سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گروه حفاظت و مرمت ایکوم به سعدآباد رفت

0 انتشار:

چهارمین نشست تخصصی گروه حفاظت و مرمت شورای بین‌المللی موزه‌ها( ایکوم)، در سالن خلیج فارس موزه ظروف سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار شد.

براساس آنچه پایگاه اطلاع رسانی مجموعه سعدآباد اعلام کرد، در این نشست که با همکاری واحد حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری سعدآباد برگزار شد «کیا پارسا» مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های حفاظت و مرمت و حفاظت‌های پیشگیرانه انجام شده در این مجموعه و ابراز تمایل به برقراری روابط گسترده تر میان سعدآباد و ایکوم، خواستار برپایی کارگاه‌های آموزشی حفاظت و مرمت مردمی، کارگاه‌های آموزشی نگهداری آثار تاریخی برای مجموعه‌داران خصوصی جهت آشنایی با حفظ اشیاء تاریخی، انعقاد تفاهم نامه میان مجموعه سعدآباد و ایکوم و برگزاری برنامه های مشترک تخصصی شد.

سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز به فعالیت‌های حفاظتی صورت گرفته در ایکوم ایران و اهمیت گروه حفاظت و برنامه های آن اشاره کرد و بر لزوم حمایت ایکوم در اجرایی کردن برنامه های مدون تاکید کرد.
وطن دوست رئیس کمیته حفاظت ایکوم نیز ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این نشست و همچنین قدردانی از همکاری مدیریت مجموعه سعدآباد، خواستار نظرسنجی پیرامون کارگروه‌ها و سرگروه‌های پیشنهادی، تدوین سند راهبردی حفاظت و همچنین دستورالعمل‌ها و استانداردهای اقدامات حفاظت و مرمت شد.

این نشست با سخنرانی محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، پیرامون اهمیت و ضرورت تدوین دستورالعمل‌ها یا استانداردهای حفاظت و مرمت آثار و آرایه‌های معماری توسط کمیته حفاظت ایکوم و اعلام حمایت همه جانبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اینگونه طرح‌ها پایان یافت.

ایکوم بزرگ‌ترین خانواده جهانی موزه‌شناسان و سازمان‌هایی است که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستند و دارای کمیته‌های متعدد تخصصی بین‌المللی و از آن جمله کمیته حفاظت است. این کمیته به همراه ۲۱ کارگروه خود، به حافظان، دانشمندان، مسئولان و سایر متخصصان این فرصت را می‌دهد که ضمن همکاری و مطالعه، حفاظت و تجزیه و تحلیل فرهنگی، آثار تاریخی مهم را ترویج دهند.

کارگروه موسیقی ایکوم ایران پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با میراث معنوی و شفاهی از جمله موزه‌ها، تاریخ، انسان و سازها و موضوع‌های مرتبط با موسیقی را راهبری، کنترل، اجرا و هدایت می‌کند. این کارگروه در حال حاضر با دوازده عضو فعال درصدد اجرای چند پروژه با موضوع‌های ذکر شده می‌باشد. اجلاس عمومی ایکوم نیز هر ۳ سال یکبار برگزار می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید