چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

نظرسنجی برای انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

18 انتشار:

صدای میراث: رییس‌جمهوری تا دو هفته آینده فرصت دارد تا وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به مجلس معرفی کند. اما چه وزیری شایسته نشستن بر کرسی وزارت در وزارت‌خانه‌ای است که سال‌ها تلاش شد تا از سازمان به وزارتخانه تبدیل شود.

مجلس برای نخستین‌بار در حال احصاء شاخصه‌های وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است تا متفاوت‌تر از تمامی رای اعتمادهای گذشته به وزیری اعتماد کند که شاخصه‌های مدنظر برای نشستن او بر کرسی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نگاه کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها، فعالان بخش خصوصی و حتی کارکنان سازمان میراث‌فرهنگی در هر سه حوزه فعالیت را داشته باشد.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی که با صدای میراث داشت از تلاش نمایندگان مجلس برای احصاء مشخصات وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد.

نمایندگان مجلس اکنون در دوراهی اعتماد به علی‌اصغر مونسان، به عنوان تنها گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای کسب رای اعتماد قرار دارند و بر این اساس است که نماینده تهران از تمامی کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرده است که نظر خود را درخصوص شاخصه‌های یک وزیر خوب برای رای اعتماد نمایندگان به مجلس اعلام کنند.

از آنجا که امکان برپایی یک رای‌گیری فراگیر در فعالان این سه حوزه برای دانستن شاخصه‌های وزیر خوب از سوی مجلس فراهم نیست، به همین دلیل، صدای میراث براساس درخواست چندتن از نمایندگان مجلس، نظرسنجی فراگیر درخصوص شاخصه‌های وزیر خوب که نمایندگان مجلس باید براساس آن‌ها اقدام به رای اعتماد به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کنند، منتشر کرده است.

گفتنی است، نتایج این نظرسنجی همچنین به درخواست نمایندگانی که در حال احصاء مشخصات وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند، علاوه بر شاخصه‌هایی که نمایندگان به آن‌ها دست یافته‌اند به درخواست پروانه سلحشوری نماینده تهران در اختیار مجلس قرار می‌گیرد، تا نمایندگان در انتخاب وزیر اصلح برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دقت بیشتری داشته باشند.

کارشناسان و فعالان بخش‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین کارکنان وزارت میراث‌فرهنگی و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به صفحه نخست سایت صدای میراث یا مراجعه به کانال تلگرامی صدای میراث، به سوالات مرتبط با نظرسنجی برای انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پاسخ دهند تا انتظارات آن‌ها از نمایندگان برای دادن رای اعتماد به وزیر جدید به مجلس ارسال شود.

print

Discussion۱۸ دیدگاه

  1. ش . علیزاده

    به نظر من دو گزینه آقای مهندس بهشتی و مهندس حجت برای این وزارت خانه بسیار مناسب هستند

  2. صدای واقعی میراث

    شتر در خواب بیند پنبه دانه
    انقدر خودتونو واسه آدم فاسدی مثل مونسان که یار غار بابک زنجانی بود جر ندید. به کور چشم هر چی رانتخوار مونسان بجای خواب وزارت سر از زندان در میاره.

  3. با سلام و تشکر. کاش در معیارهای انتخابی گزینه ای با این مضمون قرار می دادید. استقلال وزیر از تمامی سفارش های شخصیتی برای انتصابات در وزارتخانه. این سازمان در هرسه بخش تخصصی دارای کارشناسان زبده پاک دست باتجربه است اما متاسفانه انتخاب مدیران یا سلیقه ای است یا سفارشی. یعنی مدیران کلی در حال حاضر و حتی به انتخاب آقای مونسان داریم که کوچکترین تجربه پیشین در حوزه فعالیتی نداشته است. و در یک شب از سمتی کارشناسی و در ارگانی دیگر به یکباره مدیر و یا مدیرکل شده است
    و جالب آنکه در انتصاب نوشته می شود نظر به تخصص و تجارب جنابعالی. مدیران نیاوران سعداباد
    برخی مدیران کل استانی مثل اردبیل که سابقه ورزشی دارند و…‌
    امیدوارم با وزارتخانه شدن این سازمان کمیته انتصابات و اعضای کمیته و انتخاب افراد واجد شرایط احراز پست های سازمانی با توجه واقعی به سوابق، تحصیلات و تجارب شان در اولویت های وزیر انتخابی قرار گیرد

  4. Mohsen ahmadi jooghi

    باسلام و درود به نظر من یکی از اهالی و اساتید خبره و جوان باستان شناس برای وزیری مناسب است زیرا یک باستانشناس چه از لحاظ پیشینه تاریخی فرهنگی و هنری ایران شناخت کامل دارد و دلسوز واقعی

  5. به نظر من هم وزیر این وزارتخانه باید یک مدیر فرهنگی، دانشگاهی و متخصص در امر برنامه ریزی باشد بنابراین
    دکتر معصومی راد برای وزارتخانه میراث فرهنگی پیشنهاد خیلی مناسبی هستند چراکه مونسان از نظر درک برنامه ریزی و اجرای راهبردهای تخصصی در هر سه حوزه ، انگشت کوچکه دکتر معصومی راد هم نمی شوند.
    در واقع این دکتر معصومی راد هست که از زمان شروع همکاری با این سازمان، مونسان را هدایت میکند و نتیجه آن مثبت هست اگر غیر این بود وضعیت این سازمان به همراه فسادی که کیشی ها به راه انداخته اند معلوم نبود به کجا ختم شود.

  6. درود بر شما مخاطب گرامی با عنوان «صدای واقعی میراث»
    ۱- عنوان انتخابی برای ایمیل با عنوان sedayemiras@yahoo.com یک عنوان جعلی و سوءاستفاده از نام اکانت جیمیل صدای میراث است که حق پیگیری حقوقی این عنوان ایمیل جعلی برای صدای میراث محفوظ است.
    ۲- صدای میراث برای نخستین‌بار اقدام به انتشار یک نظرسنجی برای انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با احصاء مشخصات وزیر کارآمد برای این وزارت خانه کرده است که هیچ جانبداری نه تنها به نفع آقای مونسان در این نظرسنجی وجود ندارد که حتی برای هیچیک از گزینه‌های دیگر نیز چنین جانبداری در نظرسنجی صدای میراث وجود ندارد.

    از شما مخاطب گرامی نیز درخواست می‌شود به جای حاشیه‌سازی برای صدای میراث، از بکارگیری عنوان ایمیل جعلی با نام و عنوان صدای میراث خودداری و از این نام سوءاستفاده نکنید.
    صدای میراث همچنین به مخاطبان اعلام می‌کند، ایمیل با عنوان کاربری sedayemiras@yahoo.com کاملا جعلی است و هیچ ارتباطی با این سایت ندارد.
    با تشکر
    صدای میراث

  7. فريده سباوشي

    با سلام و تشکر از زحمات شما
    در این مدت که آقای مونسان ریاست سازمان را عهده دار بودند، جز تخریب گسترده بناهای تاریخی، خروج آثار از فهرست آثار ملی، راه‌اندازی شو در حوزه صنایع‌دستی، ارائه آمارهای غیرواقعی و من درآوردی از صادرات صنایع‌دستی، گردشگری نیم بند، اتلاف بودجه هزبنه‌ای و تخصیص بودجه‌های عمرانی به بناها با سفارش و رانت، اختصاص پست‌ها به خانواده‌های شاغل در میراث و براساس دوستی و باند، نادیده گرفتن جعل مدرک و سوءاستفاده معاون صنایع‌دستی از پست غصبی، تضییع بودجه عمومی دولت با تخصیص کمک‌های بی‌حساب و کتاب به اشخاص نزدیک معاونان، تکثیر مشاوران آقای مونسان و هزاران بیچارگی دیگر که ایشان با آگاهی کامل به آن‌ها، هیچ اقدامی نکردند و حتی بعد از افشاء مدرک فوق لیسانس جعلی خانم محمودیان و نداشتن دکتری (حتی تقلبی آن) باز هم هیچ توجهی به جهت احترام به نظرات رسانه‌ها و کارکنان به این موضوع مهم نداشتند و حتی در کمال بی‌احترامی به مردم، خانم محمودیان را برای ارائه گزارش به مجلس می‌برند!!! این بدترین اهانت به شعور مردم و کارکنان است و موجب دلسردی کارکنان و اشاعه این تقلب‌ها در سطح سازمان شده است!!!
    به این دلایل و به دلایل متعدد دیگر که مستندات آن موجود است، ایشان صلاحیت وزیری میراث فرهنگی را ندارند. لطفا دوستان آقای بهشتی را کاندید نکنند، چون ایشان هم دارای کهولت سن شدند و هم اینکه در اواخر خدمت در پژوهشگاه، عملکرد چندین ساله‌شان کم از نقایص آقای مونسان نیست. قحط‌الرجال که نیست. فقط چند نفر را درست مثل مارپله از این طرف به آن طرف جابجا کنند!!!

  8. ایمان مهدی زاده قوهه

    متاسفانه بخش های مختلف این وزارتخانه نوپا دچار تعارض های ذاتی هستند. طی دو دهه گذشته بیش از تولیدکنندگان و خدمات دهندگان، دلالان و رانت بازان از این سازمان سود بردند. این سازمان حیاط خلوت سیاسیون بوده و اکنون که مجلس این پرچم تبدیل را علم کرده بیش از هر چیز شائبه رای جمع کردن در حوزه های انتخابیه را دامن می زند. بزودی یادداشتی مفصل دراینباره به مسوولان صدای میراث تقدیم می کنم.

  9. `پس از سالها تلاشهای دولتهای مختلف برای وزارتخانه نشدن سازمان میراث فرهنگی که حیاط خلوت آنها بود و هرکه را که خیال ارتقا و پرتابش یه سوی وزارت را داشتند به این سازمان هدایت می کردند و پس از رانتخواری های فراوان حق و ناحق کردنهای بسیار در درون سازمان، ارتقای عده ای بواسطه رانت و حمایت های خانوادگی که در داخل سازمان داشتند و سفارش های بیرونی، به قحقرا بردن گردشگری کشور بواسطه انتصاب افراد نالایق سرانجام این اتفاق افتاد و سازمان وزارت خانه شد. اخرین رئیس این سازمان نیز در دولت تدبیر و امید علی رغم ادعاهای دولت یکی از نالایقانی بود که به این سازمان آمد.عدم توجه به شایسته سالاری و توانمندی پرسنل داخلی سازمان نه آنها که سفارش می شوند. چشم پوشی برروی تقلب ها و رانتها و فسادهای مالی و اداری و پرسنلی در سازمان ازجمله تقلب های عدیده معاون صنایع دستی منتصب از سوی ایشان در حوزه پرسنلی و مدرک تحصیلی که باداشتن مدرک لیسانس سالهای سال بر اساس مقطع فوق لیسانس حقوق دریافت می کند و جالبتر اینکه خانم دکتر صدا می شوند در سازمان و عدم توجه آقا یمونسان به انتشار این تقلب در رسانه ها و اعتراض کارکنان این سازمانخود توهین به حقوق کارکنانی بود که با تلاش و تخصص خود سالها تلاش کرده اند برای ارتقا اما بدلیل وجود رانتها از سطح کارشناسی نمی توانند بالاتر روند. عدم توجه به فساد گسترده و زیرپوستی در حوزه امور اداری و انتصابات این سازمان که برای انتصاب مدیران کل ستادی و استادی بصورت مخفیانه مبالغ بالایی پول دریافت می شود تا پست داده شود . بسیاری مسائل دیگر که موجب سرخوردگی و دلزدگی و عدم انگیزه در کارکنان این سازمان شده استو دلایلی هستند که آقای مونسان صلاحیت حتی معرفی شدن برای تصاحب پست وزارت این وزاتخانه نوپارا نداردواز نمایندگان خوب مجلس شورای اسلامی خواهش می کنیم که در ادامه پایداری ستودنی در ایجاد این وزارتخانه از انتخاب و حتی معرفی افرادی مانند آقای مونسان برای این وزاتخانه جلوگیری کنند و پایدارانه به انتخاب فرد اصلح ادامه راه دهند. ممنون از مسئولان صدای میراث برای انجام چنین رای گیری که می تواند نکات مهمی را یادآور شود.

  10. مطمئنا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از طرحی که با تلاش خودشان پس از حدود ۱۰ سال به نتیجه رسیده است دفاع خواهند کرد و در انتخاب و رای دادن به وزیر پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری همه جوانب را در نظر خواهند داشت بویژه ، در دادن رای اعتماد به آقای مونسان که از جمله گزینه های نخستین آقای روحانی خواهد بود. اقای مونسان و تمام مردان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث در تمام مدتی که نمایندگان در کش و قوس تصویب وزارتخانه شدن این سازمان و پاسخگویی به سوالات شورای نگهبان بودند در حال لابی برای مصوب نشدن این طرح بودند و حتی بعد از تصویب این طرح نیز از هرگونه اظهار نظری خودداری کردند.در حالی که روابط عمومی این سازمان برای کوچکترین تصمیمات با افراد مختلف مصاحبه و بلافاصله در سایت این سازمان قرار می داد و نهایتا معاون سرمایه گذاری در بیاناتی کوتاه به تمکین از تصمیم ریاست جمهوری اشاره کرد یعنی که مخاف وزارتخانه شدن هستیم. حال چرا باید شخصی که تمام هم و غم خود را برای وزارتخانه نشدن این سازمان مصروف کرده وزیر این سازمان بشود. نگاهی به عملکرد ایشان و توجه خاصشان به حوزه گردشگری و صنایع دستی و در سایه قرار گرفتن میراث فرهنگی، انتصابات مدیران بی ارتباط با حوزه های کاری سازمان میراث و مدیران کلی که کارشان به عزل و محاکم قضایی باز شد و … موضوعاتی است که امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دادن رای اعتماد به آن توجه داشته باشند مضافا انکه اقای مونسان نیز بجز پیشینه یک ساله اخیرشان در این سازمان سوابق اجرایی فرهنگی ندارند و کیش برجسته ترین آنها بوده است

  11. ناموفق ترین مدیر سازمان آقای مونسان بوده است به دلیل نداشتن برنامه و انتصاب مدیران بی تجربه و نالایق در استا نها اقای مونسان کم تجربه تر از آن است که بتواند وزارت میراث راسامان دهد اون بیشتر به درد ساخت و ساز می خورد نه میراث فرهنگی و گردشگری اگر مجلس به ایشان رای دهد باید به حال نمایندگان تاسف خورد

  12. کارمند کانون

    من متوجه نمیشم ملاک انتخاب مونسان برای این پست چی بوده ؟ ایشون نه سابقه داشتن ونه کارنامه خوبی دارند؟ در زمان ایشون میراث فرهنگی و مخصوصا شرکتهای تابعه و علی الخصوص کانون جهانگردی و اتومبیلرانی توسط ایشون و آدمهای منتخب ایشون روبه نابودی رفتن و اگه ایشون وزیر بشن کانون با قدمت ۸۴ سال ( تاسیس ۱۳۱۴ ) نابود میشه . ایشون نتونستن کارمندای کانون رو راضی نگه دارن چطور قراره وزیر بشن واقعا در صورت انتخاب ایشون باید فاتحه میراثو گردشگری و صنایع دستی و شرکتهای زیرمجموعه علی الخصوص کانون رو خوند

  13. یک کارشناس گردشگری

    اگر بخواهیم وزارتخانه ای پویا و کارامد داشته باشیم ؛در سطح وزارت باید از انتخاب مقامات تکراری(که عدم کارامدی انها ثابت شده است) ؛ سیاسی و افرادی که دارای وابستگی ها و جناح بندی های سیاسی هستند پرهیز کنیم.پاکدستی ؛استقلال فکری و اجرایی و از همه مهمتر تخصص و شناخت این حوزه و تجربه کافی باید از اصولی باشد که مد نظر قرار گیرد.اکثرا مدیران سیاسی این سازمان بعد از انتصاب بجای مدیریت ؛نظارات و برنامه ریزی اصولی و هدف مندی برنامه ها ؛به رفتاری نمایشی روی میاورند سفر های مکرر کاری -تفریحی داخلی و خارجی ؛نشست های بی هویت و بی هدف ؛نا کارامد و هزینه بر و مصاحبه هایی که بر اساس اطلاعات غلط و بنا بر مصرف داخلی و خوشایند مردم و نه بر اساس واقعیت های موجود برگزار میشوند از این جمله هستند.مسئولیت این سازمان هم نباید بر اساس جنسیت مورد قضاوت قرار گیرد.که حتما یک خانم کارامد تر خواهد بود.بلکه مهم همان ملاک هایی است که در بالای این نوشتار بدان اشاره شد.

  14. از کارشناسان وزارت فعلی

    امروز ۱۰ شهریور به یکباره آمار آقای مونسان نضج گرفت. خنده دار است. طی ده روز گذشته درصد ایشان ۴ بوده و یکباره به ۴۵ درصد رسیده. درست در روزی که ایشان باید در کمیسیون های مجلس شرکت می کرد. واقعا باید به روابط عمومی ایشان احسنت گفت. احتمالا به هرکس که رسیده اند گفته اند در این نظر سنجی شرکت کنند.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید