هشتمین شماره فصلنامه گیلگمش، نشریه تخصصی میراث و گردشگری، با رویکرد کوچ و با عنوان “از کوره راه دلگشای کوچ، تا شاهراه دلتنگی کوچه” منتشر شد.
فصلنامه گیلگمش در حالی رویکرد خود را به موضوع کوچ اختصاص داده که افزون بر رسالت آموزشی و اطلاعرسانی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، اهداف زیستمحیطی را نیز دنبال میکند.
این فصلنامه به هفت بخش با نامهای چهارراه، رهگو، رهیافت، راهنامه، رهآورد، همراه و روبهراه تقسیم شده است.
سرمقاله این شماره به نوشتاری با عنوان «از کوره راه دلگشای کوچ، تا شاهراه دلتنگی کوچه» اختصاص یافته است. کلاژ مجله نیز به تنوع نقوش بز در نقوش مربوط به ایران باستان اختصاص دارد.
«چهارراه» در گیلگمش بخشی برای بررسی و تبادل اطلاعات است که در آن به برخی جریانها و رویدادهای مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری پرداخته میشود. در این بخش، «گیلگمش چراغ راه گردشگری در راه توسعه پایدار» رویدادهای فصلنامه گیلگمش را مرور کرده است. “یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران” نیز از دیگر مطالب این بخش است.
بخش «رهگو» در گیلگمش راهخوانی است که از گذشته میگوید. همچون شخصی که راهی پیموده و از آنچه که در راه دیده سخن میگوید. در این قسمت مقالهای با عنوان «ایران، تهران، پلاک یک» با نگاهی به نحوه ساخت برج آزادی تهران و تاثیرپذیری این بنای مدرن از فرهنگ ایرانی منتشر شده است. همچنین، مقاله «لیلی رقصنده؛ کودکانهای از هنر لرهای بختیاری» نیز منتشر شده که به شیوه ساخت عروسک بازبازک اشاره دارد.
مطالب بخش «رهیافت»به موضوع میراث فرهنگی اختصاص دارد. مقاله نخست این بخش با عنوان «بهارآمد، بهارآمد، سلام آورد مستان را» به موضوع بهار و آیینهای مرتبط با این فصل میپردازد. نوشتار دیگر این بخش با عنوان «همراه با ایل بختیاری»نگاهی اجمالی به شیوه زندگی کوچنشینان بختیاری در ایران، ساختار سیاسی ـ اجتماعی آنان و تطور و تحول تاریخی آنها در این سرزمین پرداخته است.
بخش «راهنامه»فصلنامه گیلگمش به گردشگری، چالشها و دگرگونیهای آن میپردازد. نویسنده در مطلب«گردشگری داوطلبانه» به موضوع گردشگری آگاهانه و برنامهریزی شده یک داوطلب و تاریخ این نوع از گردشگری میپردازد. گزارش «سفر به سرزمین جنگلها و دریاچهها»به معرفی باشقیرستان در روسیه، مقصدی جدید برای سیاحت را معرفی میکند و گزارش “دلفین دوستداشتنی خلیج فارس” معرف ویژگیهای جزیره قشم است.
بخش «رهآورد» به پرونده ویژه گیلگمش درباره کوچ اختصاص دارد. پروندهای که نخستین مقاله آن با عنوان «کوچنشینان گلهدار کشاورز»و به قلم دکتر عباس علیزاده است. در صفحههای دیگر این بخش، مقاله «هنر کوچ» چاپ شده که به دستسازهای عشایری پرداخته است. مقاله «کوچ و کوچندههای مدرن» به مستندنگاری، تبلیغ و معرفی کوچ اشاره میکند و نوشتار “عشایر و هزار راه رفته” به معرفی کوچروهای مناطق مختلف دنیا میپردازد.
«همراه» در گیلگمش فارسی بخشی است که به سفر و گردشگری از ابعاد متفاوت میپردازد. در این بخش نخست با جواد قارایی، مستندساز در مطلبی با عنوان «دل در گِرو کوچ»درباره شیوه ساخت آثارش گفتوگو شده و در ادامه سفرنامه «داستانی خیالی از سفری واقعی» از زوج گردشگر ایرانی که به ابرکوه سفر کردهاند، چاپ شده است.
«در روبهراه» که بخشی برای بررسی روند و تحولاتی است که میراث فرهنگی و گردشگری در حال سپری کردن آن است؛ با موضوع کوچ و عنوان «اجاقی که سرد نبود» با چندین کارشناس و چهرههای سرشناس از جمله کامیار عبدی، مرتضی پورصمدی و روحالله کلامی گفتوگو شده است. عنوان نوشتار دیگر این بخش«نجوای فرهنگ بومی را بشنویم و حفظ کنیم» است که به گفتارهای مستندسازی به نام «بابک بهداد»درباره مهاجرت معکوس میپردازد.
هشتمین شماره فصلنامه گیلگمش در تعدادی از کتابفروشیهای شهر تهران و شهرهای دیگر در دسترس است که فهرست آنها در سایت مجله وجود دارد. علاقمندان برای دریافت این فصلنامه همچنین میتوانند این نشریه را به صورت آنلاین اط سایت گیلگمش خریداری کنند.