سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

نخست‌وزیر عراق لغو روادید با ایران را اعلام کرد/ایرانی‌ها بدون ویزا به عراق می‌روند

0 انتشار:

صدای میراث: دولت عراق سرانجام پیشنهاد ایران برای لغو روادید میان دو کشور را پدیرفت و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور که صبح امروز به ایران آمده است در دیدار با سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اعلام کرد که دولت عراق با لغو روادید با ایران موافقت کرده است.

سیدابراهیم رییسی، رییس جمهری نیز در نشست خبری خود با نخست وزیر عراق خبر لغو روادید میان دو کشور را خبر خوب توصیف کرد و گفت:  آقای الکاظمی از لغو روادید بین دو کشور خبر داد که این خبرخوبی بود. اراده ایران و عراق توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره است که با دستور ایشان قرار است به سرعت انجام شود و این موضوع با پیگیری وزیران مربوطه در ایران و عراق به سرعت دنبال می‌شود.

به گفته رییس جمهوری، کرونا برای دولت عراق نیز محدودیت‌هایی ایجاد کرده است و با توجه به اهمت صیانت و حفاظت از زائران، اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق و عده داده است تعداد زائران ایرانی عازم عراق تا میزانی که امکان دارد، افزایش یابد.

به گزارش صدای میراث،‌ ایران و عراق بالاترین حجم تبادل گردشگر در سال‌های گذشته را به خود اختصاص دادند و گردشگران ایرانی که سالانه به عراق سفر می‌کنند ترازی مشابه با گردشگران ورودی به ایران از عراق دارند که بیشتر با هدف زیارت و سیاحت و درمان به کشورمان سفر می‌کنند.

سال ۹۷ حدود دو میلیون و هشتصد و هفتاد و سه هزار ایرانی به عراق سفر کردند و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار عراقی نیز به ایران سفر کردند. سال ۹۸ اما تعداد گردشگران عراقی وارد شده به ایران به بیش از ۳ میلیون و ۱۸۵ هزار گردشگر رسید و همین میزان نیز گردشگران ایرانی عازم عراق شدند.

سال‌های ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ نیز در آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گویی جایی ندارد و این وزارتخانه دو سال واقع در پاندمی کرونا را آمار ورود و خروج نداده است.

لغو روادید میان ایران و عراق حالا پس از سال‌ها پیگیری به نتیجه رسید. در دولت قبل یکبار این پیشنهاد مطرح شده بود و دولت عراق گفته بود این موضوع را بررسی می کند و بعد هم به دلایل امنیتی با لغو روادید میان ایران و عراق مخالفت کره بود تا آن که امروز (۲۰ شهریورماه ۱۴۰۰) مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در دیدار با سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری ایران خبر از موافقت دولت آن کشور با لغو روادید ایران داد و بدین ترتیب عراق نیز به فهرست کشورهای لغو روادید شده با ایران پیوست و از این پس ایرانی ها می توانند بدون نیاز به ویزا به ۴۹ کشور سفر کنند.

فهرست بروزرسانی شده سال ۲۰۲۱ برای سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانی‌ها بدین شرح است: «عراق، ارمنستان با اقامت ۹۰ روز، دومینیکا ۲۱ روز، اکوادور ۹۰ روز، گرجستان ۴۵ روز، هائیتی ۹۰ روز، مالزی ۱۴ روز، ایالات فدرال میکرونزی ۳۰ روز، نیکاراگوئه ۹۰ روز، ونزوئلا ۱۵ روز، زیمباوه ۹۰ روز، آنتیگوآ و باربودا ۳۰ روز، گابن، کنیا ۹۰ روز، لسوتو، سنت کیتس و نویس، سائوتومه و پرنسیپ، زامبیا، سریلانکا، لبنان یک و دو ماهه، سوریه ۹۰ روز، تاجیکستان ۴۵ روز با ورود به فرودگاه شهر دوشنبه، تووالو ۳۰ روز، اوگاندا با درخواست آنلاین، تانزانیا ۹۰ روز، بولیوی ۳۰ روز، تیمور شرقی ۳۰ روز، توگو ۷ روز، لائوس ۳۰ روز، کامبوج ۳۰ روز، ماداگاسکار ۹۰ روز، کیپ ورد، گینه بیسائو ۹۰ روز، مجمع‌الجزایر قمر، ساحل عاج، جیبوتی، ترکیه، مالدیو ۳۰ روز، موریتانی، موزامبیک ۳۰ روز، نپال ۹۰ روز، پالائو ۳۰ روز، ساموآ ۶۰ روز، آذربایجان ۳۰ روز، مجمع الجزایر سیشل ۹۰ روز، عمان ۳۰ روز، رواندا، ماکائو، سومالی»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید