سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

نخستین بررسی باستان­شناسی سد گوراب آغاز شد

0 انتشار:

صدای میراث: برای نخستین بار برنامۀ پژوهشی باستان‌شناسی در منطقه «زرین آباد» تحت عنوان «بررسی باستان‌شناسی در محدوده سد گوراب بخش زرین آباد شهرستان دهلران» آغاز شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی سرپرست هیأت باستان‌شناسی سد گوراب با اعلام این خبر گفت: وجود محوطه‌ های مهمی همچون تپه موسیان، تپه علی‌کش، تپه فرخ‌آباد و… در شهرستان دهلران سبب شد که این شهرستان جایگاه ویژه‌­ای در مطالعات باستان‌­شناختی ایران داشته باشد.

او افزود: تاکنون بررسی‌­های باستان­‌شناختی هدفمند و طولانی مدت جهت شناخت تطورات فرهنگی منطقه صورت نگرفته است.

 این باستان‌شناس گفت: بیشتر تپه‌ های کاوش شده در بخش هموار دهلران قرار داشتند و بخش کوهستانی آن که بخش زرین آباد در آن قرار دارد از انجام مطالعات باستان‌­شناختی اعم از بررسی و کاوش به طور چشمگیر بی‌بهره مانده است. به گونه‌­ای که تاکنون هیچ پژوهش باستان‌­شناسی در بخش زرین‌آباد به انجام نرسیده است.

وی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌گیرد ابراز امیدواری کرد: انجام این پروژه به عنوان گام نخست در انجام مطالعات باستان‌­شناسی، باعث توجه بیشتر مسئولین به این منطقه شده تا جان تازه در کالبد مطالعات باستان‌­شناسی نیمه جان این منطقه غنی دمیده شود.

مافی، مهمترین اهداف این پژوهش را شناسایی مکان­‌ها و محوطه‌‌های باستانی منطقه به منظور تسهیل در تدوین برنامه جامع پژوهش‌­های آتی، شناسایی، معرفی و فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تشکیل پرونده ثبتی، مطالعه بر هم‌­کنش‌­های احتمالی فرهنگی منطقه با مناطق مجاور و ارزیابی وضعیت محوطه­‌های باستانی با هدف شناسایی آسیب­‌ها و تهدیدها با رویکرد ارایه راهکارهای حفاظت حداکثری اعلام کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید