که ماهاتیر محمد به نخست‌وزیری مالزی رسید تا ۶۰ درصد مردم آن کشور زیر خط فقر زندگی می‌کردند اما وقتی کار او به اتمام رسید این آمار به ۴ درصد کاهش یافت. چون او توانست تنها با تکیه بر صنعت گردشگری مالزی را توسعه و اقدام بزرگی در فقرزدایی انجام دهد. به همین خاطر وقتی به ایران سفر کرد گفت که اگر تنها یک شهر اصفهان را در اختیار داشت می‌توانست به اندازه تمام درآمد نفتی ایران از این شهر درآمدزایی کند.

مونسان وزیر می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رییس‌جمهوری نشان داده است که به جمع‌بندی نهایی خود اعتماد دارد و در این ارتباط از مجلس مشورت‌پذیر نیست. بنابراین با توجه به آن که دزمان زیادی از دولت آقای روحانی باقی نمانده است به نظر می‌رسد ایشان رییس فعلی سازمان میراث فرهنگی را به دلیل محدودیت‌های موجود و جلوگیری از تغییر مدیریت برای وزارت معرفی کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید