شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نمایشگاه «چهار دهه باستان‌شناسی ایران» در موزه ملی ایران برپا شد

0 انتشار:

صدای میراث: جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز در آیین گشایش همایش سالانه باستان‌شناسی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه «چهار دهه باستان‌شناسی ایران» در حاشیه این همایش گفت: برپایی این نمایشگاه نتیجه همدلی و تلاش مضاعف دست‌اندرکاران میراث‌فرهنگی در حوزه‌های مختلف و همچنین نتیجه چهار دهه فعالیت باستان‌شناسی ایران است.

رییس موزه ملی ایران افزود: ایده برگزاری نمایشگاه «چهار دهه باستان‌شناسی ایران» از سوی معاون میراث‌فرهنگی کشور مطرح شد وکه با حمایت اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، ادارات کل استان‌ها و با پشتیبانی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کار انتقال آثار به این نمایشگاه انجام شد.

او گفت: از محوطه‌های تاریخی کاوش شده در چهل سال اخیر در هر استان ۱۰ اثر توسط اداره کل میراث فرهنگی هر استان انتخاب و ارسال شد.

به گفته جبرئیل نوکنده، از تعداد ۳۸۸ قلم آثار تاریخی ارسال شده به نمایشگاه «چهار دهه باستان‌شناسی ایران»، هیات کارشناسی موزه ملی ایران ۲۶۰ اثر را براساس فاکتورهای علمی و نمایشگاهی انتخاب کرد.

نوکنده ادامه داد: نمایشگاه چهار دهه باستان‌شناسی ایران دربرگیرنده آثاری از ۲۰۰ هزار سال پیش تا قرون میانه اسلامی است که نتایج و یافته‌های ۱۱۸ محوطه باستانی در طی ۴۰ سال اخیر است که مورد کاوش‌های علمی و پزوهش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته‌اند.

او گفت: برگزاری شانزدهمین همایش باستان‌شناسی و ارایه دستاوردهای علمی باستان‌شناسی و نتایج پزوهش‌های میدانی یکی از مهمترین رویدادهای باستان‌شناسی در کشور است.

به گفته رییس موزه ملی ایران، مطالعات باستان‌شناسی مشخص کننده خاستگاه تمدن و فرهنگ‌های مختلف است که با مستندسازی و انتقال دستاوردهای تجربه‌های پیشین، مسیر آینده را برای بشر تبیین می‌کند.

جبرئیل نوکنده یکی از راهکارهای توسعه و پیروز شدن بر مشکلات عصر جدید را اتکاء به پیشینه تاریخی و مواریث فرهنگی خواند و گفت: انجام مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی و ارایه مدرک مستند باستان‌شناسی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند تا بر پایه این مطالعات به تعامل و تقابل فرهنگ‌ها در طول تاریخ دست یافت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید