جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

نیایشگاه سه هزار ساله مراغه زباله‌دانی شد/بی‌توجهی به نیایشگاه ثبت ملی شده اشکانی ادامه دارد

0 انتشار:

صدای میراث: فعالان میراث فرهنگی مراغه با ارسال تصاویری از نیایشگاه آیین مهر ایران باستان به صدای میراث خبر دادند که این محوطه ثبت ملی شده کشور هم‌اکنون به دلیل بی‌توجهی متولیان میراث فرهنگی و مسئولان شهری مراغه در نزدیکی روستای ورجوی مراغه تبدیل به زباله‌دانی شده و در حال تخریب است.

به گزارش صدای میراث، معبد ثبت ملی شده مهر مراغه ۱۹ دیماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۵۶ در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این نیایشگاه باستانی در جنوب روستای ورجوی به‌صورت زیرزمینی و صخره‌ای بنا شده‌ است. این نیایشگاه باستانی و محوطه آن بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و هم‌اکنون در حال تخریب و ویرانی است.

نیایشگاه باستانی روستای ورجوی مراغه در دوره اشکانیان محل عبادت مهرپرستان بود و پس از ورود اسلام به ایران همچنان به عنوان یک مکان مذهبی مورد استفاده بود. نیایشگاه میترایی مراغه از یک معبد، گورستان باستانی، اصطبل و چله‌خانه برخوردار است. اما حالا براساس تصاویر ارسال شده به صدای میراث نه تنها نشانی از تبدیل این اثر ثبت ملی شده کشور به یک جاذبه گردشگری دیده نمی‌شود که حتی در حال تبدیل به محل دپو زباله در بخش‌های مختلف این اثر معماری است.

در بخش فوقانی نیایشگاه باستانی ورجوی، یک گورستان تاریخی متعلق به عصر آهن و دوره‌های تاریخی وجود دارد. حفاران غیرمجاز نیز بیکار ننشستند و در سال‌های گذشته بخش زیادی از سنگ قبرهای تاریخی گورستان را به یغما یردند.

گفتنی است، معبد مهر مراغه یکی از کامل‌ترین آثار معماری متعلق به دوره میترائیسم در ایران است که بخش‌های زیادی از آن هنوز دست نخورده باقی مانده است اما بی توجهی به این اثر ثبت ملی شده کشور هم‌اکنون آنرا تبدیل به محل دپو زباله و استراحتگاه گوسفندان کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید