جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

همایش ایران مهد تمدن در اسپانیا برگزار شد

0 انتشار:

صدای میراث: همایش ایران‌شناسی با موضوع «ایران مهد تمدن» و با حضور کارشناسانی از اسپانیا، ایران و آمریکا در موزه باستان‌شناسی آلیکانته در استان والنسیا اسپانیا برگزار شد.

نینا رضایی رییس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران در این رابطه گفت: این همایش در ارتباط با نمایشگاه «ایران مهد تمدن» در سالن کنفرانس‌های موزه باستان‌شناسی آلیکانته برگزار شد.

به گزارش موزه ملی ایران، وی افزود: در مراسم افتتاحیه این همایش که فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی محور اصلی مباحث آن بود مقامات اسپانیایی از جمله «سزار اوگوستو آسنسیو» نماینده فرهنگی استان الیکانته، «خوان فرانسیسکو مسا» رئیس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه الیکانته، «جوزپه آلبرت» مدیر موزه باستان‌شناسی آلیکانته و «مانوئل اولسینا» مدیر همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گفته او، ریاست هیات اعزامی ایران به این همایش نیز بر عهده «فریدون بیگلری» معاون امور فرهنگی موزه ملی ایران بود.

رضایی افزود: در نشست صبح این همایش رودی ماتی، استاد دانشگاه دلوار آمریکا با عنوان «ایده ایران در دوران صفویه، برتری در سلطنت و غرور شهری» ارایه شد.

وی گفت: «خوسه کوتیاس» استاد بخش ادبیات فارسی در دانشگاه الیکانته نیز سخنرانی خود را با عنوان «میسیون‌ها و مبلغان مذهبی کرملی‎ در ایران دوره صفوی، دیپلماسی و مذهب در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی» ارایه کرد.

به گفته رضایی، «انریکه گارسیا»، از شورای عالی تحقیقات علمی مادرید نیز درباره روابط  «اسپانیا و ایران در طول جنگ جهانی اول» مقاله‌ای ارایه کرد.

رضایی افزود: در نشست دوم نیز پژوهشگران ایرانی از جمله «فریدون بیگلری»، متخصص باستان‌شناسی پارینه سنگی، درباره «استقرارهای پارینه سنگی ایران، شواهد جدید از زاگرس و البرز» سخنرانی کرد.

نینا رضایی گفت: کامیار عبدی باستان‌شناس و استاد دانشگاه شیراز نیز درباره «جایگاه مقام سلطنت در سیر تاریخی تمدن ایران» سخنرانی کرد و آخرین سخنران این نشست نیز کرم میرزایی در ارتباط با «تزئینات معماری از قرن ششم تا چهاردهم در موزه باستان‎شناسی و هنر دوران اسلامی ایران»” به سخنرانی پرداخت.

گفتنی است، نمایشگاه «ایران مهد تمدن» با آثار منتخب موزه ملی ایران در اسپانیا برگزار شده است. این آثار شامل اشیایی از دوران پارینه سنگی تا دوره قاجار است که از اسفندماه ۱۳۹۷ در موزه باستان‌شناسی شهر الیکانته افتتاح شده و تاکنون نزدیک به ۵۸ هزار بازدید کننده داشته است.

براساس اعلام مسئولین موزه الیکانته، تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران مهد تمدن تاکنون و در مقایسه با نمایشگاه‌های پیشین این موزه، بیانگر عملکرد موفق آن در جذب بازدید کننده است.

این نمایشگاه تا شهریورماه سالجاری دایر است و پیش‌بینی می شود با آغاز فصل تابستان گردشگران اسپانیایی و خارجی زیادی از نمایشگاه ایران دیدار کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید