پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نوروز و یلدا در اصفهان به اطلس مردم‌شناسی وارد می‌شوند

0 انتشار:

صدای میراث: طرح پژوهشی بررسی مردم‌شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان از سری طرح‌های پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به پایان رسید.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم‌شناسی و محقق این طرح با اعلام این خبر گفت: در این پژوهش که به روش کیفی و کتابخانه‌ای در این استان انجام شده است ۱۴ منطقه شهری و ۲۶ منطقه روستایی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

او با بیان این که دو آیین یلدا و نوروز از آیین‌های کهن این سرزمین هستند افزود: ایرانیان و تمام  مردم سرزمین‌هایی که در قلمرو فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنند، قرن‌ها است که نوروز؛ شروع فصل بهار و یلدا؛ آغاز فصل زمستان را که طولانی‌ترین شب سال است، جشن گرفته و با انجام مراسم و رفتارهایی آیینی آن را گرامی داشته و جشن برپا می‌کنند.

وی افزود: این آیین‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در این طرح پژوهشی در استان اصفهان، شهرها و روستاهای آن آیین‌هایی چون چهارشنبه سوری، تحویل سال، دید و بازدید نوروزی، مراسم شب یلدا، فالگیری و خوراک‌های آیینی مربوط به این دو مراسم موردبررسی قرار گرفته‌اند.

مشیری ادامه داد: این پژوهش به منظور بارگزاری در اطلس مردم‌نگاری سرزمین انجام گرفته و به همین منظور پژوهشکده مردم‌شناسی، مراسم یلدا و نوروز را در همه استان‌های ایران مورد بررسی و پژوهش و سپس بارگزاری در اطلس مردم‌نگاری قرار خواهد داد.

مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم‌شناسی در پایان گفت: در این پژوهش ۲۰۰ مدخل مربوط به مراسم یلدا و نوروز در این مناطق جمع‌آوری و گزارش پژوهشی مربوط به این مدخل‌ها تدوین شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید