چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

هدیه ۱/۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به بافت تاریخی یزد

0 انتشار:

صدای میراث: اتحادیه اروپا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از طریق کرسی خشت یونسکو در دانشگاه یزد به منظور تدوین برخی ضوابط برای حفاظت از بافت تاریخی یزد به این بافت ثبت جهانی شده اختصاص داد.

به گزارش صدای میراث، این کمک در شرایطی صورت گرفته است که هنوز بودجه سالانه ملی و استانی حفاظت و مرمت بافت تاریخی یزد به این استان اختصاص نیافته است.

سید هادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور در نشست خبری دومین سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و شهردار یزد در محل سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، در پاسخ به سوال صدای میراث درخصوص میزان بودجه استانی و بین‌المللی حفاظت و مرمت بافت تاریخی یزد پس از ثبت جهانی گفت: ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه ملی و استانی برای بافت تاریخی یزد در نظر گرفته شده است که هنوز مشخص نیست چه میزان از این بودجه به این بافت تخصیص بیابد.

او با اعلام این که ۲ میلیارد تومان نیز به پایگاه میراث جهانی یزد از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یافته است اعلام کرد: اتحادیه اروپا نیز اخیرا با هدف تدوین برخی ضوابط برای بافت تاریخی یزد از طریق کرسی خشت یونسکو در دانشگاه یزد به این بافت اختصاص داده است.

هادی احمدی با اعلام این که عمده کارهای انجام شده در بافت تاریخی یزد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: از آنجا که ایران کشور کم برخوردار و عقب مانده نیست یونسکو مستقیم به آثار ثبت جهانی شده ایران کمک نمی‌کند و تنها در مواقع بحرانی می‌تواند برای در امان ماندن آثار ثبت جهانی شده به کشور کمک کند.

دومین سالروز ثبت جهانی یزد در شرایطی پاس داشته شده است که هنوز رییس‌جمهوری و معاون اول او برای تبریک ثبت جهانی این شهر در یونسکو به یزد سفر نکرده‌اند.

چالش‌هایی که ادامه دارند

وضعیت بافت تاریخی یزد پس از ثبت جهانی، بی‌توجهی به محلات موجود در پرونده ثبت جهانی یزد غیر از محله فهادان و نگرانی از احتمال تخریب برخی بناهای تاریخی واقع در عرصه و حریم بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد در صورت تداوم بی‌توجهی‌ها به سایر محلات بافت جهانی یزد، همراه با لزوم ساماندهی برخی مشاغل مزاحم در اطراف بناهای تاریخی و در داخل بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد از دیگر سوالات خبرنگاران حاضر در نشست خبری دومین سالروز ثبت جهانی یزد بود که شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به آن ها پاسخ گفتند.

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد در پاسخ به سوالی درخصوص ساماندهی جگرکی‌ها و اغذیه فروشی‌های رو به افزایش در همسایگی مجموعه امیرچخماق یزد گفت: مجموعه امیرچخماق یزد موقوفه است و صاحب وقف دارد و بنابراین خروج مشاغل مزاحم اطراف آن کار آسانی نیست. ضمن آن که باید نوستالژی‌های شهر نیز حفظ شود.

به گفته شهردار یزد، از آنجا که مجموعه امیرچخماق چهارراه اصلی تردد در شهر است و گذر تمامی گردشگران نیز به این مجموعه می‌افتد، تلاش شده است برای مدیریت واحد در این مجموعه تیمی مستقر شوند تا مجموعه امیرچخماق کارکرد بیشتری در گردشگری شهر یزد بیابد.

جمال‌الدین عزیزی اعلام کرد: حذف همیشه بهترین راه‌حل نیست و شهرداری یزد نیز نگران سیما و منظر شهر جهانی یزد است. بنابراین نیروی انتظامی نیز قول مساعد داده است تا در صورت ایجاد مزاحمت از سوی برخی مشاغل در سیما و منظر بافت تاریخی یزد و مجموعه امیرچخماق همکاری کند.

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص تمرکز متولیان شهر یزد به محله فهادان و فراموش کردن دیگر محلات ثبت جهانی شده یزد گفت: ۳۲ محله از بافت تاریخی در پرونده ثبت جهانی یزد قرار دارند که ۱۸ محله آن در عرصه محدوده ثبت جهانی و مابقی در حریم این محدوده قرار دارند.

او تایید کرد که طی سال‌های گذشته بیشترین تمرکز بر محله فهادان بود و افزود: قرار بود در وحله نخست بیشترین توجه‌ به محلات واقع در عرصه ثبت جهانی انجام شود و محلات واقع در حریم محدوده ثبت جهانی شده بافت تاریخی یزد در مرحله دوم مورد توجه قرار بگیرند.

یه گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان یزد، از سال‌ گذشته اخیر توجه به محلات دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت و ظرفیت چهار محله فهادان، بازار نو، مسجد جامع و چهارباغ شاهی بطور کامل پر شد.

فاطمی افزود: ظرفیت محلات لب خندق، محله بازار، شاه ابوالقاسم و پشت نو نیز در حال تکمیل است و اکنون کافه گالری‌های بسیار زیادی در بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد و محلات آن تاسیس شده است. تا جایی که سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لقب پایتخت هنرهای جدید را به بافت تاریخی یزد اهداء کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان یزد همچنین تاکید کرد: یکی از محلات واقع در بافت تاریخی یزد که دارای معماری متفاوت و بسیار زیبا است در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود که امسال کار بیشتری روی این محله صورت می‌گیرد و شهرداری یزد نیز اکنون توجه جدی به این محله دارد.

آخرین سنگر بافت‌های تاریخی کشور

فاطمی، یزد را آخرین سنگر بافت‌های تاریخی کشور پس از اتفاقاتی که برای بافت تاریخی شیراز و اصفهان افتاد معرفی کرد و گفت: سال گذشته ۴۰۰ پرونده قضایی درخصوص انجام برخی دخل و تصرف‌ها در بناها و بافت تاریخی یزد صورت گرفت که امسال تاکنون هیچ شکایتی صورت نگرفته است.

براساس اعلام مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان یزد، یکی از دلایل ماندگاری و ثبت جهانی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو آن بود که برخلاف دیگر شهرهای تاریخی کشور همچون اصفهان و شیراز هیچ اقدامی که به بهانه توسعه شهری به تخریب ارزش‌های معماری شهر یزد بیانجامد صورت نگرفت و همین موضوع نیز راز ثبت جهانی شهر یزد بود.

فاطمی همچنین در آسیب شناسی اتفاقاتی که اکنون در بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد در جریان است اعلام کرد: پایش بافت تاریخی یزد بسیار کند پیش می‌رود و هنوز سیستم پایش یکپارچه در این شهر جهانی شده اجرایی نشده است.

به گفته او، برغم آن که حجم مرمت‌ها در بافت تاریخی یزد به شدت در حال افزایش است، برخی مداخلات نیز در حال انجام است که میراث فرهنگی بلافاصله به آن ها ورود می‌کند و اجازه مداخله در بافت تاریخی را نمی‌دهد.

فاطمی با اعلام این که سال گذشته ۲ هزار بنای تاریخی در شهر یزد بازسازی و مرمت شده است افزود: سال ۹۷ تعداد ۱۵۰۰ اخطار به مالکان بناهای تاریخی درخصوص مداخلاتی که در بافت صورت می‌دادند داده شد.

او با اعلام این که سال ۹۱ تعداد گردشگران خارجی یزد ۹۳۰ گردشگر بود گفت: این رقم در حالی ثبت شده است که پس از ثبت جهانی یزد تعداد گردشگران خارجی ورودی به شهر یزد در سال گذشته به ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی رسید که عمده آن ها گردشگر اروپایی بودند.

در ادامه نشست خبری دومین سالروز ثبت جهانی شهر یزد، سیدهادی احمدی رییس دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اعلام این که رقم ۱۳۰ هزار گردشگر خارجی برای شهری مانند یزد که در فهرست میراث جهانی قرار دارد و مقصدی شناخته شده است به هیچوجه پذیرفته نیست، به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: بزودی این مسایل به پایان می‌رسد و شهر یزد نیز همچون تمامی شهرهای گردشگرپذیر جهان میزبان میلیون‌ها گردشگر می‌شود.

وی افزود: تحریم‌ها می‌تواند تمرین خوبی برای صنعت گردشگری ایران باشد تا چگونگی برخورد با گردشگران خارجی و شیوه خدمت رسانی در صنعت گردشگری ایران به خوبی تمرین شود تا پس از پایان تحریم‌ها بتوان به جذب حداکثری گردشگران خارجی اقدام کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید