جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

هتل فردوسی رشت با خروج از فهرست آثار ملی به همراه سه پلاک تاریخی همزمان تخریب می‌شوند/هایپرمارکت ۲۰ هزار متری جای اثر تاریخی را می‌گیرد/دوستداران میراث‌فرهنگی رشت: نماینده رشت در مجلس خبر داشت و سکوت کرد

0 انتشار:

صدای میراث: هتل فردوسی رشت متعلق به دوره پهلوی اول که در سال ۱۳۸۴ نخستین ساختمان شورای شهر رشت بود و پیشتر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود، اکنون با شکایت مالک از فهرست آثار ملی کشور خط خورده و قرار است بزودی تخریب شود.

فعالان میراث فرهنگی در شهر رشت به صدای میراث خبر داده‌اند که مالک این هتل پیشتر سه بنای واجد ارزش تاریخی دیگر را در همسایگی سرای تاریخی تخریب شده میخچی رشت خریداری کرده است و قرار است با تخریب همزمان سه پلاک با قدمت بیش از یکصد سال و بنای تاریخی هتل فردوسی رشت اقدام به برپایی یک هایپرمارکت وسیع در مساحت ۲۰ هزار متر مربع آن هم در مرکز بافت تاریخی شهر رشت کند.

به گفته آن ها نماینده رشت در مجلس نیز از اقدام مالک مطلع است و در حالی که می‌توانست از خروج این اثر از فهرست آثار ملی جلوگیری کند این اقدام را انجام نداده است.

براساس اخبار ارسال شده به صدای میراث، هم‌اکنون تمامی مغازه‌های پایین هتل تخلیه شده است و مالک در انتظار روز موعود تخریب همزمان بناها در یک جمعه سیاه است تا زمینه احداث فروشگاه بزرگ تجاری خود را فراهم کند.

دوستداران میراث فرهنگی در شهر رشت به صدای میراث اطلاع‌داده‌اند که روز جمعه تنها روز هفته است که در شهر رشت اجازه تخریب بناها داده می‌شود و به همین دلیل نگران هستند که شاید این جمعه، مالک هتل تاریخی فردوسی رشت بتواند اقدام به تخریب همزمان یک پلاک تاریخی خارج شده از ثبت ملی و سه پلاک واجد ارزش‌های تاریخی کند.

هتل تاریخی فردوسی رشت یک ساختمان مستحکم است و یک ساباط نیز دارد. تزئینات سیمانی زیبایی نیز مانند گچبری‌های ظریف بر این هتل وجود دارد. درب هتل چوبی است و دارای یک نشان فروهر بر سر در اصلی است.

براساس آنچه دوستداران میراث‌فرهنگی شهر رشت گفته‌اند، خانه تاریخی چینی‌چیان رشت نیز در حریم درجه یک هتل تاریخی فردوسی رشت قرار دارد و گفته می‌شود مالک حتی به دنبال دریافت مجوز احداث یک هایپرمارکت وسیع در ۵ طبقه است.

دوستداران میراث فرهنگی رشت به صدای میراث گفته‌اند که کاظم دلخوش نماینده رشت در مجلس از موضوع خروج از ثبت هتل تاریخی فردوسی رشت توسط مالک این بنا مطلع بوده اما اقدامی برای جلوگیری از خروج اثر از فهرست آثار ملی نکرده است.

به گفته آن‌ها نماینده رشت در مجلس باید نسبت به هویت تاریخی شهر رشت حساسیت داشته باشد و از تخریب بناهای تاریخی شهر رشت جلوگیری کند نه آن که با سکوت خود زمینه ساز خروج یک اثر تاریخی از فهرست آثار ملی و تخریب آن به بهانه احداث یک هایپرمارکت وسیع شود.

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید