سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

نتیجه نظرسنجی صدای میراث در مورد وزیر خوب از نگاه فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/تخصص، دوری از سیاست و قدرت ایستادگی در برابر فشارها و افراد ذی‌نفوذ در صدر فهرست انتظار از وزیر خوب

0 انتشار:

صدای میراث: معرفی علی اصغر مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس برای رای اعتماد با واکنش‌های متفاوت در میان فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و همچنین انجمن‌ها و سمن‌های این سه حوزه مواجه شد.

معرفی فوری سرپرست کنونی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس حتی نمایندگان مجلس را غافلگیر کرد تا جایی که برخی شان اعلام کردند که انتظار این شتاب از سوی رییس‌جمهوری برای معرفی وزیر میراث‌فرهنگی را نداشتند.

واکنش‌های ایجاد شده درخصوص علی‌اصغر مونسان اما به جامعه دانشگاهی و باستان‌شناس‌ها نیز رسید و آن‌ها در نامه‌هایی جداگانه به نمایندگان مجلس، در لفافه از آن‌ها خواستند که به علی اصغر مونسان رای ندهند.

سرپرست فعلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تیم او در وزارت میراث‌فرهنگی به همراه معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اما در یک هفته اخیر بیکار ننشستند و تمامی توان خود را برای اقناع نمایندگان مجلس به رای اعتماد به وزیر پیشنهادی به کار گرفتند.

علی اصغر مونسان که امروز تا ساعاتی دیگر به کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواهد رفت همچنان در حال تلاش برای جمع آوری رای اعتماد برای خود است. روز گذشته عبدالناصر عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به صدای میراث گفت که هدف از حضور علی‌اصغر مونسان در کمیسیون های مجلس نه ارایه برنامه که معرفی او برای جمع‌آوری رای اعتماد از نمایندگان است.

اما نتایج نظرسنجی‌ها در مورد علی اصغر مونسان، وزیر بالقوه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روزها و هفته‌های گذشته چه بود؟

سایت صدای میراث نخستین مرجع اطلاع‌رسانی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود که اقدام به انتشار نظرسنجی در مخاطبان تخصصی این سایت و شبکه‌های مجازی مرتبط با سه حوزه فعالیت وزارت میراث‌فرهنگی کرد.

صدای میراث پیش از معرفی علی‌اصغر مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس، در نظرسنجی از مخاطبان پیگیر این موضوع شد که به نظر آن‌ها مشخصات یک وزیر خوب برای وزارت در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چیست؟

نتایج این نظرسنجی که به مدت ۱۰ روز و تا ساعت ۱۲ ظهر امروز در این سایت و شبکه‌های مجازی منتشر شد مشخص کرد که ۱۸ درصد از رای دهندگان از طریق سایت وزیری «متخصص و به دور از سیاست زدگی» را برای وزارت میراث‌فرهنگی ترجیح داده‌اند. در فضای مجازی نیز ۵۸ درصد به همین گزینه رای دادند.

۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان نیز با شرکت در نظرسنجی از طریق سایت، «آشنایی خوب با فعالیت بخش‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» را شاخصه وزیر خوب دانستند.

۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان نیز گزینه «قدرت ایستادگی در برابر فشار سازمان‌ها و افراد ذی‌نفوذ» را با شرکت در نظرسنجی سایت، نشانه وزارت خوب در این وزارتخانه دانستند. ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان نیز در شبکه‌های اجتماعی به این گزینه رای مثبت داده‌اند.

«استقلال عمل و قدرت نه گفتن به درخواست‌های خارج از موازین» و همچنین «پاکدستی پیش از انتصاب به عنوان وزیر برای جلوگیری از رانت‌خواری و ایجاد رانت» دو گزینه‌ای بود که با ۱۱ درصد آرای مثبت شرکت کنندگان در این نظرسنجی از طریق سایت مواجه شد. در فضای مجازی نیز ۵ درصد مخاطبان به گزینه نخست و ۴ درصد آن‌ها نیز به گزینه دوم رای دادند.

۱۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی سایت صدای میراث نیز «توانمندی در مدیریت» را شاخصه وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی دانستند. ۷ درصد از شرکت کنندگان نیز در فضای مجازی به این گزینه رای مثبت دادند.

«نگاه برابر به سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» نیز گزینه دیگری بود که ۵ درصد از مخاطبان سایت و ۴ درصد از مخاطبان نظرسنجی در شبکه‌های مجازی به آن رای دادند.

جالب آن که در نظرسنجی وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها ۲ درصد از مخاطبان سایت و ۳ درصد از شرکت کنندگان در فضای مجازی به گزینه «تمرکز صرف بر جذب گردشگر به ایران» رای داده‌اند.

«داشتن نگاه اقتصادی به تمامی بخش‌های تحت مسئولیت» نیز با آخرین استقبال مخاطبان مواجه شده است و براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی انجام شده، ۳ درصد مخاطبان با شرکت در نظرسنجی سایت و ۲ درصد مخاطبان نیز با شرکت در نظرسنجی صدای میراث در فضای مجازی به آن رای مثبت داده‌اند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید